FAQ |
Kalender |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Management teori är kul men onyttigt. Särskilt när den utformas i punktform
![]() Det går inte att säga att punktlistan eller tipsen är fel eller dåliga. Jag hävdar dock att de är meningslösa. Mestadels baserat på att alla människor är olika. Exempel: Att hålla personliga möten kan vara den absolut viktigaste aspekten om man är en person med stor karisma. Historiska ledare som Adolf Hitler och Jesus av Nasaret baserade hela sitt ledarskap på personliga möten. Det är klart att det är en fördel att träffas ansikte mot ansikte om man kan trollbinda sin samtalspartner genom sin blotta närvaro. Nu vill jag inte jämföra Steve Jobs med någon av ovan nämnda personer. Men jag kan tänka mig att han hade karisma och att personliga möten därför var honom till stor nytta. För oss vanliga svennar, så tror jag dock att det i många fall är ett rent slöseri med tid, att åka land och rika runt, för att avhandla sådant som man precis lika gärna hade kunnat ta via telefon eller mail. Att vara en bra ledare handlar till stor del om att få mycket uträttat. Det handlar alltså delvis om att inte slösa sin tid. Råd som " Pressa för perfektion" och "Håll personliga möten" och "Lägg vikt vid presentation och upplevelse" kan vara viktigt i vissa situationer. Men helt onyttigt i andra. Jag kan inte tänka mig något mer onyttigt än Power Point presentationer med snygga grafer. Nu tror jag inte att det är det som Jobs syftar på med sina råd, men jag tror att man lätt hamnar där om man försöker följa dem. |
|||
![]() |
![]() |
|
|