Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kan man vara anonym på whois då det gäller .SE?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-17, 00:55 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@tartareandesire - Om jonny´s case är av samma art som detta kan jag inte avgöra ännu, men att påstå att .SE Registry inte skulle bry sig - är inte alls sant.
Även om "begäran om uppdateringsbrev" tillhör de lite mer standardmässiga ärendena för Registrargruppen, så genomförs dessa kontinuerligt på tips utifrån.

Själv har min roll på .SE det senaste året nästan i huvudsak ägnats till misuse/abuse-ärenden, som ökat markant.
Det är också anledningen till varför .SE just nu rekryterar en "återförsäljaransvarig" (läs: Registaransvarig)
http://www.iis.se/om-se/jobba-pa-se
alltså den roll jag anställts som på .SE Registry och det är på intet sätt så att jag kommer att sluta ha kontakt med .SE´s registrarer - tvärtom.
Men jag tar ett steg åt sidan och är sedan en tid Abuseansvarig för hela .se-zonen - alltså en tjänst som inte existerat tidigare.

Vad gäller kontroll av registrantdata, så ligger det som sagt på registrarens ansvar att kontrollera uppgifterna vid nyregistreringstillfället och det sker även vissa automatiska och även kontroller av "mänskliga ögon" av registreringsflöden från .SE Registry.
Men det är mer vanligt att dessa förändringar skett i ett andra uppdateringsskede.
En global förnamnsdatabas tror jag heller inte är så lyckad, men det står ju registrarerna fritt att pröva.

Men jag menar också att "Enskilda firmor" är mer komplext än privatpersoner bla av följande:
Citat:
Ett fiktivt tankeexempel:
Lisa Pettersson är en rocksångerska på väg att bli hyfsat känd och har på på sin enskilda firma "Lisa Person Music" registrerat [lisapetterson.se] - (alltså på Lisas personnummer).

Det går bra för Lisa och hon anställer lite musiker (hennes band) och en webbmaster som ska sköta om hennes sida på nätet och se till att domän, webbhotell och innehåll på sidan är bra, betalas och hålls uppdaterat, så att fansen har något att läsa och Like:a på #FB.

Webbmastern heter Klas och för sakens skull kan vi säga att han heter Pettersson och är Lisas man. Klas ställer sig som KONTAKTPERSON för domänen som är registrerad på Lisas företag, eftersom det är hans ansvar att allt är uppe och snurrar och han ju är den enda som kan eller bryr sig om att webbhotell- och domänfakturor betalas..

Tänk till och kommentera gärna..

@Johan H - Vill du komma i kontakt med .SE Registry så är det nog bättre att använda den adress jag gett dig: [email protected].
Vidare är Loopia inget ombud, utan en registrar, som dessutom _som jag redan skrivit_ inte har mandat att avregistrera en domän på eget bevåg - hur mycket dom än skulle vilja.

Sen har du ingen aning om domänen nyregistrerats med dessa uppgifter eller om registranten ändrat dessa nyligen..

Men om jag förstår dig rätt så tycker du att Loopia ska få en varning av .SE Registry för att dom inte avregistrerar ett domännamn - något de avtalsmässigt inte får eller kan.
- Jag tycker att det låter som en illa genomtänkt idé..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017