Citat:
Ursprungligen postat av teddyjohan
Det är fullständigt korrekt i mina ögon att den som förlorar en tvist rimligen ska betala kostnaderna; det är ju praxis (dock inte automatiskt, som här verkar föreslås) vid de flesta andra juridiska förhandlingar: den som har rätt i sak fastslås av tvistlösaren och den som har fel betalar eftersom han, i juridisk mening, har fel. Därför tycker jag att detta i princip är helt rätt förfarande.
|
Inte riktigt sant. I småmål är det den som ansöker som sannolikt bär störst del av kostnaderna. Om man försvarar sig så bär man oftast ingen kostnad alls om man inte anlitar försvarare. Även om man vinner målet får man bära sina egna kostnader. Jag tycker man kan se ATF-avgiften som en ansökningsavgift och den får man stå ut med om man vill ta strid för en domän.
Ser man hsitoriskt är det en absolut majoritet av relativt större företag som ansöker gentemot privatpersoner eller mindre företag, vilket jag tycker talar för att den sökande parten är den starkare parten och den svarande parten är den svagare och därför skall denna skyddas.