Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det finns inga som helst krav på att du måste ta ut lön ur bolaget. Du kan låta alla pengarna vara kvar där.
Företaget får köpa allt det behöver för sin verksamhet och får då göra avdrag för dessa kostnader i bolaget. Det behöver bara skatta för det resultat som blir kvar i bolaget på boksutsdagen efter att man först gjort avsättningar till periodiseringsfonden. Det om slutligen blir kvar efter att alla skatter och löner är betalda blir vinsten.
Det är inget fulknep att företaget köper saker till sin verksamhet för oskattade pengar, det är så det ska gå till.
Och det är i princip du själv som avgör vad föetaget behöver (med visst omdöme)....
|
Okej! Så jag kan alltså låta allting ligga kvar i bolaget i flera år och vid behov köpa in en dator till företaget eller liknande? Eftersom att det finns företag som köper nöjesresor åt de anställda så borde man ju tekniskt sett kunna köpa i princip vad som helst genom bolaget, även resor då de kan vara avsedda för anställda och deras familj. (tänker långsiktigt, inte så att jag planerar att bränna upp tillgångarna på resor, men så jag vet vad man får och inte får göra)
Jag undrar också om själva beskattningen för ett bolag.
22% av 12500 är 2750 SEK. Betalar man då in de 2750 kronorna vid månadens slut till skatteverket, tillsammans med kontrolluppgifter (som jag antar jag får av företaget jag fakturerar, eller hur går det till? Vad är en kontrolluppgift?) och sedan behåller resten i bolaget?
22% skatt är ju jättelågt och fördelaktigt jämfört med att ta ut det som lön eller liknande så att låta det ligga kvar och göra diverse inköp genom bolaget låter väldigt bra. Jag måste också säga att ni har rätt i att bolag är "enklare" än företag. Jag kan ju inte säga att jag har någon personlig erfarenhet av det ännu men det känns överlag mycket tydligare och enklare på något sätt.