Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad gör man i min situation?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-30, 23:54 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Okej! Är det vanligt att man sparar alla detaljer för köp och så vidare och gör det i den slutgiltiga bokföringen eller brukar man fylla i varje månad? Tänkte att det blir några tusen betalningar till sist för min del i alla fall.
Bokföring gör man varje dag! Man redovisar alla detaljer!

Jag förstår inte vad du menar med "slutliga bokföringen"?

Du ska redovisa med bruttoredovisningsprincipen, så du ska inte göra egna "beräkningar" eller summeringar, utan du ska knacka in de råa siffrorna i bokföringen, så den som gör revisionen ska kunna se exakt vad du gjort i bokföringen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 00:01 #2
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Bokföring gör man varje dag! Man redovisar alla detaljer!

Jag förstår inte vad du menar med "slutliga bokföringen"?

Du ska redovisa med bruttoredovisningsprincipen, så du ska inte göra egna "beräkningar" eller summeringar, utan du ska knacka in de råa siffrorna i bokföringen, så den som gör revisionen ska kunna se exakt vad du gjort i bokföringen.
Jo såklart men då köpen sker elektroniskt så blir ju allt sparat per automatik. Jag menade nog deklarationen som sker på slutet om jag inte minns fel. Kan man inte säga att csv.filer man kan få från den tjänst jag använder för betalning kan funka som bokföring eller material till den? Låter lite krånglig att sitta och bokföra varje dag.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 00:13 #3

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Jo såklart men då köpen sker elektroniskt så blir ju allt sparat per automatik. Jag menade nog deklarationen som sker på slutet om jag inte minns fel. Kan man inte säga att csv.filer man kan få från den tjänst jag använder för betalning kan funka som bokföring eller material till den? Låter lite krånglig att sitta och bokföra varje dag.
Har du rådata elektroniskt kan du skapa en SIE4-fil som du importerar i ditt bokföringsprogram.

Men bokföring måste ske dagligen om man ska följa lagen, sen är det många som inte gör det ändå.... men det är ju upp till var och en.

Du behöver ju ha verifikationerna utskrivna och insatta i en verifikationspärm i datumordning.

Kommer det en skattmas på besök så gäller det att man har alla papper i ordning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-31, 14:09 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men bokföring måste ske dagligen om man ska följa lagen, sen är det många som inte gör det ändå.... men det är ju upp till var och en.
Skatteverket säger väl att det är ok att bokföra minst varje månad eller är det varje vecka de skriver i de broschyrer som vänder sig till nya företagare?

Att bokföra varje dag kan vara bra men jag skulle nog säga att det är effektivare att bokföra kanske varje fredag eller något liknande.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017