Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
AB är det naturliga valet att driva företag som. Det är inte ett dugg svårt tycker jag. Jag tycker det är krångligar emed firma och HB/KB för där ska man blanda in sin privata skattesituation.
Bokföringsmässigt så bokför varje medlemsinbetalning för sig, när du väl gjort en rätt så är de andra exakt liakdana och du kan lägga upp en konteringsmall så går det blixtsnabbt att bokaföra.
Ett AB kan man inte "ta bort" det finns bara tre sätt att avsluta ett AB, konkurs, likvidation eller Merger (sammanslagning med annat bolag), inget av detta sker med automatik utan det måste till endera ditt eller myndighets aktiva beslut.
Bolagen är inte "vilande" på annat sätt än att du inte bedriver någon verksamhet, men du måste varje år lämna in årsredovisning, årsbokslut eller förenklat årsbokslut numera använder man normalt K2-reglerna men kan använda de förenklade K1-reglerna. K3 är för större företag och K4 för börsnoterade företag. Men det normala är K2-reglerna för de flesta företag.
Köp böckerna "Aktiebolag" respektive "Bokföring" från Björn Lundén Information AB ( http://www.blinfo.se )
|
Okej! Är det vanligt att man sparar alla detaljer för köp och så vidare och gör det i den slutgiltiga bokföringen eller brukar man fylla i varje månad? Tänkte att det blir några tusen betalningar till sist för min del i alla fall.
Tilläggsfråga: Brukar man spara pengarna i aktiebolaget As-is och skatta allt man tjänat hela året på slutet eller skattar man varje månad och betalar in?