FAQ |
Kalender |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant situation tycker jag..
Driver man en kommersiell rörelse av modell webbhotell så kanske man skall använda andra tekniker än direktuppslagning mot dnsbaserade svartlistor (edit: om man inte driver sin egen).. RCVD_IN_BRBL_LASTEXT ger 1.6/1.4 poäng med SpamAssassin, man kanske vill ställa upp denna enskilda poängen istället? Har man sedan SPF_PASS (och dessutom implementerar detta via kundens kontrollpanel på ett bra sätt) som motarbetar poängen från RCVD_IN_BRBL_LASTEXT så är saken mer eller mindre biff.. Lägga in ett helt B-nät i SPF för denna typen av kunder känns inte som något direkt fel... Blir det så, får man väl ta det då. men... då har du det med prestandan, orkar maskinen/maskinerna köra det hela genom SpamAssassin utan att övrig verksamhet störs? Annars om man sätter kundservice i fokus och samtidigt vill hålla sig till direktverkande dnsbl: Lägg uppdraget på helpdesk att formulera/motivera vitlistningar hos t.ex. Barracuda för dom användare som klagar. Det tar tio min. för DNS att uppdateras. Du hamnar i en gråzon den första tiden för att sedan bli permanent vitlistad (om du sköter dig). Att delegera detta till t.ex. Tele2 kan vara skillnaden på en nöjd kund och en icke nöjd kund och det finns inget som säger att det bara är Tele2 som kan vitlista adressen. (Sen iofs vet nog inte helpdesk på Tele2 ens vad du pratar om när du säger att dom "skall fixa det".. Det är nog knappt så att dom vet vad en DNS är..). Jag har aldrig stött på någon som gör såhär på denna typen av miljöer, det verkar vara en avart som knappast kan betala sig i slutändan.. Bekvämlighet går alltid före säkerhet när det kommer till svennebanan. Senast redigerad av Jake.Nu den 2011-11-16 klockan 00:33 |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|