Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jag har blivit anmäld till "etiska rådet".

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-20, 21:20 #11
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Vi drabbas av samma problem lite då och då men det brukar inte vara några problem, är man under 18 så är det bara kreditera. Koll på personnummer skulle nog lösa dom flesta problem där barn beställer tjänster. I vårt fall ser jag inte problemet tillräckligt stort för att införa någon kontroll.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 22:07 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man kan inte hävda att den som står för ett telefonabbonnemang är skyldig att betala alla betaltjänster som beställs från deras telefon. Det är upp till leverantören att säkerställa att man vet vem man gör affärer med, dvs att kontrollera vem som hanterar telefonen.

Det får inte vara så enkelt att beställa dyra tänstre som att bara skicka ett sms eller ringa ett telefonsamtal, man måste göra mer än så för att säkerställa identiteten på uppringaren. Det är särskilt viktigt när det gäller minderåriga för de har inte rätt att ingå bindande avtal, eller skuldsätta sig.
Du har rätt, men i sådana fall måste föräldrarna göra en polisanmälan mot sina egna barn. För är brott som begåtts då.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 22:32 #13
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Medlem

Citat:
Man kan inte hävda att den som står för ett telefonabbonnemang är skyldig att betala alla betaltjänster som beställs från deras telefon. Det är upp till leverantören att säkerställa att man vet vem man gör affärer med, dvs att kontrollera vem som hanterar telefonen.

Det får inte vara så enkelt att beställa dyra tänstre som att bara skicka ett sms eller ringa ett telefonsamtal, man måste göra mer än så för att säkerställa identiteten på uppringaren. Det är särskilt viktigt när det gäller minderåriga för de har inte rätt att ingå bindande avtal, eller skuldsätta sig.
När man registrerar sig på min sida är man tvungen att skriva in när man är född, och är man under 18 måste man skriva in sin målsmans epost-adress. Står även i avtalet att man måste vara över 18 år eller ha målsmans tillåtelse och alltid ha abonnemangsinnehavarens tillstånd.

Mosms drog pengarna samtidigt som de skickade mailet till mig, och gav anledningen: "Vi har varit tvungna att återbetala summan till anmälaren".

Tänkte följa ARN:s råd men behöver jag oroa mig att mitt mosms konto stängs av pga detta?
Det måste ju vara rätt vanligt då jag inte har en blekaste aning om hur man kan stoppa unga från att köpa..
Tro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 22:35 #14

Citat:
Ursprungligen postat av Tro Visa inlägg
När man registrerar sig på min sida är man tvungen att skriva in när man är född, och är man under 18 måste man skriva in sin målsmans epost-adress. Står även i avtalet att man måste vara över 18 år eller ha målsmans tillåtelse och alltid ha abonnemangsinnehavarens tillstånd.

Mosms drog pengarna samtidigt som de skickade mailet till mig, och gav anledningen: "Vi har varit tvungna att återbetala summan till anmälaren".

Tänkte följa ARN:s råd men behöver jag oroa mig att mitt mosms konto stängs av pga detta?
Det måste ju vara rätt vanligt då jag inte har en blekaste aning om hur man kan stoppa unga från att köpa..
Skulle dragit det vidare, MOSMS bör förklara sig i domstol. Eftersom det inte finns något domstolsbeslut ännu.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 22:40 #15
Medlem

Medlem

Citat:

Jag hoppas mosms kollade att det verkligen hade dragits pengar från hans abonnemang innan. Konstigt att dom kan dra pengarna utan att kolla med dej först så han inte bara försöker "ångra" ett köp. Men dom kanske tar det säkra före det osäkra och rättar till saker i efterhand om dom måste för att inte på något sätt riskera sin egen tjänst.

Sen räcker det ju inte att bara ha massa frågor om ålder m.m. på sin sida. Barn klickar ju i vad som helst utan det måste vara någon typ av kontroll som barnen har svårt att få tag uppgifter till.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-20, 23:14 #16
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2009
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Vet du när blev detta praxis eller lag? Några år in på 2000-talet var lagtolkningen 100 % åt andra hållet. Då var det helt och hållet personen som äger abonnemanget som var ansvarig.
Andreas_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 00:35 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Länkar angående minderårigs nyttjande av betalsamtal:

Etiska rådet, p5: Minderåigs användning av betaltjänster
http://www.etiskaradet.se/sidor/3-mi...etjanster.aspx

Etiska rådet, p8: Om betalsamtal
http://www.etiskaradet.se/sidor/12-om-betalsamtal.aspx

Etiska rådet, p15: Särdebiterade tjänster
http://www.etiskaradet.se/sidor/7-sa...-tjanster.aspx

Barnbarnen ringde betalsamtal för 1200 kr:
http://knyt.se/blog/2011/03/09/barnb...r-1200-kronor/

Lawline om avtals ogiltighet:
http://lawline.se/categories/27?page=2

Konsumenternas Vägledning om Bank & Försäkring ang obehöriga uttag (Tänk på att det är stor skillnad på bankkort och betalsamtal):
http://bankforsakring.konsumenternas...r-betalningar/

Avtal som ingås av underåriga:
http://www.attkunna.se/juridik/konsu...hungaavtal.htm

Kan man få pengarna tillbaka för barnens olämpliga köp?: Föräldrabalken kap 9, §1 Köp av underårig och §7 Återköp
http://faktabanken.nu/barnkop.htm

Föräldrabalken SFS 1949:381 på notisum: kapitel 9, §1 och §7 är intressanta i detta sammanhang
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-21 klockan 00:50
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 00:56 #18

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas_P Visa inlägg
Vet du när blev detta praxis eller lag? Några år in på 2000-talet var lagtolkningen 100 % åt andra hållet. Då var det helt och hållet personen som äger abonnemanget som var ansvarig.
Idag är en samstämmig praxis att alla backar avtalen om minderårig beställt betalsamtal med någon annans telefon. Jag har inte sett något fall där leverantören lyckats få sin vilja igenom att avtalet ska stå fast (men jag har inte letat så där jättenoga). Samtliga fall jag sett har leverantören backat och därmed följt föräldrabalkens (SFS 1949:381) kapitel 9 §6 och §7.
Oläst 2012-12-21, 01:09 #19

Citat:

Det räcker troligen inte att ange åldern vid ett tillfälle utan man måste som leverantör förvissa sig om att det är rätt person (ej minderårig) som använder tjänsten varje gång den används.

Jag upplever det som det är strängare regler när det gäller minderåriga än om en obehörig vuxen använder tjänsterna.

Troligen beror denna praxis på att barn ofta har en naturligt nära tillgång till föräldrarnas mobiltelefoner/fasta telefoner utan att föräldrana har möjlighet att ha kontroll 100% av tiden.

Färäldrarna har däremot starkare kontroll och är mer restriktiva mot andra vuxna, som arbetskollegor, vänner och andra bekanta. Det är min kvalificerade gissning.
Oläst 2012-12-21, 08:37 #20
Medlem

Medlem

Citat:
Det räcker troligen inte att ange åldern vid ett tillfälle utan man måste som leverantör förvissa sig om att det är rätt person (ej minderårig) som använder tjänsten varje gång den används.

Jag upplever det som det är strängare regler när det gäller minderåriga än om en obehörig vuxen använder tjänsterna.

Troligen beror denna praxis på att barn ofta har en naturligt nära tillgång till föräldrarnas mobiltelefoner/fasta telefoner utan att föräldrana har möjlighet att ha kontroll 100% av tiden.

Färäldrarna har däremot starkare kontroll och är mer restriktiva mot andra vuxna, som arbetskollegor, vänner och andra bekanta. Det är min kvalificerade gissning.
Så jag bör oroa mig att mitt konto riskeras att stängas av med god anledning?
ARN:s råd tänkte jag följa och de verkar ju inte vara så mäktiga ändå men mosms är rätt mäktiga..
Tro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017