FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man kan inte hävda att den som står för ett telefonabbonnemang är skyldig att betala alla betaltjänster som beställs från deras telefon. Det är upp till leverantören att säkerställa att man vet vem man gör affärer med, dvs att kontrollera vem som hanterar telefonen.
Det får inte vara så enkelt att beställa dyra tänstre som att bara skicka ett sms eller ringa ett telefonsamtal, man måste göra mer än så för att säkerställa identiteten på uppringaren. Det är särskilt viktigt när det gäller minderåriga för de har inte rätt att ingå bindande avtal, eller skuldsätta sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag tycker det är upp till den som står på abbonnemanget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Mosms drog pengarna samtidigt som de skickade mailet till mig, och gav anledningen: "Vi har varit tvungna att återbetala summan till anmälaren". Tänkte följa ARN:s råd men behöver jag oroa mig att mitt mosms konto stängs av pga detta? Det måste ju vara rätt vanligt då jag inte har en blekaste aning om hur man kan stoppa unga från att köpa.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen räcker det ju inte att bara ha massa frågor om ålder m.m. på sin sida. Barn klickar ju i vad som helst utan det måste vara någon typ av kontroll som barnen har svårt att få tag uppgifter till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag upplever det som det är strängare regler när det gäller minderåriga än om en obehörig vuxen använder tjänsterna. Troligen beror denna praxis på att barn ofta har en naturligt nära tillgång till föräldrarnas mobiltelefoner/fasta telefoner utan att föräldrana har möjlighet att ha kontroll 100% av tiden. Färäldrarna har däremot starkare kontroll och är mer restriktiva mot andra vuxna, som arbetskollegor, vänner och andra bekanta. Det är min kvalificerade gissning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
ARN:s råd tänkte jag följa och de verkar ju inte vara så mäktiga ändå men mosms är rätt mäktiga.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har också haft lite trubbel med Etiska rådet för betaltjänster och mosms, inget hände trots att jag la ner diskussionerna rätt omgående med dom. Dock är jag relativt liten kund jämfört med dig och det handlade om en enskild betalning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Personligen tror jag det absolut bäst aär att du "kryper till korset" och medverkar aktivt till att återbetala pengarna och erkänna att transaktionen "slank igenom" ditt eget skyddsnät. MOSMS har ju sitt eget rykte att tänka på och de vill absolut inte ha trubbel i media för detta, så de medverkar själva aktivt till att lösa problemet. Det här är inget brott begånget av den minderårige, utan en rent civilrättslig tvist, och barn kan inte ingå avtal, så du kan inte vinna hur du än bär dig åt, här tänker jag på det passande ordspråket: - If you can't beat them, join them! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|