Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jag har blivit anmäld till "etiska rådet".

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-22, 17:23 #31
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
ARN gör ingen korrekt juridiskt bedömning, samtidigt som motpart inte får ersättning i ARN i form av skadestånd och tid.

Alltså kommer motpart i ARN beslut inte inkomma med matrial eller ha advokat som driver fram fakta på samma sätt dom i en domstol.

Eftersom ARN beslut inte drivs i domstol så är värdet av deras beslut värdelöst, i grunden borde varje års ARN prövas i domstol för se hur stor % av deras beslut som följer svensk lag i verkligheten.

ARN är typ dom okunniga boskapens skrämsel lekstuga. Sedan är många bolag inom EU med och behöver bara följa EU lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
Det man kan notera med just ARN, är att deras rekommendationer inte i sig är juridiskt bindande. Man kan alltså inte med stöd av ARN:s rekommendation gå till ex. kronofogden och be dem verkställa beslutet.
Däremot har ARN:s rekommendation en förhållandevis stor betydelse om man går till domstol för en civilrättslig tvist. Det är då mycket osannolikt att domstolen skulle döma i strid eller helt i strid med ARN rekommendation. Detta då domstolen i de flesta fall anser att ARN är ett sakkunnigt råd på sitt område.
Men rent teoretiskt är inte domstolen bunden av ARN:s rekommendation, liksom inte heller vid läkarutlåtanden och liknande. Men i praktiken skall det nog mycket till för att domstolen inte skall döma enligt ARN. Det som kan kullkasta det är om det ex. kommer in nytt material eller annan info som ARN inte hade tillgång till, vid domstols förhandlingen.

Detta ur en juridisk synvinkel. Sen bör man nog som företagare i princip alltid följa ARN:s rekommendationer. Annars får vi på sikt sannolikt en lag reglering som gör att ARN:s beslut juridiskt bindande, vilket i vissa fall vore välkommet. Jag har för mig att motsvarande institutions beslut i Norge redan är bindande.

/Sebbe
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-22, 17:43 #32
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Ja, det är nog sant att ett företag inte satsar särskilt mycket juridiska resurser på att driva ett fall i ARN. Men det är inte heller idén med ARN, utan båda parter skall ha möjlighet att få en rättvis bedömning. Utan större kostnader och insatser. Men syftet med ARN är en annan sak att diskutera.

Jag vidhåller dock att betydelsen av ett utlåtande (rekommendation) från ARN väger tungt i en eventuell domstolsprocess. Det finns vad jag känner till mycket få fall där en domstol inte skulle döma i enlighet med ARN:s rekommendation. Även om undantag finns.

Funktionsmässigt kan man likna ARN med andra statliga nämnder t.ex. Trafikskadenämnden. Också där följer domstolarna i praktiken också långt de rekommendationer som kommer fram, även om de i sig inte är juridiskt bindande.

Men som sagt det är inte vatten-tätt eftersom det kan framkomma nya saker i en civilrättslig process, som gör att utgången ändras. Men om inget väsentligt nytt framkommer så lär inte resultatet ändras.

/Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-22, 18:04 #33
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
MoSMS återbetalade anmälaren så fort de fick in anmälan (och drog pengarna från mitt konto då).
Har mailat anmälaren (pappan) då men han svarar inte (mailade honom för 2 dagar sedan).
Prövade skicka ett nytt mail nu och hoppas på svar.
Jag antar att jag kommer bli avstängd (?) från mosms om jag inte löser detta med anmälaren även om han fått pengarna tillbaka redan.

Om anmälaren väl känner sig nöjd och belåten (egentligen är det väl han som 'scammat' mig?) så anser väl mosms ärendet som löst och lämnar mitt konto upplåst?

Tack för alla svar!
Tro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-22, 19:12 #34
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Om man som leverantör inte följer ARNs rekommendation så hamnar man på Svensk Handels svarta lista över leverantörer som inte följer ARNs rekommendationer och kommer sannolikt att dras i offentlighetens smuts, vilket inte brukar vara bra för affärerna för seriösa företag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 01:56 #35
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Tro Visa inlägg
MoSMS återbetalade anmälaren så fort de fick in anmälan (och drog pengarna från mitt konto då).
Har mailat anmälaren (pappan) då men han svarar inte (mailade honom för 2 dagar sedan).
Prövade skicka ett nytt mail nu och hoppas på svar.
Jag antar att jag kommer bli avstängd (?) från mosms om jag inte löser detta med anmälaren även om han fått pengarna tillbaka redan.

Om anmälaren väl känner sig nöjd och belåten (egentligen är det väl han som 'scammat' mig?) så anser väl mosms ärendet som löst och lämnar mitt konto upplåst?

Tack för alla svar!
Är du säker på att det är hans barn och inte han själv som köpt något och "skyller på barnen? Kanske inte värt för dig att jobba vidare med ärendet men rätt ska ju vara rätt. Kan inte tänka mej att mosms gör något mera nu när han fått sina pengar.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 02:01 #36
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Är det så enkelt, att man bara behöver hävda att den som betalade var minderårig och på så sätt få tillbaka sina pengar?

En text som följande: "Du måste vara minst 18 år eller ha din målsmans tillstånd för att köpa" är alltså inte tillräcklig?

Jag tänker på alla de sidor där man faktiskt kan betala via SMS, många sidor vänder sig direkt till barn.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 02:49 #37

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Är det så enkelt, att man bara behöver hävda att den som betalade var minderårig och på så sätt få tillbaka sina pengar?

En text som följande: "Du måste vara minst 18 år eller ha din målsmans tillstånd för att köpa" är alltså inte tillräcklig?

Jag tänker på alla de sidor där man faktiskt kan betala via SMS, många sidor vänder sig direkt till barn.
Det är förbjudet att rikta sin marknadsföring till barn!

Om en person som är under 18 år skriver att de är 18 år eller äldre så är det ogiltigt avtal i alla fall, barn är inte tillräkneliga i dessa sammanhang.

Visserligen skrämmer texten iväg kanske 90% av de som är minderåriga men en viss del kommer ändå att gå vidare och klicka för att de har fyllt 18 år.
Oläst 2012-12-23, 03:52 #38
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är förbjudet att rikta sin marknadsföring till barn!

Om en person som är under 18 år skriver att de är 18 år eller äldre så är det ogiltigt avtal i alla fall, barn är inte tillräkneliga i dessa sammanhang.

Visserligen skrämmer texten iväg kanske 90% av de som är minderåriga men en viss del kommer ändå att gå vidare och klicka för att de har fyllt 18 år.
Jo men varför är det så? Det är väl ingen som hindrar en minderårig från att handla något ur en fysisk butik, så varför får ett barn inte betala via SMS? Vad exakt är det för avtal man ingår vid köp via SMS? Att det alltid står att man måste vara 18 eller ha målsmans tillstånd när man vill betala via SMS har jag reflekterat över, men jag har aldrig förstått varför det inte står samma sak i butiker i verkligheten.

Frågar eftersom jag inte har så mycket kunskap inom ämnet men är intresserad
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-23, 06:48 #39

Det är samma regler som gäller när ett barn handlar i en fysisk butik, det är oftast ok om barn handlar odis eller annat enkelt för extremt små belopp, vi pratar under hundralappen här.

Men att handla på kredit, dvs att betalning sker vid ett senare tillfälle är alltid förbjudet för minderåriga. Det finns otaliga exempel när barn handlat för flera hundratals kronor i en fysisk butik (exempelvis köpt en elektronikpryl) så går föräldrana tillbaks med prylen och begär pengarna tillbaks med full rätt.

Dvs Minderåriga får inet ingå avtal, annat än mycket enkla sådana som att köpa mindre mängd godis, aksnke en serietidning, eller en enkel bussbiljett. Så ser lagen och praxis ut.

Från 16 års ålder får dock barn handla för pengar de tjänat på feriejobb e.d.
Oläst 2012-12-23, 10:39 #40
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Från 16 år har man rätt att disponera över sin egen ekonomi.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017