Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jag har blivit anmäld till "etiska rådet".

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-21, 01:09 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tro Visa inlägg
När man registrerar sig på min sida är man tvungen att skriva in när man är född, och är man under 18 måste man skriva in sin målsmans epost-adress. Står även i avtalet att man måste vara över 18 år eller ha målsmans tillåtelse och alltid ha abonnemangsinnehavarens tillstånd.

Mosms drog pengarna samtidigt som de skickade mailet till mig, och gav anledningen: "Vi har varit tvungna att återbetala summan till anmälaren".

Tänkte följa ARN:s råd men behöver jag oroa mig att mitt mosms konto stängs av pga detta?
Det måste ju vara rätt vanligt då jag inte har en blekaste aning om hur man kan stoppa unga från att köpa..
Det räcker troligen inte att ange åldern vid ett tillfälle utan man måste som leverantör förvissa sig om att det är rätt person (ej minderårig) som använder tjänsten varje gång den används.

Jag upplever det som det är strängare regler när det gäller minderåriga än om en obehörig vuxen använder tjänsterna.

Troligen beror denna praxis på att barn ofta har en naturligt nära tillgång till föräldrarnas mobiltelefoner/fasta telefoner utan att föräldrana har möjlighet att ha kontroll 100% av tiden.

Färäldrarna har däremot starkare kontroll och är mer restriktiva mot andra vuxna, som arbetskollegor, vänner och andra bekanta. Det är min kvalificerade gissning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 08:37 #2
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 50
Tro Tro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det räcker troligen inte att ange åldern vid ett tillfälle utan man måste som leverantör förvissa sig om att det är rätt person (ej minderårig) som använder tjänsten varje gång den används.

Jag upplever det som det är strängare regler när det gäller minderåriga än om en obehörig vuxen använder tjänsterna.

Troligen beror denna praxis på att barn ofta har en naturligt nära tillgång till föräldrarnas mobiltelefoner/fasta telefoner utan att föräldrana har möjlighet att ha kontroll 100% av tiden.

Färäldrarna har däremot starkare kontroll och är mer restriktiva mot andra vuxna, som arbetskollegor, vänner och andra bekanta. Det är min kvalificerade gissning.
Så jag bör oroa mig att mitt konto riskeras att stängas av med god anledning?
ARN:s råd tänkte jag följa och de verkar ju inte vara så mäktiga ändå men mosms är rätt mäktiga..
Tro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 11:17 #3
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Tro Visa inlägg
Så jag bör oroa mig att mitt konto riskeras att stängas av med god anledning?
ARN:s råd tänkte jag följa och de verkar ju inte vara så mäktiga ändå men mosms är rätt mäktiga..
Jag har också haft lite trubbel med Etiska rådet för betaltjänster och mosms, inget hände trots att jag la ner diskussionerna rätt omgående med dom. Dock är jag relativt liten kund jämfört med dig och det handlade om en enskild betalning.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-21, 13:45 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tro Visa inlägg
Så jag bör oroa mig att mitt konto riskeras att stängas av med god anledning?
ARN:s råd tänkte jag följa och de verkar ju inte vara så mäktiga ändå men mosms är rätt mäktiga..
MOSMS kan gör aprecis som de vill eftersom du inte har någon "rättighet" att vara kund hos dem.

Personligen tror jag det absolut bäst aär att du "kryper till korset" och medverkar aktivt till att återbetala pengarna och erkänna att transaktionen "slank igenom" ditt eget skyddsnät.

MOSMS har ju sitt eget rykte att tänka på och de vill absolut inte ha trubbel i media för detta, så de medverkar själva aktivt till att lösa problemet.

Det här är inget brott begånget av den minderårige, utan en rent civilrättslig tvist, och barn kan inte ingå avtal, så du kan inte vinna hur du än bär dig åt, här tänker jag på det passande ordspråket:

- If you can't beat them, join them!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017