FAQ |
Kalender |
![]() |
#291 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Han upplevs helt enkelt ha för starka kopplingar till åklagarsidan. Om det nu är stämmer eller ej vet jag inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En total opartiskhet måste alltid ske. Domaren får inte var med i något som kan misstänkas vara jäv. Och med det menar jag att en utbildning i område får endast komma från ställen såsom universitet och liknande instanser/föreläsningar. Läs mellan raderna domaren har ju varit med liknande mål med samma kvartet! "slump" ![]() Piratpartiet är lika med anarki tycker många? Varför stödjer man det som skapar Anarki? Det här är fråga som man inte behöver ha en juristutbildning för, det räcker gott och väll med suntförnuft. sök på domarens namn det kommer olika dokument om hans inblandning och påtryckningar om upphovsrätten, även att förening får bidrag av olika intressegrupper, varit med i liknande mål med samma kvartet etc etc... enkelt googla! skriv domare jäv , så populär har han blivit ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ännu ett tomt argument.... Att han varit med i många mål av liknande karaktär är heller ingenting konstigt. Eftersom han är engagerad i sådana frågor så har han både kunskap och erfarenhet vilket gör honom bättre lämpad än många andra.
Total opartiskhet existerar dessutom inte, hur gärna man än vill att det ska vara så.
![]() |
![]() |
#294 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Felet är att en ny lag måste utarbetas så att inga tvivelaktiga domar kan dömas ut! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sverige är ju ett litet land, vi har 53 tingsrätter, så jag tycker att det är underligt att någon förvånas över att en domare med en specialkompetens har agerat just domare i mål rörandes denna specialkompetens... Nu är juridik och domstolar/rättsväsendet på intet sätt något jag är speciellt insatt i, men jag gissar att dessa "kopplingar" går att hitta i ett relativt stort antal avgjorda domar inom olika områden...det som ÄR intressant är ju vad man menar med "knyta till", och med dessa enligt mig lågt ställda krav så lägger vi krokben för oss själva... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nu handlar det istället om subjektivitet och objektivitet hos domaren. Har domaren pga av sitt engagemang mist sin objektivitet? Kan han se förbi sitt engagemang i en förening och döma mot vad föreningen arbetar för? Jag vet inte, han kanske kan det, kanske inte. Men det är det som är jävssituationen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det bästa vore ju egentligen domstolar med domare helt utan juridisk utbildning, kan man vara mer fri från yttre påverkan än så ? Det är ju oundvikligen så att man på juristutbildningen bombarderas med påverkan från alla möjliga konstiga lagar utlärda av samma lärare som lär ut juridik till sökandens advokater, kan det bli tydligare jäv än så...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Och sen tycker jag som alltid att man kan gå till sig själv...skulle jag kunna göra en objektiv bedömning i det läget ? Jag tror att dom flesta svarar ja på den frågan...och då är frågan varför man inte tillskriver andra människor samma integritet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |