FAQ |
Kalender |
![]() |
#271 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
pkallberg21, låter som ett otroligt bra studieval! Lycka till med studierna!
Citat:
"Tillåt fildelning för det tycker jag, och tillåt det erftersom nästan alla fildelar." Du nämner naturvetenskapen, tror du någon anses som seriös i en naturvetenskaplig diskussion att man hävdar något utifrån att man har "tror och känner" som bevis för sin teori? Att vara känslosam är inte samma sak som att hävda något utifrån att ha känslosamma åsikter. En känslosam åsikt är ofta (inte alltid) en åsikt som sällan blir förankrad hos andra. De allra flesta kräver någon form av logik eller sunt förnuft för att anamma en åsikt. Politiker ska vara folkliga, förstå människors problem, ha goda kunskaper i lag och stadskunskap, verka för förbättringar i samhället som merparten står för och tror på, men ska definitivt inte låta känslor övervägande styra kommande lagändringar och propositioner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | ||
|
|||
|
Med tanke på skadeståndet och utgången i detta mål, kommer jag med nöje sitta en dag i framtiden där man kommer få fram vem har fått större summor, mutor må man säga, betalt under bordet för att driva detta som det görs i Sverige. Utan tvekan har något fått något i gengäld, då denna häxjakt är otroligt samanträffande med IPRED och andra bestämmelser på senaste tiden. Sveriges musikindustri är inte så stort och inte så stark, men tydligen har de på något sätt kunna påverka våra politiker, dommare mer än vad man lyckats med i andra länder.
Om någon frågar, så köper jag en massa DVD/CD varje månad, men mår illa av att se vad som händer i detta land och hur lätt det är att påverka rättssystemet och våra politiker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Herregud, ni är så gulliga och trevliga mot varandra att man tappar ALLT intresse....
![]() Nej, skämt åsido...jag vet att man inte ska säga såhär, men inte minst känns det väl väldigt konstigt (nu) med tanke på att ALLA inblandade parter hela tiden varit medvetna om att det här troligtvis inte alls avgörs i just tingsrätten, man ska självklart inte ringakta betydelsen av sådana här frågor för det, men jag håller med advokat Danowsky att det åligger en advokat tillika riksdagsman som Ahltin att heller inte "raljera" om saken. Jag tycker det luktar "dåliga förlorare"...men jag är helt övertygad om att vi hade haft den här diskussionen oavsett vem som hade blivit utsedd till domare.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||||||
|
|||||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() ![]() Citat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag är föga intresserad av att försöka övertyga någon att det fanns risk för jäv, och jag hoppas inte att rättegången kommer tas om då det med så stor sannolikhet bara är slöseri med skattepengarna då domen ändå kommer prövas i högre instans. Men ... finns det någon jurist som inte är med i samma intresseförening eller är målsägarnas ombud i målet som hållit med om att det inte fanns risk för jäv och beslutet att döma målet ändå var bra?
Jag har sett många välkända advokatnamn, ledarskribenter och välkända debattörer som normalt använder mindre trevliga ord om de åtalade - alla verkar göra samma bedömning om att risk för jäv var stor och oftast förundrats över bristen på omdöme av domaren att efter rådet till nämdemannen som avgick inte själv göra detsamma. Peka gärna på några välkända debattörer eller välrenommerade jurister som inte är direkt inblandade i hetsen kring målet som påstår motsatsen. Just nu verkar det för mig som om flesta kommentarer här grundar sig i ogillande (milt sagt) av de åtalade snarare än den faktiska situationen.
![]() |
![]() |
#276 | |||
|
||||
|
Clarence, rättskipningens principer får ju aldrig bygga på penningfrågor, man kan ju aldrig kompromissa på tillvägagångssätt eller lagförfaranden för att upprätthålla lag och hålla hög rättsäkerhet för att det blir "för dyrt".
Jag personligen tappar helt förtroendet för domaren, som t. om. fick en nämndeman att avsäga sitt uppdrag då han var medlem i något musikerförbund, att han inte ens insåg att hans eget angagemang som styrelsemedlem för en förening som verkar för företags rättigheter för upphovsrätt, och har dessutom tagit flera uppdrag från näringslivet i upphovsrättsfrågor utanför domstolar. Jag tycker personligen hela historien är häpnadsväckande, och vi har inte sett hela bilden eller fått alla fakta, men jag skulle bli mycket förvånad om tingsrätten inte fick bakläxa och inte fick ta om målet igen. Den som lever får se, men mitt förtroende för svenskt rättsystem kommer att närma sig lågvattennivå om inte fallet tas om i tingsrätten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#278 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Spännande blir det
![]() mardröm om dom skulle bli frikända ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
ONT: Antagligen är rättegången väldigt påfrestande och tidskrävande. Sen så litar "ingen" på tingsrättens dom oavsett, så att gå direkt till hovrätten är nog Sundes och killarnas främsta önskemål. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
" Tomas Norström har bland annat arbetat extra som tvistlösare åt stiftelsen.SE som ansvarar för internets svenska toppdomän. Norström och Monique Wadsted avgjorde tillsammans i mars 2007 ett fall där två företag gjorde anspråk på samma domännamn. Wadsted representerade amerikanska filmbolag under rättegången om fildelningssajten Pirate Bay. " Källa: http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/art...i-piratmal.html |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|