FAQ |
Kalender |
![]() |
#191 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nu vet jag inte hur skivbolagen har gjort, men ett system där man har ett grossist konto så att man kan länka till nedladdningen det skulle vara ett enkelt system. Öppna ett konto länka nedladdningen sen får man månadsfaktura. Obs! helt borta på det här. Det kanske finns ett enkelt system... räknar inte med dom stora Reklam behöver man iinte oroa sig för självklart kommer man att hamna i pressen : ) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | ||
|
|||
Administratör
|
13 sidor varav sådär 10 verkar handla om förespråkande av ändrade affärsmodeller (eller t o m fri fildelning) eller personliga åsikter om de åtalade
![]() Jag läste en stor del av domen nu under kvällen och tycker ändå den var i stort bättre än jag förväntade mig. Inga uppenbara missar i de tekniska förutsättningarna. Under rättegången såg inte förutsättningarna för det så bra ut. Men jag har väldigt svårt att se hur ny prövning kommer nekas. Tycker det finns väldigt många tveksamheter i omständigheterna. Huruvida de agerade som ett team t ex blev lite väl luddigt i min smak. Även medverkandet genom potentiellt passivt inflytande är ju lite intressant som koncept. Sen är det väl även första svenska målet med P2P-teknik - vilket bara det borde leda till tydliggörande av domen så man slipper subjektiva tolkningar av omständigheterna och spenderar tiotals miljoner på rättegångar om och om igen. Intressant att de anser att ett spridningen som begicks av utlänningar när de befann sig utomlands är att bektrakta som ett brott begånget i Sverige eftersom det genom internet fullbordats (även) här. Eller tolkade jag det fel? Skapar utan tvekan annars möjligheter för vissa av semester-diktaturerna att fängsla svenskar som bloggat om fel saker.
![]() |
![]() |
#194 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Det första är att se till att artisterna blir rättvist behandlade och att det inte bara blir skivbolagen som tjänar på det hela. Det andra problemet, som nog är mer kritiskt, är att du vill sätta ett kollektivt pris. Ju mer folk laddar ner desto mer kommer tjänsten att kosta och den som laddar ner tio låtar i månaden får betala lika mycket som den som sitter hela dagarna och tankar ner så mycket han orkar vilket inte känns helt lyckat.
![]() |
![]() |
#195 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är nog högst osannolikt att det inte prövas i högre instans, inte minst därför att det är det första målet i sitt slag. Citat:
![]() |
![]() |
#196 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#197 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#198 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Är man ägare även om en kopierare höjer röst och musik en oktav? Kan man äga en dans? Kan någon annan ta över "ägarskapet" när man dör? För evigt? Är en remix ett nytt verk? Är tolkningen av lagen beroende av hur högt den någon part skriker? Även om den klagande artisten i sig kopierat föregångare? Kan man äga ett sound? En färg? Finns det en allmängiltig, definierbar nytta med att dela ut monopol på skapande? Är det samma verk om man flyttar det mellan medier, till exempel från musikal till långfilm? Även om man ändrar handlingen? Är handlingen överhuvudtaget ett verk? Kan det finnas två datorprogram som gör samma sak men är olika verk? Är "Hello world"-program verk? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Du bör nog ställa den mer generella frågan huruvida man kan äga rättigheterna till något man själv skapat. Vare sig det gäller en medicin, ett recept till en maträtt, ett nytt avgassystem, en speciell bakteriestam eller en sång så är det något vem som helst teoretiskt sett skulle kunna reproducera utan att för den skull kopiera originalet. Nu har vi för närvarande det synsättet i Sverige och de flesta andra länder att man kan patentera sina skapelser. Huruvida man håller med om det eller inte handlar väl mest om vilka värderingar man har. Med utgångspunkt från hur människor (och alla andra djur för den delen) fungerar så tror jag också att det är det enda fungerande systemet i praktiken.
![]() |
![]() |
#200 | ||||
|
|||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
![]() |
Svara |
|