FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sen lördagskväll, vill helst slippa jobbet och massor med annat relaterat till webbsidan, men det
går inte! För nu ska surftown krångla! Börjar med att jag sitter och kollar på film (alltid kul med lite mys), men får inte vara ifred, kodaren sms:ar mig om att vår sida styrs om till "http://www.surftown.eu". Ett tag senare sätter jag mig framför datorn för att förvånas av att ja, sidan styrs verkligen om till webbhotellets första sida. Efter ett tags genomsökande, kan vi konstatera att inget fel är hittat i koden. Ringer då Jonathan på Surftown (de har ingen jour eller support på helger) och ber om hjälp. Lite halv trött verkar han inte bry sig så mycket men lovar att kontakta någon som kan ta en titt på det, jättebra tänker jag! När kontaktar ni oss? - Vi skickar ut ett mail när vi har hittat något. Väldigt bra tänker jag och oroar mig dock fortfarande lite, men känner att läget är under kontroll. Nu är klockan 2240 ungefär och ingenting har hänt. Inget mail, domänen pekas fortfarande till deras domän nu men med .com istället. Konstigt, under driftinfo för just vår domän kan vi läsa att ett ftp-problem registrerats när mitt samtal kom in (lustigt?). Hursomhelst, vår sida ligger i snitt på ** *** unika / dag och vi har företagskonto hos Surftown, det fungerade fint tills torsdags då samma sak hände men vi fick det fixat på ett antal minuter. Vi har kollat bandbredd och tillåten trafik etc. allt stämmer från vår sida och servern ska inte vara överbelastad. Alla andra sidor som ligger på servern verkar må bra, förutom vår sida (som vid den största trafikanstormningstiden ligger nere och förtvivlar våra användare). Detta får bara inte hände, förjävligt alltså. Har ni förslag på vad vi kan göra? Förutom att byta server och hotell etc.. Det har vi redan tänkt på och kommer göra. Edit: 2 h och 45 min senare från det inträffade får jag nu veta att min kollega sett att det är fixat nu. Det var en kryssruta på kontot som (utan att vi rört den) hade fyllts i vilket innebar att index.asp hade blivit inaktiverad. Någon med samma problem? |
||
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Äh... Hur orkar du?
Jag tycker de visar på strålande service eftersom deras personal engagerar sig fast du ringer dem utom arbetstid...? Jag brukar inte rycka ut till Surftowns försvar, men det är märkligt att du inte tar denna diskussion direkt med dem i stället för att dundra ut i flammande brandtal på forumets barrikader för en sak som denna.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad kostar ert konto per månad? Lättare att svara då ifall det är bra eller dålig service.
|
|||
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Måste faktiskt försvara en konkurrent här.
Det är god service att svara utanför kontorstid. Tycker det är lite synd att det har blivit en sport att gå ut direkt på wn.se direkt om något är fel. Skulle vara kul om man hade ett forum där man diskuterade webhallens öppettider och att de inte kan ta garantiärrenden utanför dessa kontorstider. ![]() Sen är det väl ganska troligt att t.ex. din kodare råkat klicka av index för asp? Låter väldigt osannolikt att just det skulle av-aktiveras utan anledning. |
|||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vår kodare har ej tillgång till vårt konto, utan endast ftp och mysql.
Anledningen till att jag skrev här var att jag ville få tag i någon representant, jag hade ju inte kommit längre om jag inte hade ringt en av de (vilket jag inte ville). Om inget hade hänt, hade sidan legat nere i flera dagar (då de har stängt över helgen). Tycker iallfall man borde ha någon support över helgen, jag vill inte gnälla, men vänta tills det händer er en vacker dag, då är det inte bara så kul och sitta och kolla på alla besökare man missar... |
||
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu förstår jag inte. Du väljer medvetet ett av marknadens billigaste webbhotell; ett webbhotell som uttalat inte går att nå utanför kontorstid.
Du ringer sent en lördagkväll och problemet åtgärdas inom någon timme, trots att du enligt avtal inte har rätt till någon som helst åtgärd innan måndag morgon. Du får alltså ett engagemang långt bortom vad du rimligen kunnat förvänta dig med tanken på den tjänst du valt. Som tack går du ut på första bästa forum och skriver ner webbhotellet. Har du över 10 000 unika besökare per dag borde du också dra in så pass med pengar att en dedikerad server inte är någon större kostnad i sammanhanget. Du kan då få serviceavtal med utlovad SLA, garanterad upptid och responstid. Lördagar är väl dessutom generellt den dag i veckan med minst trafik?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
WN <3
|
||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilket fjams. Skaffa en server med ett SLA om ni nu driver någon form av affärskritisk sajt. Ert surftown-konto innebär en daglig driftkostnad på cirka 5 spänn. Vad räknar du med egentligen ?
|
||
![]() |
Stängt ämne |
|
|