Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snapback

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-11, 14:50 #61
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_P
Citat:
Ursprungligen postat av scrdj
Internet Sweden, det är lite Aschberg på dig
Vad innebär det, en lågkvalité-variant av Josefsson?
Har han trampat på onda tår nu?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 16:42 #62
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Innan jag sätter igång, vill jag poängtera att jag inte agerar för någons räkning, eller anklagar någon specifik för någonting, utan visar på märkligheter, konstiga sammanträffanden mm som jag låter läsarna tyda på sitt eget sätt. Avsikten är att upplysa och att undvika att folk låter sig luras..
Detta är MITT sätt att upplysa och verka för en bättre domänmarknad i Sverige!!

Jag observerade detta inlägg http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...30&#entry237764
Det som fick mig att reagera var att en person registrerat 123 stycken till synes värdelösa .se-domäner under snap-tid.
Jag kunde inte se någon anledning till det såvida inte "någon" ville höja sin procentsats i antalet "lyckade snapbacks".
Och med tanke på den tjänst som precis då lanserats (snapback.se) så kände jag lite vibrationer av att någon ville "haussa" snapbackmarknaden och skapa i det närmaste hysteri.
Speciellt eftersom inlägget ovan hävdade att de var registrerade genom Snapback.se, vilket sedan inte dementerades av Snapback.se´s talesman i tråden.

Med tanke på att samtliga 123 domäner låg på namnserverarna: a.dummy-ns.domaincrawler.com och b.dummy-ns.domaincrawler.com
och samtliga blev placerade i en webtemplate av typen som man hittar på http://www.alfaskolan.se/
Efter att ha studerat den ett tag och observerat att sidfoten har 8 länkar till www.domaincrawler.se och 2 st till www.snapback.se, så stod det ganska klart för mig att dessa två verksamheter hade med varandra att göra, på ett eller annat sätt. Att det även roterar 10 stycken inlänkar till domänslagningar hos domaincrawler såg jag lite märkligt. Och det mesta annat (förutom googleannonserna) på sidan verkade "random" utifrån någon typ av databas. Jag observerade också Google-IDt pub-9783162569134299

Fastnar jag då här?
Njae - jag kom på att en annan WN-medlem hade en trevlig tjänst www.domaintools.se som kunde hjälpa mig lite på vägen, så jag slog in http://domaintool.se/ns/a.dummy-ns.domaincrawler.com och fick i alfabetisk ordning de 50 första .se-domänerna som låg på namnservern.
Jag tog sedan och namnslog dessa 50 domäner för att se om jag kunde hitta någon intressant nämnare, vilket jag gjorde.
Jag gjorde också uppskattningen av att dessa 50 som var bokstaven A till halva B, borde innebära att det låg ca 8-900 domäner på namnservern.

Kom då på att det kunde finnas generiska domäner som fyllde på innehavet och tog snabbt reda på att det anonymt registrerats 209 .info-adresser i början av januari som numera låg i samma template (med samma Google-ID), varför jag såg det som troligt att det var samma innehavare och med tanke på att .info-adresser kring den tiden började kampanjas ut för runt en dollar styck, så gissar jag att det var ett försök i att få inlänkar till de sidor som "uppades" i templaten + ev. lite typeins och annonsintäkter.

Åter då till vad jag kom fram till med de 50 domäner jag såg:
Av dessa så registrerades nästan alla den 10/12 (dvs decembers snapsläpp)
Alla utom ett par, registrerades av 6 olika innehavare:

andnis0712-00001
cecker0702-00001
erikfe0707-00001
kimilv0712-00001
riksch0702-00004
rickar0710-00003

Tvärstopp igen? Nae..jag kom på sätt att ta reda på detta också..
Men av hänsyn till PUL, så maskerar jag vissa personuppgifter, men jag tar dem i samma ordning som ovan, så att ni ser tillfälligheterna precis som mig:

Personnummer: 85XXXX-XXXX
Namn: NiXXXX, AnXXXX ErXX
Gatuadress: XXXXXXXXXX
Postadress: 177 35 Järfälla
Folkbokföringslän: 01-Stockholms län
kommun: 23-Järfälla
församling: 04-Jakobsberg

Personnummer: 86XXXX-XXXX
Namn: ÅkXXXX, CeXXX ChXXXXX
Postadress: 196 34 Kungsängen
kommun: 39-Upplands-Bro
församling: 03-Kungsängen-Västra Ryd

Namn: FeXXXX, ErXXX GuXXXX
Postadress: 541 45 Skövde
Folkbokföringslän: 14-Västra Götalands län
kommun: 96-Skövde
församling: 01-Skövde
(Tidigare adress: Marsvägen 6, 177 61 Järfälla)

Namn: ScXXXXXX, JoXX RiXXXXX
Postadress: 196 32 Kungsängen

Namn: FrXXXXXX, BX RiXXXXXX
Postadress: 196 37 Kungsängen

Lika intressant som att ett gäng privatpersoner födda -85 och -86 från samma ort registrerar ett större antal (i mina ögon helt ointressanta) .se-domäner samma dag,
Och tillråga på allt från ett och samma ombud, som inte har någon officiell beställningssida, utan bara registrerar åt partners.
Lika intressant är det, men säkert bara en annan tillfällighet att bolagsmännen i samma ombud härstammar från samma ort och har samma ålder.
RV 85XXXX-XXXX 177 61 Järfälla (tidigare adress)
VJ 85XXXX-XXXX 177 39 Järfälla
För den som inte är hemmastadd i regionen kan denna länk vara aktuell: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&...ar=j%e4rf%e4lla

Min personliga reflektion över detta blev att jag gissade att någon av någon anledning ville få upp lyckade snaps fort och även skapa någon typ av hysteri kring snapbacks.
Och på Gsys sida http://www.gsys.se/ hittar jag inte oväntat texten: "Vi är de som plockar flest snapbackade domännamn i sverige "

Och så lite ryktesspridning också:
Jag har under våren från flera helt olika källor fått indikationer på att "Gsys RV köpt in sig som delägare i Snapback AB"
Sanningshalten i det vill jag inte spekulera i, men med det kan säkert Snapback/Gsys RV berätta..
Det skulle trots allt förklara en del andra märkliga sammaträffanden jag stött på..

Ett av dessa sammanträffanden hittade jag källan till på Gsys obligatoriska .SE-sida: http://www.gsys.se/iis.html

Det jag reagerade på här var de lite märkliga formuleringarna som jag tyckte var lite speciella (som jag kommenterat lite tidigare i denna tråd).
Att jag då tidigare idag besökte en av de domänadresser som registrerades i december (www.aaah.se) för att se om det
var samma template så länkar den nu istället vidare till ett för mig helt nytt ombud "Republic Of Marketing" www.republicofmarketing.se
Domänen registrerad i slutet av mars, vilket gör dem ganska färska. Helt andra personer i ledningen, men intressant nog så går den registrerade kontakttelefonen för bolaget till "Getupdated Internet Marketing"
kollade upp IP-nummer för domänadressen och fick 193.182.189.163 som innehavs av ett UK Limited Company "Active Search Internet Marketing Ltd" med en kontaktperson vid namn "John Smith"
(reagerade naturligtvis på att företagsnamnet passar mycket bra in i detta sammanhang)
och inte helt oväntat i detta sammahang är IP-adressen kopplad till Crystone AB (som ingår i Getupdated). LTD-bolaget registrerades 20/12/2007 enligt mina kontakter och jag har mer info om bolaget inom kort.

..och då tänker jag naturligtvis..hmm samma koncern som Snapback.se´s talesperson jobbar för (Affiliator som ingår i Getupdated) och "storskämtare"..hmm var inte han där i UK och jobbade en period nyligen också..men men kan ju vara ett sammanträffande..
Ett annat sammanträffande hos samma ombud är iaf deras obligatoriska .SE-sida http://www.republicofmarketing.se/iis.php
(Jag har nog sannolikt besökt nära på alla ombuds .SE-sidor under det senaste året, men tydligare rip har jag aldrig sett)
Kul med detta ombud i likhet med Gsys är att de inte har verksamhet riktad utåt mer än till "partners" och tråkigt nog ser jag idag inte
allt jag vill, men en lågoddsare är att detta ombud är kontrakterade med Snapback AB.

Men för att backa lite till Gsys och deras registreringar som jag sett som märkliga, så var det alltså 123 reggningar till en person i maj, i juni var de lugnare med endast ett 45-tal till en person.
För att i Juli öka takten rejält: En helt ny partner registrerade 91 domäner (eripet0807-00001) en annan registrerade 73 domäner (krijoh0807-00002) och en tredje partner reggade 29 domäner (mohshu0807-00001) och en del annat - totalt fick jag det till 272 registreringar som lades på namnservrarna hos domaincrawler (Gsys)
I det fall någon har intresse av att se vilka domänerna var, så kan jag lägga upp ett par PDF:er på lämpligt ställe.

Jag har inte orkat gå igenom hela se-zonfilen för att hitta samtliga domäner på de namnservrarna, men min uppskattning är att det handlar om drygt 90% som är registrerade för dessa "partners"
Efter att ha besökt ett antal av de "gamla" registreringarna så ser jag att innehavaren (eller vem det nu är) har lagt upp lite bloggar med diverse innehåll. och tar man exemplet http://www.amalshalsan.se/ som registrerades för partnern cecker0702-00001 den 10/12 -07, så är det onekligen lite spännande att hon använder samma Google-ID som den Gsys initiala pub-9783162569134299 och att hon även stoppat in en del länkar till:
www.stej.se (Stej Internet Services AB som av en händelse råkar ha RV i styrelsen)
www.bastamaklaren.se (som är registrerad på privatpersonen "John Smith")

Jag ser detta och en hel del annat som lite för många sammaträffanden för att få passera ogranskat.

Jag lugnar mig här ett tag tror jag..men jag tror de flesta förstår varför jag småler åt rv_´s kommentar om att dom vill "föra domänverksamheten framåt i Sverige på olika sätt"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 17:36 #63
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar

Du borde byta namna till Internet_Ninja h34r:
maxr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 17:37 #64
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
ska bli skoj att se vad dom svara.

Keep up the good work.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 17:48 #65
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
En hel del intressanta sammanträffanden var det ju som sagt.
Tänk vad slumpen kan få saker att verka suspekta ibland!
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 18:13 #66
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Internet Sweden>> men du tycker fortfarande inte att man med detta skapar vad jag för länge sedan kallade för en "bubbla" en låtsasekonomi som hålls igång med konstgjorda medel och där det väl är tveksamt om bubblan håller utan denna konstgjorda andning ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 19:41 #67
Olof Gustafssons avatar
Olof Gustafsson Olof Gustafsson är inte uppkopplad
Medlem

Olof Gustafsson Olof Gustafsson är inte uppkopplad
Medlem
Olof Gustafssons avatar

Riktigt intressant läsning Internet_Sweden. Ska bli väldigt intressant att se vad de svarar. Ifall de nu svarar, vilket inte är så säkert.

Keep up!
Olof Gustafsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 20:11 #68
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Mycket intressant. Jag har lite svårt att förstå vinsterna med snapbacktjänster över huvud taget, men uppenbarligen är det just bara så - att jag har svårt att förstå, för pengar finns det tydligen i detta!

Skall bli intressant att följa utvecklingen...
Oläst 2008-07-11, 20:23 #69
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
My god, hatten av till Internet Sweden. Make till detektivarbete har jag aldrig sett.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 21:08 #70
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Makalöst. Måste vara ett av de bättre inläggen jag - någonsin - läst på ett svenskt forum.

Hatten av, som sagt. Bravo!
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017