FAQ |
Kalender |
![]() |
#81 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Nu vet jag att jag försökt tydliggöra snapförfarandet nån gång tidigare i nån tråd, men jag kommer dels inte ihåg var och dels tror jag inte att jag förklarade tillräckligt bra. Men om vi utgår från att det finns 100 .se domäner som folk är intresserade av att snappa och det finns 20 ombud som med varierande engagemang är involverade i snap. Av dessa 20 så har 8 stycken kontrakterat sig med auktionssiten X (Det innebär att de i första hand försöker snappa de domäner som i första hand har de högsta buden på sig och sen i fallande skala) Så för dessa 8 ombud så är det domänen med högst bud - som de först och främst försöker med. När den är snappad eller otillgänglig så försöker de med nästa osv. Om jag förstått Emil_P´s svar så behöver de kontrakterade ombuden på förhand uppge vilket eller vilka domäner de för Snapback.se´s räkning försöker ta (och de ska då alltså inte för egen kundlista ta emot bud för desamma) (Om det är just detta som varit osynkat hos NEware/Snapback.se vet jag naturligtvis inte men det kan ju vara troligt att det är en liknande händelse för digitalUnit´s domän.) Hursomhelst - av 20 snappande ombud är alltså 8 dedikerade till auktionssiten. Kvar är 14 som utan kartelliknande samarbete för sina kunder försöker registrerar domäner. Man kan alltså se det så att du genom ett vinnande bud hos auktionssiten har 8 chanser av 20 att få domänen, medan du hos annat ombud endast har 1 chans på 20 Och det hade nog varit sant om inte .SE´s system hade inbyggda begränsningar, så att varje ombud maximalt kan skicka ett visst antal förfrågningar (beställningar) per minut. Detta gäller också för alla de övriga 14 ombud. Men förutsätter man att det finns 10 stycken domäner som många är intresserade av och dels försöker registrera genom flera olika ombud men också via auktionssiten - Så resulterar det i att de "solosnappande ombuden" har större chans att ta de domäner som kanske inte alla andra ombud försöker sig på de första minutrarna. Jag har själv gjort ett antal försök (iofs innan auktionssiten lanserades) men med domännamn som var "bokade" hos samtliga då gällande öppna snapombud. Jag valde då att med en ganska simpel procedur via ett direktregistrerande ombud snappa domännamn, som då inte var de allra mest efterfrågade...och jag lyckades varje försök. Så inte är det några garantier att du får ett domännamn bara för att du garderat upp det hos flera ombud - speciellt inte i det fall det inte är de 4-5 stycken som de flesta ombuden först anstränger sig för att registrera. Jag vet inte om denna förklaring gjorde någon speciellt mycket klokare, men tänker man bara att varje ombud kan skicka exempelvis 4 försök per minut och nästan alla först och främst försöker regga 4-5 speciella domäner, så finns det ju logiskt sett en större chans för "små ombud" att lyckas med registreringar av domäner som är typ plats 6-10 på intresseskalan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Internet Sweden: Givetvis kan det bli så som du säger.
Jag har ingen aning om hur utfallet är, men affärsidén som snapback.se har bygger ju givetvis på att dom med hjälp av ett stort antal ombud ska få större möjlighet att lyckas snappa attraktiva domännamn. Sen är det ju antaligen så att dom prioriterar de domäner som folk har betalat mest för. Bjuder man 1 mille på ett domännamn hos snapback.se så lär deras system prioritera det domännamnet och sannolikt har du då större möjlighet att lyckas snappa det via dom än via något annat ombud som ensam försöker registrera det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag tyder också tendensen till att ju fler .se-domäner som registreras på "naturlig väg" (just nu 741 506) - desto färre bra namn finns kvar för nyregistrering - vilket i sin tur leder till större intresse för dels snapback. - Större intresse av snapback leder till fler spekulanter och högre bud på fler .se-domäner som släpps. Men det ger också större utrymme för en mer frekvent andrahandsmarknad än idag och såklart ett större intresse domännamn under alternativa TLDer som fungera bra för Svenskt vidkommande. Men jag anser att denna ökning kommer utan att intresset behöver skyndas på i det fall det nu skett på "onaturlig väg"..om du förstår vad jag menar.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
|
||||
|
Det ar rimligt att tro att IDG's journalist Martin Persson inte hittat till denna trad iaf
http://www.idg.se/2.1085/1.171808 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
<!--QuoteBegin--www.idg.se[/i] Network Error (tcp_error) A communication error occurred: "" The Web Server may be down, too busy, or experiencing other problems preventing it from responding to requests. You may wish to try again at a later time. For assistance, contact your network support team. [/quote] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
|
|||
Medlem
|
Verkar löst nu..
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
|||
Medlem
|
Hm... Emil_P, inte har något med domain crawler att göra... snapback.se IN MX smtp1.domaincrawler.com, mmm. Samma folk inblandade som hittade på dumheter med reggningar av domäner för ett par år sen och senare blev avstängda som ombud. :>
Ska man dra upp en snapback2.se där man bara tar normal avgift kanske? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|