FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag inser att en hel del folk här på forumet riskerar att bli irriterade nu ;-)
Men frågan är hur 17 man annars skall kunna stoppa företag som köper upp hundratals med bra domännamn? Visst skulle man kanske kunna utveckla tvistlösningssytemet ytterligare, men det löser egentligen inte problemet. Och det är mycket svårt att utveckla vettiga regler - se bara på exemplet Braun.se. Vad sägs om följande: * Företag: .se kostar mellan 2.000 och 5000 per år. Rabatt de första 2 åren för att underlätta för start-ups. * Privatpersoner: .se kostar mellan 300 och 500 per år. Man får dock registrera max 5 st domäner, för att undvika målvakter och bulvaner. Vad tycker ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror det är fel väg att gå. Det spelar väl ingen roll vem som äger domänerna, men det vore trevligt om de användes till något vettigt. Frågan är hur man hittar ett system som premierar det
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nog för att jag skulle vilja att priserna hade varit högre, men det där är löjligt dyrt.
Om man ska kunna hindra att företag köper upp mängder med domännamn är det nog inte bara priset som ska höjas eftersom det gynnar redan etablerade vinstgivande företag i relation till mindre start-ups. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sänk priset istället så att den blir populärare.
Priset spelar ingen stor roll för de som har de bästa namnen, kan tänka mig att premiumnamnen drar in stora pengar på parkering per år. De som blir drabbade är de som inte tjänar pengar på sina namn. Vilket kommer bidra till att .se domänen dör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Räknas väl som partisk i frågan, men jag tror inte på att dela upp i prisnivåer - det leder bara till att företagen registrerar sina somäner på anställda.. osv och så blir det mer fiffel för att hålla reda på allt. Och det är väl inte bättre om GG står på registreringarna istället för NN!? Domänerna är ju borta ändå!
På .SE´s hemsida står det: Citat:
Citat:
Men jag tror heller inte att problemen är de personer eller företag som sitter på några hundra domäner av varierande slag - det är försvinnande lite om du ser till den totala mängden .SE-domäner (som jag förutsätter att du avser). Problemet är nog snarare av det större slaget med tusentals, tiotusentals, hundratusentals registreringar av .se-domäner.. Men det är inte du och jag som behöver reagera för att göra något åt det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kanske tog i lite väl mycket med priser på 5000
![]() Företaget jag arbetar på äger själv över 100 domännamn. * 70% av dessa är parkerade, används inte och kommer antagligen inte att användas. *20% av dessa är parkerade, och måste behållas på grund av att de liknar våra riktiga domännamn, är kommande produkter, etc. * 10% används och behövs. Jag lovar att om priset höjdes från dagens ~150 Kr till 1500 Kr skulle situationen se helt annorluda ut - och detta bara på helt vanliga IT-bolag. För företag som arbetar med och tjänar pengar på att äga tusentals domännamn skulle höjningen inte bara vara kännbar utan påverka deras synsätt på domännamn. Det är rätt svårt att dra in 1500 per år på uthyrning eller reklam på många av dessa sajter, vilket skulle leda till att de ägde färre domänar. Deras fasta kostnader skulle på ett bräde tio-dubblas: 1000 st * 150 Kr = 150.000 Kr 1000 st * 1500 Kr = 1.500.000 Kr Fler domäner skulle bli lediga, och det skulle bli lättare för start-ups. Domännamn är alldels för billiga! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Förstår tanken men att höja priset är enligt mig ingen lösning.
De flesta normal bra domäner kan man köpa för runt 500 till 5000:-. De riktigt, riktigt bra kostar desto mer. Om du idag kan köpa en domän för 2000:- och sen årligen betala 150:- är väl det bättre än att varje år betala 2000:- för att behålla domänen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kanske ska man ha ett system där sidor med få besökare får betala en högre avgift än sidor med många besökare? Fast är det rättvist? Tveksamt... Samtidigt tror jag dock att ökade avgifter bara hade gjort det svårare att köpa domäner från andra. Istället för att priset blir "x * 200 kronor" kanske det blir "x * 2000 kronor"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ni som känner att ni har förmycket pengar och tycker att .se är för billig kan nog donera pengar till dem. Maila till [email protected] så bistår de nog er.
Jag tycker att .se borde ligga runt 50 lappen som .dk domänen. Vi lever i ett fritt samhälle och vill man ha en premium domän så får man slanta upp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skärpning! Ett ogenomtänkt förslag som skulle vara destruktivt för fortsatt utvecklande av webben.
"nånstans måste ju jobben skapas" Många inlägg om ägande av domäner som ifrågasätts och vissa vill förbjuda för andra att äga HALLÅ !!! flytta till kina eller nått annat roligt land |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|