FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om du idag söker på "XXX YYY ZZZ" så är risken stor att SERP:en pekar på XXXYYYZZZ.se, istället för BästaSidan.se. På XXXYYYZZZ.se är det idag bara en tom sida full med adWords, och de som äger XXXYYYZZZ.se vill ha 100.000 EUR för domännamnet. Förr kunde man etablera ett varumärke på webben, men nuförtiden måste man äga det beskrivande ordet som domännamn för att få mycket besök från sökmotorerna. Det är ju enna rätt konstigt. Dessutom skapar det en miljard mini-sajter, eftersom man måste ha en sajt för varje sökord istället för en stor sajt som täcker flera områden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men det stämmer ju också det du säger att det som ovan beskrevs som "väldigt väldigt bra domäner" som jag gissar är vad som allmänt kallas för premiumdomäner som "hus.se", "bil.se" osv inte alls behöver få så mycket sökmotortrafik. Typeins - visst, men det är väl fortfarande så att ca 85% av alla sidträffar kommer från sökmotorer och inlänkar.. Och fenomenet att Google, Yahoo, Live Search mfl. helt ignorerar bindestreck "kan ju ge sökfras-domäner av typen "bygg-nytt-hus.se" eller "bil-verkstad-Stockholm.se" mer trafik om den optimeras rätt. Men jag ger dig rätt i att utvecklingen går mot beskrivande "verksamhetsdomäner" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Problemet är väl knappast brist på användbara domännamn att registrera eller att förvärva förhållandevis billigt. .se innehåller om jag minns rätt ca 700.000 registrerade domäner. Svenska språket tål nog ett antal miljoner domänordskombinationer utan att det blir alltför krystat.
Resonemanget att dyrare domännamn skulle "skapa ett vettigare innehåll på webben" låter väldigt konstigt tänkt. Problemet är väl snarare att det saknas vettigt innehåll till vilket det söks ett eget domännamn. Jag har mycket svårt att tro att det finns ett antal innehållsägare som underlåter att publicera sitt intressanta innehåll i brist på bra domännamn.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan vara den sämsta idéen genomtiderna på wn.se... Gratulerar!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
<ironi> Jodå, vad blir nästa steg? Högre hyra för de som har fler rum än de använder? </ironi>
Njaää, känns lite sovjetstat över det hela. Tror f.ö. inte att pengar spelar någon roll i sammanhanget, högre registreringskostnader lär inte stoppa de "stora hajarna". Den enda effekt som jag ser med ett sådant förslag är ökade försäljningspriser på andrahandsmarknaden för .se-domäner och flykt till andra tld:s. Du får ta på dig tänkarmössan och fundera ett tag igen... /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Visst kan jag ha tänkt fel, det är ju självklart.
![]() Men faktum kvarstår att högre domänpriser skulle fria upp en massa domäner som genast skulle bli använda till något seriöst. För seriösa företag är 1000 kr / år för ett domännamn en mycket liten kostnad. För ett företag som köper upp tusentals domännamn skulle det sätta käppar i hjulet. Motbevisa gärna det resonemanget. Sen finns det naturligtvis dåliga biefekter, t.ex. för start-ups. Men det går ju att justera på andra sätt, t.ex. genom att ge kraftiga rabatter för domännamn de första åren. En annan dålig biefekt skulle vara att privatpersoner och ideella organisationer skulle få lida i onödan, men det går ju lätt att justera genom att ha en kraftig rabatt om de har under 5 domännamn styck. Det känns som att vissa som svarat är en aning.. subjektiva? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag Skulle genast köpa ett par tusen domäner! (eller fler........)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Med ditt förslag tror jag att många mister jobbet i webb-branschen. Storfräsarna kommer att kunna komma runt reglerna som alltid. Gör .se billigare så att den blir ännu mer attraktiv och föda fler jobb. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|