FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Nja funkar inte så bra enligt min mening heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har sagt det förut, men tål väl att sägas igen. Antalet internetanvändare i Sverige motsvarar 0,5% av jordens internetanvändare Källa.
Kanske något att fundera över innan "vi" ritar om kartan och berättar för världen var skåpet ska stå.. För övrigt blir vi så många fler på jorden varje dygn, att det befolkningsmässigt motsvarar att ett nytt Göteborg föds varannan dag. Eller för den delen 10 stycken Sverige på ett år Källa (nu på Svenska). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hmm. Det var ingen dum idé.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Menar du på fullt allvar att du tror att folk/företag underlåter att publicera sitt seriösa material i brist på lämpligt domännamn att nyregistrera? Om så är fallet så fallet finns ju väldigt många semipremiumnamn redan registrerade som går att förvärva för 500 - 5.000 kr/st. Du skriver ju att "För seriösa företag är 1000 kr / år för ett domännamn en mycket liten kostnad". Så vad är då egentligen problemet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Medlem
|
Med regler som dessa för att manipulera marknaden så kommer marknaden svara mer att manipulera för att ta sig runt reglerna. Ett koncept skulle vara att stegra priset för en domän med åldern, för att ge domänen en billig uppstarts-sträcka. Minns jag inte fel så går IIS pengar till forskning inom datavetenskap, så det är väl inte att pissa i havet.
Själv så är jag inte så fast troende på att bil.se eller hus.se är de absolut bästa domänerna för en sajt om bilar eller en sajt om hus. En domän blir vad man gör den till, så man kan nog lika gärna ta pussywagon.se samt mexitegel.se och ge dem kontinuerligt bra material och komma vinnande ut på SERPen. Jag menar, finns det inget att lära sig i "flickr", "digg", "del.icio.us", .... ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Det skulle jag inte bry mig ett smak om om det blev dyrare! Jag skulle ändå behålla min domän portfölj i goda nro, det är dom som kanske skulle vilja ha en personlig hemsida som inte har resurser som blir drabbade av såna priser/prishöjningar, inte mig eller andra som har en bra att ha portfölj.
Kanske skulle det behövas fler tld:er så det fanns mer att köpa?? domän alternativ att köpa. Varför inte som i los angeles, alla stora städer har egen tld. m.m |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ja, egentligen är ju faktiskt inte problemet att domännamnen är för billiga - problemet är att Yahoo, Live och nu tyvärr även Google ger så höga placeringar till sidor där sökorden finns i domännamnet. Enligt Googles interna dokument (som det har funnits länkar till här på WN) så skall deras algoritm skilja på söksträngar som är ord och söksträngar som är trademarks.. Det vill säga att köphus.se inte nödvändigtvis skall vara speciellt relevant för söksträngen "Köp hus", medans Dell.se skall vara mycket relevant för söksträngen "köp dell". Detta fungerar dock inte i praktiken, i alla fall inte i Svenska Google. Hade SERP:en bara visat lite vettigare reslutat, så hade det varit mycket mer givande att koncentrera sig på att bygga upp ett eget varumärke (istället för att försöka placera söksträngar i domännamnet). Citat:
Kanske kunde lokala TLDs vara ett alternativ också? Att IIS kunde skapa enga TLDs som endast gäller för Svenska ISPs och sökmotorer (t.ex. .bil, .hus, .skola, .internet, .telefon, etc). Vet att det inte fungerar så i praktiken, men man måste ju ha visioner. :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
ICANN-info |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Stort humorvärde i denna tråd...
Citat:
Att höja priset på domäner lär jui inte göra problemet mindre, utan det är bara "de där" företagen som kommer att har råd... Däremot skulle man (IIS) kunna ställa krav på ett innehåll på sidan. De flesta (om inte alla) av de snappningar som jag förlorat till NN änvänds inte, de är inte ens parkerade. Sidor som inte används avregistras helt enkelt... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|