Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Höj priset på domännamn!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-28, 21:22 #21
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av coredev
Citat:
Ursprungligen postat av Alto
Kan vara den sämsta idéen genomtiderna på wn.se... Gratulerar

Vaa? Är det verkligen ingen som inser genialiteten i förslaget?
Det är samma sak som att säga att man inte får registrera mer än ett visst antal bolag eller verka inom ett visst antal områden i näringslivet ... då får helt plötsligt IKEA ändra hela sin koncernstruktur.
Nja funkar inte så bra enligt min mening heller.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-28, 22:04 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Jag har sagt det förut, men tål väl att sägas igen. Antalet internetanvändare i Sverige motsvarar 0,5% av jordens internetanvändare Källa.
Kanske något att fundera över innan "vi" ritar om kartan och berättar för världen var skåpet ska stå..

För övrigt blir vi så många fler på jorden varje dygn, att det befolkningsmässigt motsvarar att ett nytt Göteborg föds varannan dag. Eller för den delen 10 stycken Sverige på ett år Källa (nu på Svenska).
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-28, 22:26 #23
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Hmm. Det var ingen dum idé.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-28, 23:04 #24
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by coredev@Mar 28 2008, 19:10
Men faktum kvarstår att högre domänpriser skulle fria upp en massa domäner som genast skulle bli använda till något seriöst. För seriösa företag är 1000 kr / år för ett domännamn en mycket liten kostnad. För ett företag som köper upp tusentals domännamn skulle det sätta käppar i hjulet. Motbevisa gärna det resonemanget.

Du lyckas ännu inte visa varifrån allt detta seriösa material och/eller seriösa tjänster skall komma ifrån?!

Menar du på fullt allvar att du tror att folk/företag underlåter att publicera sitt seriösa material i brist på lämpligt domännamn att nyregistrera?

Om så är fallet så fallet finns ju väldigt många semipremiumnamn redan registrerade som går att förvärva för 500 - 5.000 kr/st. Du skriver ju att "För seriösa företag är 1000 kr / år för ett domännamn en mycket liten kostnad". Så vad är då egentligen problemet?
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-29, 02:03 #25
ChSus avatar
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem
ChSus avatar

Reg.datum: Jun 2006
Med regler som dessa för att manipulera marknaden så kommer marknaden svara mer att manipulera för att ta sig runt reglerna. Ett koncept skulle vara att stegra priset för en domän med åldern, för att ge domänen en billig uppstarts-sträcka. Minns jag inte fel så går IIS pengar till forskning inom datavetenskap, så det är väl inte att pissa i havet.

Själv så är jag inte så fast troende på att bil.se eller hus.se är de absolut bästa domänerna för en sajt om bilar eller en sajt om hus. En domän blir vad man gör den till, så man kan nog lika gärna ta pussywagon.se samt mexitegel.se och ge dem kontinuerligt bra material och komma vinnande ut på SERPen.

Jag menar, finns det inget att lära sig i "flickr", "digg", "del.icio.us", .... ?
ChSu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-29, 06:47 #26
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Det skulle jag inte bry mig ett smak om om det blev dyrare! Jag skulle ändå behålla min domän portfölj i goda nro, det är dom som kanske skulle vilja ha en personlig hemsida som inte har resurser som blir drabbade av såna priser/prishöjningar, inte mig eller andra som har en bra att ha portfölj.

Kanske skulle det behövas fler tld:er så det fanns mer att köpa?? domän alternativ att köpa. Varför inte som i los angeles, alla stora städer har egen tld. m.m
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-29, 08:26 #27
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by coredev@Mar 28 2008, 11:35
Men frågan är hur 17 man annars skall kunna stoppa företag som köper upp hundratals med bra domännamn? Visst skulle man kanske kunna utveckla tvistlösningssytemet ytterligare, men det löser egentligen inte problemet. Och det är mycket svårt att utveckla vettiga regler - se bara på exemplet Braun.se.
Vad sägs om följande:
* Företag: .se kostar mellan 2.000 och 5000 per år. Rabatt de första 2 åren för att underlätta för start-ups.
* Privatpersoner: .se kostar mellan 300 och 500 per år. Man får dock registrera max 5 st domäner, för att undvika målvakter och bulvaner.

Vad tycker ni?

För det första så är det tveksamt om det kan uppfattas som ett problem i mer än kanske ett tusental fall (jag gissar) där tvistlösningssystemet och svensk lag får reglera. För det andra är det lika tveksamt om priset har någon som helst påverkan. För en del verksamheter är domännamnet viktigt och därmed priser under några procent av en marknadsbudget ganska oväsentligt. Attraktiva generiska domännamn kommer att fortsätta vara registrerade.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-29, 08:47 #28
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ChSu
Själv så är jag inte så fast troende på att bil.se eller hus.se är de absolut bästa domänerna för en sajt om bilar eller en sajt om hus. En domän blir vad man gör den till, så man kan nog lika gärna ta pussywagon.se samt mexitegel.se och ge dem kontinuerligt bra material och komma vinnande ut på SERPen.
Jag menar, finns det inget att lära sig i flickr, digg, del.icio.us, .... ?

Ja, egentligen är ju faktiskt inte problemet att domännamnen är för billiga - problemet är att Yahoo, Live och nu tyvärr även Google ger så höga placeringar till sidor där sökorden finns i domännamnet.

Enligt Googles interna dokument (som det har funnits länkar till här på WN) så skall deras algoritm skilja på söksträngar som är ord och söksträngar som är trademarks.. Det vill säga att köphus.se inte nödvändigtvis skall vara speciellt relevant för söksträngen "Köp hus", medans Dell.se skall vara mycket relevant för söksträngen "köp dell". Detta fungerar dock inte i praktiken, i alla fall inte i Svenska Google.

Hade SERP:en bara visat lite vettigare reslutat, så hade det varit mycket mer givande att koncentrera sig på att bygga upp ett eget varumärke (istället för att försöka placera söksträngar i domännamnet).

Citat:
Ursprungligen postat av ponting
Kanske skulle det behövas fler tld:er så det fanns mer att köpa?? domän alternativ att köpa. Varför inte som i los angeles, alla stora städer har egen tld. m.m
Absolut!

Kanske kunde lokala TLDs vara ett alternativ också? Att IIS kunde skapa enga TLDs som endast gäller för Svenska ISPs och sökmotorer (t.ex. .bil, .hus, .skola, .internet, .telefon, etc). Vet att det inte fungerar så i praktiken, men man måste ju ha visioner. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-29, 09:59 #29
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by coredev@Mar 29 2008, 09:47
Kanske kunde lokala TLDs vara ett alternativ också? Att IIS kunde skapa enga TLDs som endast gäller för Svenska ISPs och sökmotorer (t.ex. .bil, .hus, .skola, .internet, .telefon, etc). Vet att det inte fungerar så i praktiken, men man måste ju ha visioner. :-)
Inte IIS, men väl ICANN
Citat:
- ICANN lättar på regler. Snart kommer en massa nya TLDer, kanske flera tusen - fritt att ansöka hos ICANN
Informationsdag hos .SE, 21/2, Clarion Hotel på Ringvägen
ICANN-info
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-29, 20:38 #30
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Stort humorvärde i denna tråd...

Citat:
Ja ".internet" funkar ju bara på svenska...

Att höja priset på domäner lär jui inte göra problemet mindre, utan det är bara "de där" företagen som kommer att har råd...

Däremot skulle man (IIS) kunna ställa krav på ett innehåll på sidan. De flesta (om inte alla) av de snappningar som jag förlorat till NN änvänds inte, de är inte ens parkerade. Sidor som inte används avregistras helt enkelt...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017