FAQ |
Kalender |
![]() |
#141 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
- Möjlighet att bura in skåpen eller eget rum - Loggning av vem som varit på vilken plats - Videoövervakning - Möjlighet till fysiskt skilda fibervägar i fastigheten - Möjlighet till fysiskt skilda fiberanslutningar till fastigheten - Kunna köpa till extra el och kyla - Serviceprotokoll för kylaggregat och utrustning för kraftförsörjning - Tillgång till flera olika operatörer i lokalerna Skulle säga att _alla_ större colo affärer jag jobbat med så har det varit krav på personal på plats. Dels vakter men även driftspersonal som kan utföra arbeten alternativt instrueras per telefon. Det handlar om ren försäkring. Personalkostnaden kontra produktionsstörningskostnaden är försumbar. 150' i personalkost är ingenting jämfört med en produktionsstörning om något mot förmodan skulle hända. Men det här är inte privatperson- eller lågkostnadscolo. Colocation är den ädla konsten att sälja luft och kraft, inget annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förstår inte vitsen med att ha någon som finns på plats 24/7. Inte ens sjukhusen med sina patientkritiska system har tekniker på plats dygnet runt. Övervakning 24/7 och access 24/7 är rimliga krav men det betyder inte att det måste finnas en person på plats.
Exempel: IBM säljer en tjänst där det ingår övervakning 24/7. I det ingår också att om ett system stannar så skall arbetet med att åtgärda felet påbörjas inom 30 minuter. Den som tror att t.ex. IBM har tekniker på plats är grundlurad. Det sitter ett par i Stockholm och tittar på skärmar och när de ser att en burk går ned så startar de ett ärende och ringer in jouren, då har arbetet påbörjats och kravet uppfyllts. Sen om servern står i Köpenhamn, Malmö eller Stockholm är irrelevant. Övervakningen kunde lika gärna skötas från Indien eller Tjeckien, IBM uppfyller ändå det som överenskommits. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
|
|||
Medlem
|
Paret som sitter och tittar på skärmarna, varför har de inte möjlighet att sitta i hallen, så att de direkt kan gå och fixa om något händer? Eller övervakar de flera hallar på en gång?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
|
|||
Medlem
|
Alltså jag menar kanske inte direkt i hallen, utan i väldigt nära anslutning till hallen
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är väl många som har sin NOC nära hallen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
om det är många hallar så nej..
Men sånt är olika. Men de flesta har ju kontor och hall nära iallafall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vet inte vilka MrHandley har pratat med men jag skulle nog vilja veta vilka i Sverige som har tekniker på plats 24/7. Jag misstänker att de är extremt lätträknade.
Övervakningstjänster köps in där de är billiga = baltländerna, fd. öst eller Indien. Om nu IBM har kvar sin övervakning i Kista så övervakar den alla hallar som IBM driftar i Sverige (ev. även i andra länder). Många verkar glömma att skiftarbete är dyrt, riktigt dyrt, för ett företag och det är som sagt inte lönsamt att ha folk på plats 24/7. Hur som helst så är ändå övervakning 24/7 kvar i min lista över vad som utgör en bra hall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det finns fler sådana än du tror Westman. Men "tekniker" har jag inte sagt. Vad det rör sig om är "någon" som kan hjälpa till på plats. Site manager, vaktmästare, vakt etc.
Konkurrensfördelen att ha svensk nocpersonal som hjälper till med felsökning är stor. Så stor att vissa kunder faktiskt kräver det. Visst att det går att hyra övervakning/callcenter i indien eller baltländerna, men många som stått hos sådana företag ser det som en fördel att få prata med Svenskar i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det var väl inte en bra hall vi diskuterade, det var den bästa?
Det finns flera företag som driftar hela it-miljöer åt kunder, deras hallar har allt som nämnts ovan. Men där är du inte välkommen med enstaka servrar.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|