FAQ |
Kalender |
![]() |
#151 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Citat:
Trådnamnet är "Bästa colocation/serverhall i Sverige är... ?", det är inte "Bästa enskilda firma med femton rack i en garderob?". ![]() Citat:
/Victor |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så du tror att kostnaden endast blir 1.000 extra om du vill stå i en hall där dom verkligen har 24/7 med kompetens?
100k för IP-KVM? Isåfall får man allt ha en hög servrar, i vilket fall så har ju alla vettiga servrar stöd för IPMI/IP-KVM. Kostnaden blir ändå i slutändan mycket dyrare att ha en person än IP-KVM och liknande i slutändan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det får kosta om man ska leverera bästa tjänsten. Det är svårt att byta hårdvara via KVM!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu pinkar ni ikapp igen, men för en okunnig, diskuterar ni inte äpplen och päron (vilket kanske är vad rubriken ger vid hand också, med colo/server), så som jag förstått det är colo något som primärt (nästan uteslutande) används för att hosta/driva websidor, sen går diskussionen in på något som jag upplever som handlar om produktionskritiska system...och för dom företag som HAR sina sidor som produktionskritiska så ställer man väl inte bort dom utan möjlighet till 100% direkt kontroll...det bör ju vara få sidor som inte klarar ett avbrott på 30 min till 2h (alltså, det är ju den realiteten vi lever i idag)..
Sen undrar jag, någon tog upp "vite" systemet, går det ens att använda praktiskt/faktiskt ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, vite fungerar både i praktiken och i verkligheten (om det är vite vid t.ex. nertid eller liknande vi pratar om).
Vanligtvis medföljer det i kontraktet en paragraf som beskriver leverantörens ansvar och skyldighet gäntemot kunden ifall nätet eller elen inte levereras som avtalat. Ett kontrakt/avtal är alltid ett kontrakt/avtal och står det att kunden har rätt till XXX kronor i ersättning om tjänsten ej fungerar har kunden rätt till denna ersättning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
SLA är inte ens värt som toapapper normalt, har du tur så får du tillbaka en månadkostnad när det varit nere i 14 dagar kanske.
Ska du lyckas få vite så får du verkligen ha kritiskt drift och betala någon miljon i månaden för driften. Det handlar inte om små avtal för drift om det ska kunna handla om större viten. Sedan finns det något som verkligen fungerar utan avbrott? Inte ens banksystem och liknande system håller 100%. Är ju en del timmar per år olika banker har olika avbrott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har man så kritiska system är det i vilket fall nödvändigt med duplicerade servrar på olika fysiska och nätmässiga platser. Punkt.
Jag har satt upp system där folk kan DÖ om de inte fungerar korrekt. Då är det ingen nattvakt som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker denna tråd börjat spela ut sin roll.. nu är det bara samma sak som ältas.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|