Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bästa colocation/serverhall i Sverige är...?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-14, 14:35 #131
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Några punkter:

Redundans på nät, kyla och el
Ändamålsenliga lokaler
Bevakning (vakt på plats 24/7)
Jour (på plats 24/7)

Ofta erbjuds även lagring på SAN också och olika typer av kapacitetstjänster men det kanske inte har så mycket med colo att göra.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 15:01 #132
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Vakt/Jour på plats 24/7 drar upp kostnaden rätt mycket, och nu försvinner riktigt många möjliga leverantörer i Sverige.

Men båda dom sakerna blir helt onödiga om man har fysiskt skalskydd som är tillräckligt från början och bygger allt redundant.

Om hela din verksamhet dör pga en servrer strular och behöver ha personal vid din server på 1 min så känns det ändå att någon gjort något fel från början.

Om man har sådana krav på tillgänlighet så är första felet att det skulle dö så mycket att man skulle behöva fysisk personal där så akut.

Sedan kommer just den personen som finns där 24/7 ha den kompetensen om just din driftmiljö?

Sedan vem har sagt att man inte erbjuder olika kapacitettjänster?

Men visst det finns vissa företag som ställer dom kraven , och det är en bra extra tjänst. Men vet inte hur mycket det skulle påverka hur bra hallen är eller driftsäkerheten i stort sätt.

Men vilket prisklass har du tänkt dig då när du ställer sådana krav?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 15:20 #133
victor- victor- är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2007
victor- victor- är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 14 2008, 15:01
Vakt/Jour på plats 24/7 drar upp kostnaden rätt mycket, och nu försvinner riktigt många möjliga leverantörer i Sverige.
Men båda dom sakerna blir helt onödiga om man har fysiskt skalskydd som är tillräckligt från början och bygger allt redundant.
Om hela din verksamhet dör pga en servrer strular och behöver ha personal vid din server på 1 min så känns det ändå att någon gjort något fel från början.
Om man har sådana krav på tillgänlighet så är första felet att det skulle dö så mycket att man skulle behöva fysisk personal där så akut.
Sedan kommer just den personen som finns där 24/7 ha den kompetensen om just din driftmiljö?
Men visst det finns vissa företag som ställer dom kraven , och det är en bra extra tjänst. Men vet inte hur mycket det skulle påverka hur bra hallen är eller driftsäkerheten i stort sätt.
Gräver du inte ner dig i en grop nu? Du kan ju knappast påstå att on site jourpersonal är onödigt och att ett krav på sådant innebär att man själv designat fel?
victor- är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 16:08 #134

Citat:
Ursprungligen postat av victor-
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Gräver du inte ner dig i en grop nu? Du kan ju knappast påstå att on site jourpersonal är onödigt och att ett krav på sådant innebär att man själv designat fel?
Har man så kritisk verksamhet så man inte klarar att det tar 30m-2h att få ut någon till plats så bör man bygga det så redundant att det inte ska kunna dö. Problemet är om man har sådan lösning så krävs det nästan ändå att man har egen special personal som kan den driftmiljön. Även om det nu finns någon där 24/7 så är det långt ifrån säkert att den har så mycket kunskap och information om kunds speciella driftmiljö att den ändå inte kan göra så mycket.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 16:32 #135
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Något som kan vara intressant i många lägen är "vite", alltså om det sägs att det ska vara 99.98% uptime och om det inte är det så för företaget i fråga betala sina kunder.

Deta gör att man vet att företaget gör sitt absolut bäst för att man ska ha sin uptime som de lovar. Samt om något strular är de snabbt på plats då det kostar dem mycket mer att låta bli. Man får även ut en del av sin förlust man har när ens system ligger nere.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 19:31 #136
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Citat:
Originally posted by -victor-@Apr 14 2008, 15:20
Citat:

Har man så kritisk verksamhet så man inte klarar att det tar 30m-2h att få ut någon till plats så bör man bygga det så redundant att det inte ska kunna dö. Problemet är om man har sådan lösning så krävs det nästan ändå att man har egen special personal som kan den driftmiljön. Även om det nu finns någon där 24/7 så är det långt ifrån säkert att den har så mycket kunskap och information om kunds speciella driftmiljö att den ändå inte kan göra så mycket.
Gång efter annan i denna tråd kommer jag på mig själv med att hålla med dem jag inte brukar hålla med ;-) och nu var det alltså dags för att hålla med Patrikweb. Om man byggt ett system som kräver personal på plats dygnet runt så har man förmodligen byggt fundamentalt fel från början. Inte bara det att det är dyrt, det borde rimligtvis vara onödigt även för de mest avancerade tjänster man kan tänka sig. En vettig jour och en vettigt planerade miljö borde resultera i mer än tillräcklig driftsäkerhet för 99,999 % av landets alla sajter / driftmiljöer.

Detta gäller såväl drift- och tekniker- som bevakningspersonal...
Oläst 2008-04-14, 22:25 #137
Medlem

Medlem

Tror inte de handlar om att man har byggt ett system som kräver folk 24/7. Utan att när det väl händer något som inte får hända, vill man att det ska gå fort att fixa. Så då får det gärna finns folk på plats. Man vill inte behöva ringa runt till diverse nummer och jaga någon tekniker som ska försöka ta sig till hallen och fixa och trixa. Sen om man har riktig otur så har den enda teknikern som finns att få tag i semester och eller ligger hemma och är sjuk? Vilket är mycket möjligt om man använder något av de mindre hostingföretagen som inte har den personal som krävs.

Det svåra är nog att hitta ett företag som har rätt balans av personal, så att man slipper betala en massa för folk som inte har jobb samt att det alltid finns tillräckligt med folk när något händer.

Men för att försöka komma tillbaks till huvudfrågan: Bästa coloction/serverhall i Sverige? - Så har jag tyvärr inget svar och jag är inte heller riktigt säker på vad som man ska använda och mäta för att avgöra vad som är bäst?

Som många redan har varit inne på så är det nog olika från person till person och alla värderar nog lite olika vad som är viktigast/bäst?

För mig personligen handlar det mest om att allt ska fungera och flyta på. Jag vill helt enkelt inte behöva bry mig så mycket om de tekniska bitarna med dubbla linor, brandväggar och lastbalanserare. Men sen är det även väldigt viktigt med snabb respons när olyckan är frame. För någon gång kommer något gå fel och då ska det gå snabbt att fixa.

Så för mig är bästa colocation/serverhall den hall som har rätt och tillräckligt med personal för at klara av daglig drift men även "katastrofdagar/kvällar". Har rätt prylar som de behärskar och kan utantill. Har prylar på "hyllan" ifall något dör. Har kunskap för att låta/hjälpa mig växa i den takt jag vill och behöver. Sen vilket/vilka företag detta passar in på vet jag tyvärr inte. Men jag tror inte det rör sig om något enmansföretag utan något lite större. Dock inte för stort så att de har tappat lusten att behandla alla kunder med respekt och omtanke samt ge bästa möjliga service (fast det kanske kostar lite exktra). Sen spelar själklart prislappen in en del. Iofs mest i början eftersom ju mer det rullar på desto viktigare blir uptime och mindre viktigt månadskostanden för ett fungerande system.

Oj klockan rinner iväg och jag ska nog sluta svamla och krypa i säng. Men hoppas att någon kan komma med lite namn på passande företag i Sverige, så vi vet var vi ska sätta upp våra nya system i framtiden.
Oläst 2008-04-14, 22:29 #138
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
EN person på plats 24/7 blir ju minst fyra heltidstjänster, plus OB-tillägg. Vi räknar lite lågt med en total kostnad på 150kkr/mån för det.
Om man inte har en extremt stor serverhall finns det betydligt vettigare saker att lägga de pengarna på, både vad gäller drift och utrustning. Används de rätt vågar jag påstå att det ökar driftsäkerheten mycket mer än vad en "nattvakt" kan göra.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 22:44 #139
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Så för mig är bästa colocation/serverhall den hall som har rätt och tillräckligt med personal för at klara av daglig drift men även "katastrofdagar/kvällar". Har rätt prylar som de behärskar och kan utantill. Har prylar på "hyllan" ifall något dör.
Finns det en sådan hall i Sverige?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 07:26 #140
Medlem

Medlem

Det handlar det inte om att ha någon form av nattvakt, utan ha personal på plats om något häder. Personalen ska givitvis jobba med saker under tiden, så som förebyggande underhåll, sätta upp nya system, etc.

Men sen kommer det förmodligen bli några "dö-timmar" på natten, som vi som kund får betala extra för. Men är det som du säger en tillräckligt stor hall så bör det inte vara några problem och inte heller allt för stora kostnader?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017