FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Säg att jag har en sida där jag säljer däck till volvobilar och skulle helst ha volvodack.se, men den är upptagen. Är det då bäst att köra på adressen dacktillvolvo.se (alltså extraord: till) eller satsa på volvodack.org som är ledig?
Ber om ursäkt om frågan redan ställts och besvarats någonstans på forumet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
.ORG klassas högt av google, så där har du en fördel, men .SE tror jag passar betydligt bättre till en svensk marknad. Som du nog vet är.ORG ofta förknippat med icke-kommersiell verksamhet och liknande, även om det inte finns några egentliga restriktioner. Om du väljer dacktillvolvo.se och har en bra beskrivning och titel samt bra nyckelord på sidan tror jag att du kommer ganska bra i sökmotorerna om du dessutom lyckas fixa till några hyfsade länkar (med relevanta sökord) till din sajt.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
.org klassas inte högre av Google.
Domännamnet har ingen stor betydelse för resultatet. Fördelen med ett domännamn som är uppbyggt av keywords är att fler inlänkar kommer att innehålla ordet/orden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
.ORG klassas högt av google skrev jag. (inte högre).
Att domännamnet inte har stor betydelse är rent trams.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Domännamnet har som jag skrev betydelse för ankartexter, eftersom de flesta naturliga länkar har domännamnet som länktext. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
*Org är sämre än .com
*Domännamnet är otroligt viktigt. *Volvodack.XXX kommer inte ranka för volvo däck så det kvittar vilken av domänerna du väljer om du inte köper en idn-domän. *Gäller det en icke idn-domän skulle jag valt .se för en svensk publik. Aldrig ORG för en svensk målgrupp, men det kan vara av branding-skäl snarare än SEO-skäl. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag menade såklart att man inte kommer få någon fördel av domänen för just det nyckelordet.
Sorry om jag var otydlig. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Thir13teen,
.com låter ju som det "proffsigare" alternativet, men jag skulle inte bli förvånad om .org-varianten lirar bättre i google, men det är nog nästan ingen som VET exakt på förhand. Köp båda och ha en vilande?! Har du mycket tid över kan du göra två webbplatser. Det kanske låter som överkurs, men jag har själv positiva erfarenheter av detta. Gör du det smart kapar du säkert en större del av marknaden. Skulle det bli aktuellt, så se förstås till att vara lite försiktig hur du länkar dessa sinsemellan (ev penalty) och undvik givetvis att använda samma innehåll/text.
![]() |
Svara |
|
|