FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Validating
|
Döm om min förvåning då en av mina användare påpekade att sidan w w w . p r a s s e l . n u såg nästan identisk ut med min egen sajt (se min profil). Inte nog med att designen är snodd, det mesta av upplägget och javascript-koden och CSS:en är snodd rakt av genom att han plockat hem de sidor han var intresserade och modifierat dessa lite grann. Riktigt sunkigt gjort med tanke på den tid man lagt ner på sajten själv.
Man kan ju undra vad som rör sig i huvudet på den Christopher Arnold i Stockholm som har registrerat domänen? Har man så få idéer om design och tjänster att man snor en hel kontaktsajt rakt av? Eller ska man bara bli smickrad? Med tanke på hur han lyckats förfula den snodda designen så förtjänar han ett pris i sig i :lol: Vad tycker ni? Är det värt att börja koppla in det tunga artilleriet? Vart börjar man? Är det lönt att kontakta Infotropic AB där sidan ligger hostad? När jag sökt lite känns det nästan som om Infotropic är intimt förknippat med Christopher Arnold på något sätt eftersom både Intropics hemsida, Arnolds privata hemsida och ovan nämnda plagiat ligger på samma server? Någon som vet mer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Att de ligger på samma server behöver väl ändå inte betyda mer än att det är ett litet webhotell (eller t.ex. att de har fler servrar men han var tidig).
T.ex. www.prq.se ligger ju på samma servrar som webhostingkunder, och det gäller nog ganska många leverantörer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så lika tycker jag inte att sajterna ifråga är, eller vad är det som du (utöver koden) tycker är stöld?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
Bild på söken från BC: http:// www . bodycontact . com/plagiat/bc.png Bild på söken från Prassel: http:// www . bodycontact . com/plagiat/pr.png Jag har inget problem med att man lånar bitar av någon snygg design, men här snackar vi ordentlig plagiering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du försökt kontakta ägaren? Annars kanske det är dax att göra det..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker det är intressant, det känns som att det blir samma sak som man uppfinner nåt och inte tar patent på det (jag gissar att du inte har mönsteskyddat din design)
Sen är ju också gränsen hårfin mellan inspirerad av och kopierad, men i det här fallet råder det ju inga tvivel av att han har kopierat din kod. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej !
Alernativen mönsterskydd/patent är dyra och krångliga för att inte säga omöjliga att få igenom vad det gäller web-design. Upphovsrätt kan man alltid hävda men det ställs några krav... ...för att skydda din design måste du måste vidtaga ett par steg som vi inte normalt tänker på. Märk ditt arbete (bilder/kod etc) så att du kan bevisa att du verkligen är upphovsmannen. Skapa, spara (på CD ex vis), se till att det sparade materialet finns säkert daterat (skicka det till dig själv som rek brev t ex), lägg i kassaskåpet (o-öppnat) tills det ev behövs för verifiera din upphovsrätt. Se till att lägga in en länk till en copyright-sida där de villkor som gäller ditt arbete finns klart preciserade. Framför allt: är ditt arbete verkligen unikt eller är det allmänt förekommande med liknande utseende/funktioner vid tidkunkten. Är du osäker, kontakta en jurist/advokat som kan upphovsrätts-frågor. Räkna med att det kostar en del... Annars sitter du nog i hissen... //rg |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men precis som i detta fall så var sidorna väldigt lika, och hade jag inte kollat koden så hade det varit väldigt svårt att bevisa. Att skicka rek.brev till sig själv är nog den enklaste metoden för att säkerställa då det kostar en hel del pengar att skydda via patent. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Att skicka rekommenderade brev till sig själv innehållandes sin design osv verkar väl vara ganska "spejsat" får jag väl säga, gör ni verkligen så med alla sidor ni gör?
Att åberopa upphovsrätten är väl inte särskilt svårt i självklara fall (kan inte uttala mig om det här, även om sökfunktionen är ganska lik, dock så är prassel.nu nere) och dessutom brukar de flesta webbhotell vara ganska tillmötesgående om man presenterar sitt "case" seriöst för dem. Annars är väl lösningen advokat + hotbrev den som ligger närmast till hands. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|