Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stöld av design/kod från BC

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-07, 18:43 #1
SkyNet SkyNet är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Apr 2004
Validating

Döm om min förvåning då en av mina användare påpekade att sidan w w w . p r a s s e l . n u såg nästan identisk ut med min egen sajt (se min profil). Inte nog med att designen är snodd, det mesta av upplägget och javascript-koden och CSS:en är snodd rakt av genom att han plockat hem de sidor han var intresserade och modifierat dessa lite grann. Riktigt sunkigt gjort med tanke på den tid man lagt ner på sajten själv.

Man kan ju undra vad som rör sig i huvudet på den Christopher Arnold i Stockholm som har registrerat domänen?
Har man så få idéer om design och tjänster att man snor en hel kontaktsajt rakt av? Eller ska man bara bli smickrad?
Med tanke på hur han lyckats förfula den snodda designen så förtjänar han ett pris i sig i :lol:

Vad tycker ni? Är det värt att börja koppla in det tunga artilleriet? Vart börjar man?
Är det lönt att kontakta Infotropic AB där sidan ligger hostad? När jag sökt lite känns det nästan som om Infotropic är intimt förknippat med Christopher Arnold på något sätt eftersom både Intropics hemsida, Arnolds privata hemsida och ovan nämnda plagiat ligger på samma server? Någon som vet mer?
SkyNet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-07, 19:23 #2
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Att de ligger på samma server behöver väl ändå inte betyda mer än att det är ett litet webhotell (eller t.ex. att de har fler servrar men han var tidig).
T.ex. www.prq.se ligger ju på samma servrar som webhostingkunder, och det gäller nog ganska många leverantörer.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-07, 19:44 #3
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Så lika tycker jag inte att sajterna ifråga är, eller vad är det som du (utöver koden) tycker är stöld?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-07, 20:24 #4
Validating

Validating

Citat:
Originally posted by 1337pm@Feb 7 2007, 19:44
Så lika tycker jag inte att sajterna ifråga är, eller vad är det som du (utöver koden) tycker är stöld?
Okej, de flesta har väl inte tillgång till medlemssidan, så här är ett exempel:

Bild på söken från BC: http:// www . bodycontact . com/plagiat/bc.png
Bild på söken från Prassel: http:// www . bodycontact . com/plagiat/pr.png

Jag har inget problem med att man lånar bitar av någon snygg design, men här snackar vi ordentlig plagiering.
Oläst 2007-02-07, 20:34 #5
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Har du försökt kontakta ägaren? Annars kanske det är dax att göra det..
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-08, 09:13 #6
Validating

Validating

Citat:
Originally posted by empty@Feb 7 2007, 20:34
Har du försökt kontakta ägaren? Annars kanske det är dax att göra det..
Självklart har jag försökt det.
Oläst 2007-02-08, 10:35 #7
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Tycker det är intressant, det känns som att det blir samma sak som man uppfinner nåt och inte tar patent på det (jag gissar att du inte har mönsteskyddat din design)

Sen är ju också gränsen hårfin mellan inspirerad av och kopierad, men i det här fallet råder det ju inga tvivel av att han har kopierat din kod.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-08, 12:01 #8
Lillroffes avatar
Lillroffe Lillroffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
Lillroffe Lillroffe är inte uppkopplad
Nykomling
Lillroffes avatar

Reg.datum: Jan 2007
Hej !

Alernativen mönsterskydd/patent är dyra och krångliga för att inte säga omöjliga att få igenom vad det gäller web-design. Upphovsrätt kan man alltid hävda men det ställs några krav...

...för att skydda din design måste du måste vidtaga ett par steg som vi inte normalt tänker på. Märk ditt arbete (bilder/kod etc) så att du kan bevisa att du verkligen är upphovsmannen.

Skapa, spara (på CD ex vis), se till att det sparade materialet finns säkert daterat (skicka det till dig själv som rek brev t ex), lägg i kassaskåpet (o-öppnat) tills det ev behövs för verifiera din upphovsrätt.

Se till att lägga in en länk till en copyright-sida där de villkor som gäller ditt arbete finns klart preciserade.

Framför allt: är ditt arbete verkligen unikt eller är det allmänt förekommande med liknande utseende/funktioner vid tidkunkten.

Är du osäker, kontakta en jurist/advokat som kan upphovsrätts-frågor. Räkna med att det kostar en del...

Annars sitter du nog i hissen...

//rg
Lillroffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-12, 20:02 #9
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Originally posted by Lillroffe@Feb 8 2007, 13:01
...för att skydda din design måste du måste vidtaga ett par steg som vi inte normalt tänker på. Märk ditt arbete (bilder/kod etc) så att du kan bevisa att du verkligen är upphovsmannen.

Skapa, spara (på CD ex vis), se till att det sparade materialet finns säkert daterat (skicka det till dig själv som rek brev t ex), lägg i kassaskåpet (o-öppnat) tills det ev behövs för verifiera din upphovsrätt.
Jag hade ett liknande fall ovan, men mer uppenbar "stöld" där jag hade gjort en websida åt ett företag på uppdrag genom en org.konsult, som sedan tog hela konceptet och använde till ett konkurerande bolag till "min kund". Det mest spännande var att källkoden var exakt kopierad rakt av. Tog upp det med en advokat, som bara skrev ett brev till org.konsulten samt uppmanade honom till att skriva ut källkoden på overheadpapper och lägga dessa båda uppepå varandra då tom. mina medvetna dubbelspace i koden var med. Så det var bara betala för org.konsulten. Slutet gott, allting gott.

Men precis som i detta fall så var sidorna väldigt lika, och hade jag inte kollat koden så hade det varit väldigt svårt att bevisa. Att skicka rek.brev till sig själv är nog den enklaste metoden för att säkerställa då det kostar en hel del pengar att skydda via patent.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-16, 19:01 #10
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Att skicka rekommenderade brev till sig själv innehållandes sin design osv verkar väl vara ganska "spejsat" får jag väl säga, gör ni verkligen så med alla sidor ni gör?

Att åberopa upphovsrätten är väl inte särskilt svårt i självklara fall (kan inte uttala mig om det här, även om sökfunktionen är ganska lik, dock så är prassel.nu nere) och dessutom brukar de flesta webbhotell vara ganska tillmötesgående om man presenterar sitt "case" seriöst för dem. Annars är väl lösningen advokat + hotbrev den som ligger närmast till hands.
tedeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017