FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Om jag som privatperson säljer en domän via en auktionssida, där anges bud exkl. moms. När auktionssidan tagit sina avgifter, vad blir det kvar till mig? T.ex. Säljs för 1000:- exkl.moms Avgifter 100:- exkl. moms Vad får jag? 900:- eller 1125:- //K |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är avgiften inbakad i försäljningspriset eller tillkommer detta?
Du borde imo få kvitto på avgiften så du skall kunna redovisa detta korrekt. Men om du säljer en vara för 1000 så skall köparen lägga på moms; dvs 1250:- där du får sedan redovisa och betala in moms på detta. Om Avgiften på 100 kronor är inklusive moms och de drar av det på hela kostnaden så "borde " du få 1150 imo. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
1000:- exkl. moms är försäljningspriset, sen tar förmedlaren 10% exkl. vilket då ger mig 900:- exkl. eller 1125:- inkl.
Men eftersom jag är privatperson så kan jag inte redovisa moms, eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är du eller köpande part inte momsregistrerade kan du sluta fundera över moms. Då är allt inkl moms som gäller vid köp och försäljning.
Har du angett ett pris i exklusive moms eller är det så siten visar anbud? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis som tidigare nämnt behöver du som privatperson aldrig betala moms. Jag har för mig att du kan göra domänköp för upp till 50000 som privatperson utan att behöva skatta.
Är provisionen 10 % exkl moms betyder det att det du betalar för domänförsäljningen blir försäljningsbeloppet * 0.1 * 1.25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Allstars:
Siten i fråga som sålt domänen åt mig har sina priser exkl. moms. Så han fakturerar köparen (företaget) 1000:- exkl .moms, tar sin provision och betalar ut resten till mig, vad det nu blir :blink: Jolla00: Domänköp, menar du sälja som privatperson? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag läser det rätt så betalar köparen 1000 exkl. moms. Av dom 1000 drar förmedlaren sin avgift på 100 kronor, vilket lämnar 900 exkl. moms som du ska ha. För att göra det enklare för dig så tar du allt med moms så det blir 1250 minus 125 = 1125 kronor i handen. Om du vore moms registrerad kunde du dra av momsen på förmedlarens avgift.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tyckte att det borde vara så, men enligt förmedlarens mail så ska jag bara få 900:- "i handen"
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du säljer din domän för 1 000 kr så ska det inte läggas på någon moms på det eftersom du är privatperson.
Förmedlaren ska ta 125 kr inkl. moms av dig. Du ska ha 875 kr i handen. Om förmedlaren ger dig 900 kr så får du tacka och ta emot. Hur funkar det på Tradera t.ex.? Försäljning av en domän betraktas inte som en inkomst av näringsverksamhet om du säljer den som privatperson och då räknas den som en kapitalinkomst. Du ska betala 30 % skatt på den vinst du gör på försäljningen av domänen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu är det inte han som säljer domänen, utan ett ombud som säljer som jag gissar är ett företag?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|