Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur blir man av med telefonspamare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-20, 17:49 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Snart börjar hög säongen för telefonspamare. En telefonspamare känns ingen på att han / hon vill sälja mögg till företaget. Inte allt för sällan rör det sej om annonser.

Hur klipper ni bort telefonspamare? Jag funderar på att hänvisa alla telefonspamare till en evighetes telefonköö i vår asterix. Att skaffa ett 08 nummer idag för detta är billigt.

Har ni några knep för att bli av med telefon spamare?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 18:56 #2
Ristorasto Ristorasto är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Ristorasto Ristorasto är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Fungerar inte nix?
Ristorasto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 19:10 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Nix finns inte för företag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 21:01 #4
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

bara att säga att du:
1. inte har budgeterat för det och be dem återkomma någon annan gång
2. har en strikt annonseringspolicy där du inte kan göra några köp på "vad det nu är de ringer ifrån" portal, shoppingsite etc.
3. Att du är så jäkla nöjd som det är och inte vill ha mer kunder just nu...(brukar chocka de flesta säljare ganska fett...hehe)
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 21:51 #5
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem
PgDs avatar

Jag har provat två olika metoder med säljare som säljer det jag absolut inte vill ha.

1. Du kan säkert sälja en annons till oss, men du kommer inte att få betalt för vi går i konkurs nästa vecka. (Byt annons mot teleabonnemang eller vad det nu är.)
2. Oavsett vad du säljer vill vi inte ha det, men tack för att du ringde. Klick.

Den första metoden fungerade bra i 15 år ända tills säljaren på rent jävleskap skickade en faktura på det jag inte köpte och samtidigt en ansökan om betalningsföreläggande till Kronkalle. Den andra metoden har jag kört med i fem år nu och den har ännu inte haft några sidoeffekter. Klyftiga säljare begriper att de ska gå någon annanstans och återkommer inte, och oklyftiga kommer snart att vara borta ur branschen.

Vad man än gör ska man inte börja diskutera med säljarna. Det är en köpsignal, och då blir man aldrig av med dem. Då kommer de att ringa igen om en månad eller två. Gör klart att du inte är intresserad, varken nu, senare eller någonsin, och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Lämna aldrig dörren på glänt.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 22:01 #6
PgDs avatar
Medlem

Medlem
PgDs avatar

Citat:
Originally posted by Ristorasto@Aug 20 2006, 18:56
Fungerar inte nix?
Nix finns som jonny säger inte för företag, men bortsett från det så fungerar det inte för privatpersoner heller. En riktig säljare kollar inte Nix. Snarare kan vissa oerfarna säljare se det som en utmaning att sälja något till folk som är i nixlistan. Jag känner en sådan säljare (19+), och helt enligt min prognos tjänar han mindre än hälften av vad en genomsnittsäljare tjänar. Om några år kommer han antingen ha bytt jobb eller begripit vad jag säger till honom och bytt strategi.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 22:56 #7
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare

Vänd på steken, börja sälja till de.

När de ringer till dig för att sälja billigare el, färgpatroner till skrivaren eller vad --- det nu är de vill kränga, så börjar du kränga tillbaka:

D=Du, S=Säljare

D=Företaget X, det är D.
S=Hej, jag heter S och ringer från företaget X. Jag har ett väldigt bra erbjudande till er. Skriver ni ut mycket papper?
D=Får jag fråga en sak?
S=Öh, ja, givetvis.
D=Ringer du mycket?
S=Ja (skratt) det gör jag.
D=Då har jag ett bra erbjudande till dig.
S=Va?
D=Jag kan erbjuda er lägre telefonikostnader, och med tanke på att ni ringer väldigt mycket så kan jag nog få ner era telefonkostnader rejält.
S=Ja...ha...?
D=Skall vi göra så att du säger ordet "JA" nu, så sänder jag över ett avtal till er, så kan ni börja använda vår telefontjänst från och med imorgon. Det kostar bara runt 2 miljoner om året, men det sparar ni in fort om ni ringer mycket.

Och ungefär där slänger säljaren på luren...

Tro mig, det funkar.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-20, 23:05 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by PgD@Aug 20 2006, 20:51
Jag har provat två olika metoder med säljare som säljer det jag absolut inte vill ha.

1. Du kan säkert sälja en annons till oss, men du kommer inte att få betalt för vi går i konkurs nästa vecka. (Byt annons mot teleabonnemang eller vad det nu är.)
2. Oavsett vad du säljer vill vi inte ha det, men tack för att du ringde. Klick.

Den första metoden fungerade bra i 15 år ända tills säljaren på rent jävleskap skickade en faktura på det jag inte köpte och samtidigt en ansökan om betalningsföreläggande till Kronkalle. Den andra metoden har jag kört med i fem år nu och den har ännu inte haft några sidoeffekter. Klyftiga säljare begriper att de ska gå någon annanstans och återkommer inte, och oklyftiga kommer snart att vara borta ur branschen.

Vad man än gör ska man inte börja diskutera med säljarna. Det är en köpsignal, och då blir man aldrig av med dem. Då kommer de att ringa igen om en månad eller två. Gör klart att du inte är intresserad, varken nu, senare eller någonsin, och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Lämna aldrig dörren på glänt.
Jag gjorde faktiskt misstaget för typ 7 år sedan, jag var på semester i Stockholm och gick runt på Stockholms gator när telefonen ringde. Det var en säljare från Gula Sidorna, och jag var först skeptisk (som jag är mot allt inom telefonkatalogbranschen). Han ville kränga saker till mig, jag sa att jag var på semster och gick på en fullpackad gata. Bad honom sända över det han ville skriftligt, det kom ett förslag på hur det kunde se ut. Han sa till mig i telefonen att det inte kostade något. Jag tittade på pappret när jag kom hem, och la det åt sidan. Efter ett tag ringde killen igen, och jag hade kunder (ägde ett taxiföretag på den tiden) i bilen och ville inte prata. Efter några samtal verkade han irriterad över att jag inte hade tid, och frågade lite halvtyket när jag hade tid. Jag svarade "imorgon vid 12" för jag visste att jag skulle vara på kontoret då. Men då satt jag givetvis i telefon när han ringde, och sa att jag kunde ge honom en minut. Han frågade om det hela, och jag sa att jag inte ville betala. han hade ju sagt att det var gratis, då förklarade han att införandet var gratis men att man fick betala extra för t.ex ramar etc. Jag sa att jag inte ville ha ramar, utan bara så som det redan stod. Han ville slänga med ett URL-paket gratis för hemsidan deras, okej, det var okej tyckte jag. Efter nån vecka kom det en faktura på typ nån eller några tusenlappar för att de skulle länka vidare till vår hemsida. Jag ringde upp honom och avbokade det hela. Sen höll han på att ringa mig ett flertal gånger, och jag bad honom återkomma senare. Till slut fick jag mig en rejäl utskällning av honom när jag råkade säga "Jag är inte intresserad. Jag vill ha det gratis precis som jag har det sedan gammalt", han tyckte att jag hade slösat bort hans arbetstid och att han kunde ha tjänat pengar på bättre kunder osv.. Ringde upp hans chef och skällde ut säljarens metoder och ordval, men samtidigt kan jag lite hålla med honom. Ge raka besked, så slipper de ha en pengakåt säljare efter dig...

De flesta säljare brukar acceptera att man säger "Nej tack, vi är inte intresserade. Tack så mycket ändå" när de inleder ett telefonsamtal. Några blir sura och frågar "hur kan du veta det när jag inte har sagt vad vi säljer?". Då förklarar jag att vi inte köper något som säljs via telefon eller mail, samt att vi har bra leverantörer som vi har goda relationer med. Men som sagt, gå helst inte in i diskussion, och bara snoppa av dem med att du är inte är intresserad.

Skjut inte på det, säg det med en gång. Om du skulle vara intresserad, säg till dem att sända ett mail men inte kontakta dig igen. Säg att du tittar på det, och återkommer ifall det var intressant. I annat fall är det inte intressant. Var tydlig med att säga till att du absolut inte tänker köpa ifall de återkommer.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 03:17 #9
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Behöver man ha något registrerat telefonnummer på företaget? Behöver man inte det kan man väl göra så att man bara lämnar ut sitt telefonnummer till befintliga kunder, om man skaffar dem på annat sätt.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 08:57 #10
Supermoderator

Supermoderator

Jag har jobbat som säljare en kortare tid. Och det är faktiskt en fördel med ett snabbt nej så man kan ringa nästa...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017