FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tänkte höra och utbyta lite funderingar gällande kunders köppsykologi. :blink:
Vi har en webbutik (startade i nov förra året) och upplever att vi nu får 1-2 ordrar per dag utspritt på hela månaden. Dock kommer köpen klumpvis och har gjort det ganska regelbundet under några månaders tid. Dvs att vi nästan inte ser några ordrar alls tex under löningstid och att vi istället får en bra massa fler ordrar ungefär mellan den 15-20:e i varje månad. Under resten av tiden är det nog ca 1-2 ordrar per dag. Vi ser också att ordrar kan upphöra att komma in flera dagar i sträck för att sedan komma massa i en klump!? Detta ser vi nog iofs mer som slump. Men det skulle vara kul att höra vad ni andra har för mönster (om ni ser några) på era kunder. Kanske man kan dra lärdom av mönster och sätta ut tex sina erbjudanden i "rätt" tid. Vidare kan man ju spåna på om det finns någon tid i månaden som kunder oftare är benägna att handla dyrare varor... men det är lite överkurs för oss just nu. /Andrés *Ha tålamod och du vinner kunder sakta men säkert* |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det beror ju lite på vad man säljer. Inte ovanligt att det dimper in ordrar kring den 20:e om det gäller lite dyrare grejer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ökat antal order i slutet av månaden.
Ökning för fakturabetalning och postförskott före lön och ökning för kortbetalning och förskottsbetalning efter lön. I övrigt så har vi märkt att orderfördelningen har smetats ut ju längre vi har hållit på och ju fler återkommande besökare vi får. En anledning kan vara att de besökare som mest trillar in (vid sökning på google eller liknande) letar och handlar i månadsslutet medan de som planerar sina inköp gör dem ganska slumpmässigt över hela månaden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag har samma erfarenhet när jag hade en liten internetbutik med smycken. Alltid mest beställningar någon vecka innan lön.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren. Det förklarar en hel del tycker jag. Ett genomsnittsköp hos oss ligger på ca 1500:- och vi har inte fått igång kortbetalning ännu. Och det stämmer ganska bra att vi får in många ordrar runt den 20:e med just Postförskott.
Men jag är ändå lite förundrad över att det inte är fler som handlar direkt efter löning. Efter man har betalat sina räkningar borde man veta vad man har råd med ![]() Lite av kontentan borde vara att ha erbjudanden på hyfsat "dyra" produkter runt den 20:e och kanske lite "billigare" runt löning?? Hör gärna fler som ser mönster i sin ordertrafik :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det du upplever är helt normalt. Orsakerna är desamma som när man fastnar i bilkön påväg ut till landstället på midsommardagen - Alla svenskar gör samma sak samtidigt. En intressant sak är t ex att fint väder påverkar försäljningen mycket negativt på kort sikt, men inte lika mycket på lång sikt. Den första dagen med fint väder så dör försäljningen totalt, men håller det fina väderet i sig så återhämtar sig försäljningen efter bara några dagar. På sikt kan inte jag se att fint väder leder till dålig försäljning. Vad som däremot ger dålig försäljning är ledighet. Flygbolagen har sålt fler resor än vanligt i år, vilket förmodligen kommer att synas negativt i försäljningsstatisken för oss e-handlare. Vill jag planera min vecka så kan jag även titta i tv-tablån för att se vilka dagar som jag kommer att få jobba extra på lagret med att packa. Bra TV-program ger lägre försäljning. Spelar Sverige fotboll mot Brasilien så är det helt dött i drygt 90 minuter i shoppen. Bara en halvtimme senare så rullar köpen in som vanligt igen. De fåtal personer som trots allt handlade något under matchen har alltid ett feminint förnamn
![]() Så att konstatera att orderingången är ojämn är ungefär som att konstatera att det är mer folk på stan under dagen än på natten (med undantag för fredag och lördag natt då det är massor folk ute). Människor är lika mycket flockdjur som flyttfåglar är ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|