Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur blir man av med telefonspamare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-21, 11:22 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by jonny@Aug 21 2006, 08:57
Jag har jobbat som säljare en kortare tid. Och det är faktiskt en fördel med ett snabbt nej så man kan ringa nästa...
Det är inte lika kul! Mycket roligare och jävlas med telefonspamarna istället. Jag skall fixa ett speciellt telefon nummer ditt vi skall hänvisa alla telefonspammare. Äckligaste typen av telefonspammare är dom som börja samtalet "Hur är det?" , ungfär som om dom var ens polare. Eller dom döljer att dom ringer som telefonspammare, utan utger för att vara kunder.

Ovasätt om dom skicka faktura eller liknade, det är endast firmatecknare som kan ingå avtal för bolagetsräkning. Så dom kan skicka hur många fakturor som helst. Bevisbörda ligger sluteligen hos säljaren , att bevisa att det är firmatecknare som har ingått avtal med dem.

Eller om man skall kräva att dom fyller i en specielblankett och skicka in, plus avgift på 3000:- ( Upphandlingavgift )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 19:38 #12
Robin Leijon Robin Leijon är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
Robin Leijon Robin Leijon är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
Jag har själv tidigare jobbat inom telemarketing; både B2B (business to business) och till privatpersoner, och kan konstatera att det är så gått som omöjligt att bli av med telefonförsäljare.

Nix fungerar inte eftersom de flesta telemarketing-företag även ringer dessa telefonnummer med.

Vad du däremot kan säga direkt är "Säljer du något?", svarar personen ja så är det antagligen inte din farmor utan en hungrig telefonförsäljare.

Vill du däremot irritera säljaren så ska du dra ut på samtalet rejält. Detta på grund av att många jobbar mot provision.
Robin Leijon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 20:20 #13
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Hatar sånna telefonsäljare som ringer på morgonen och väcker mig, borde inte vara tillåtet att hålla på så, ringa hem till någon och fråga om man vill köpa något som man inte ens efterfrågat.

Visst då kanske någon säger " Men reklamblad är tillåtet, så varför ska inte telefonförsäljning vara det också? "

Reklamblad och liknande bilagor som kommer hem i brevlådan kan man tacka nej till i förväg, men det kan man inte göra med telefonförsäljning!!

Det är precis som spam i mina ögon, få något man inte beställt eller efterfrågat.. 10st spam mails med "köp större könsorgan" är precis lika irriterande, jobbigt och tidskrävande att bli av med som ett telefonsamtal där något företag ringer och väcker än på morgonen 09.00 och frågar om man vill köpa en skejten bok. <_<

edit:
en annan grej som irriterar mig ännu mer är att deras erbjudanden oftast suger så himla hårt.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 20:55 #14
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Nu begär jag säkert årets största post hoc, ergo propter hoc, men sedan jag började vara riktigt otrevlig mot telefonförsäljare, komma med skamliga förslag, etc. så har antalet minskat radikalt. De stora säljladorna kanske har egna "svartlistor"?
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-13, 13:57 #15
InternetFilosofen InternetFilosofen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
InternetFilosofen InternetFilosofen är inte uppkopplad
Nykomling

Det finns en motsvarighet till NIX för företagare. www.telesparr.se
Vad de gör är att de bl a meddelar de största adresskällorna om att man inte är intresserad att bli kontaktad av försäljare. Det ingår andra tjänster också i Telespärr, men jag kommer inte ihåg alla. Det ringer dock färre säljare till oss nu. Telespärr kostade en summa om året. Det var inte så farligt med tanke på att man kan lägga ner mer av sin egen tid på att jobba. Kostnaden var under tusen spänn och jag kan faktiskt rekommendera det.
InternetFilosofen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-13, 14:06 #16
logicfive logicfive är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
logicfive logicfive är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by InternetFilosofen@Feb 13 2007, 13:57
Vad de gör är att de bl a meddelar de största adresskällorna om att man inte är intresserad att bli kontaktad av försäljare. Det ingår andra tjänster också i Telespärr, men jag kommer inte ihåg alla. Det ringer dock färre säljare till oss nu. Telespärr kostade en summa om året. Det var inte så farligt med tanke på att man kan lägga ner mer av sin egen tid på att jobba. Kostnaden var under tusen spänn och jag kan faktiskt rekommendera det.
Hur kom ni i kontakt med de? Ringde de och sålde in sin tjänst?
Finns en tråd om Telespärr här.
logicfive är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-13, 14:46 #17
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Själv har jag byt nummer för att bli av med eländet, så i alla register och så står nu ett nummer jag aldrig svarar på. Många av de här använder företagsregister och annat, de går i princip aldrig via din kontaktsida på din hemsida. Så man får göra som med all spam mail, skicka dem till ett eget nummer
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-19, 07:12 #18

Citat:
Originally posted by end@Feb 13 2007, 15:46
Själv har jag byt nummer för att bli av med eländet, så i alla register och så står nu ett nummer jag aldrig svarar på. Många av de här använder företagsregister och annat, de går i princip aldrig via din kontaktsida på din hemsida. Så man får göra som med all spam mail, skicka dem till ett eget nummer
Vi har inte vårt telefonnumer hos bolagsverket. Så vi slipper väl en del. Nu har dock dykt en ny typ av säljare, såna som låtsas vara göra repotage om företaget.
Oläst 2007-02-19, 09:16 #19
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Citat:
Originally posted by InternetFilosofen@Feb 13 2007, 13:57
skulle aldrig använda mig av dem.. de säljer ju för f**n själva FAX spam tjänster!
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 07:21 #20

Citat:
Ursprungligen postat av magic
Citat:
Ursprungligen postat av InternetFilosofen

skulle aldrig använda mig av dem.. de säljer ju för f**n själva FAX spam tjänster!
Instämmer! Varför skall man betala för att slippa bli kränkt och trakasserad för? Det som behövs är lagändring, där det är förbjudet att ringa privat och företag som inte bett om det.

Telefonförsäljning kostar Sverige stora pengar i BNP förluster varje år, då produktivtet sjunker då folk bli störda av telefonförsäljare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017