FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har en del problem med outlösta postförskottspaket. Finns det något att göra åt eländet förutom att ta bort det alternativet när man kommer till kassan?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Många väljer ju att skicka en faktura till kunden på mellan 150-350kr som sen går till inkasso. Brukar vara väldigt effektivt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo det kan man ju göra men frågan är om man inte får en "förlorad" kund isåfall. Chansen är väl minimal att kunden återvänder och beställer något nytt om man skickar en faktura på outlöst paket...eller har jag fel?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
En som inte löser ut ett paket är väl ingen kund?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men o andra sidan, är den kunden trovärdig som inte hämtar ut det han/hon beställt?
Sen tycker jag att man kan föra en diskussion med kunden. Ringa upp och säga att du kommer debitera detta pga. outlöst paket. Sen får man väl jobba fram en policy på hur man ska göra med samtliga kunder efter lite erfarenhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har haft mycket problem med sådana, och från början fakturerade jag inte, resonerade som du att det är en förlorad kund, men har nu ändrat mig och fakturerar för jag har upptäckt att det är en förlorad kund i alla fall.
De återvänder inte. Ibland har de gjort det men ej löst ut det paketet heller, så då får jag hellre tillbaka frakten än förlorar en dålig ickekund |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har också samma problem, och jag skickade fakturor till kunderna i början som inte löst ut postförskottet, men det var max 1 av 10 som betalade dom, o det tog massa tid, så jag har slutat med det. Är det så hos er med?
Predrag Beastwear |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Personligen blir jag så FÖRBANNAD över folk som är sååå jävla köpsugna, men klarar inte simpel uppgift att enkelt kika i plånboken FÖRST innan man beställer. Bara för att man beställer från ett företag betyder det inte att företaget i sig har en pengarmaskin där de trycker pengar vid behov. Så jävla trist med folk. Nej fan, hade man ett sätt för att säkerställa att man har denna kund som "forlorad" så skulle man använda det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det jag funderade på var att personen som beställt men inte hämtat ut paketet kanske återvänder någon månad senare och köper något annat (inte samma pryl som tidigare) men det kanske är som Katrin skriver att de som inte hämtar ut paketen inte köper ändå. Sen är ju förståss problemet med att de inte betalar en eventuellt faktura men då får man väl hota med inkasso....inte lätt det här.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Anlita ett inkassobolag. Du kan säkert hitta bolag som köper fakturan av dig.
Eventuellt kan det vara bra att kontrollera kunden för betalningsanmärkningar innan paketet skickas mot postförskott. Kanske kräva förskottsbetalning av de som har anmärkning?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|