Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Outlösta

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-02, 15:54 #1
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Har en del problem med outlösta postförskottspaket. Finns det något att göra åt eländet förutom att ta bort det alternativet när man kommer till kassan?
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 16:23 #2
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Många väljer ju att skicka en faktura till kunden på mellan 150-350kr som sen går till inkasso. Brukar vara väldigt effektivt!
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 16:32 #3
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Jo det kan man ju göra men frågan är om man inte får en "förlorad" kund isåfall. Chansen är väl minimal att kunden återvänder och beställer något nytt om man skickar en faktura på outlöst paket...eller har jag fel?
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 16:34 #4
HTS Lagercentral.ses avatar
HTS Lagercentral.se HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 33
HTS Lagercentral.se HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad
Nykomling
HTS Lagercentral.ses avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 33
En som inte löser ut ett paket är väl ingen kund?
HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 16:35 #5
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Men o andra sidan, är den kunden trovärdig som inte hämtar ut det han/hon beställt?

Sen tycker jag att man kan föra en diskussion med kunden. Ringa upp och säga att du kommer debitera detta pga. outlöst paket. Sen får man väl jobba fram en policy på hur man ska göra med samtliga kunder efter lite erfarenhet.
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 18:18 #6
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag har haft mycket problem med sådana, och från början fakturerade jag inte, resonerade som du att det är en förlorad kund, men har nu ändrat mig och fakturerar för jag har upptäckt att det är en förlorad kund i alla fall.
De återvänder inte. Ibland har de gjort det men ej löst ut det paketet heller, så då får jag hellre tillbaka frakten än förlorar en dålig ickekund
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 18:59 #7
Predrags avatar
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 161
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem
Predrags avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 161
Jag har också samma problem, och jag skickade fakturor till kunderna i början som inte löst ut postförskottet, men det var max 1 av 10 som betalade dom, o det tog massa tid, så jag har slutat med det. Är det så hos er med?

Predrag
Beastwear
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 21:27 #8
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Pirate@Apr 2 2006, 16:32
Jo det kan man ju göra men frågan är om man inte får en "förlorad" kund isåfall. Chansen är väl minimal att kunden återvänder och beställer något nytt om man skickar en faktura på outlöst paket...eller har jag fel?
Vänta lite, så om en "kund" beställer ett paket och inte hämtar ut det, och en månad senare "återvänder", skulle du verkligen fundera på att skicka ut paketet igen?

Personligen blir jag så FÖRBANNAD över folk som är sååå jävla köpsugna, men klarar inte simpel uppgift att enkelt kika i plånboken FÖRST innan man beställer.

Bara för att man beställer från ett företag betyder det inte att företaget i sig har en pengarmaskin där de trycker pengar vid behov. Så jävla trist med folk.

Nej fan, hade man ett sätt för att säkerställa att man har denna kund som "forlorad" så skulle man använda det.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 21:48 #9
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Det jag funderade på var att personen som beställt men inte hämtat ut paketet kanske återvänder någon månad senare och köper något annat (inte samma pryl som tidigare) men det kanske är som Katrin skriver att de som inte hämtar ut paketen inte köper ändå. Sen är ju förståss problemet med att de inte betalar en eventuellt faktura men då får man väl hota med inkasso....inte lätt det här.
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-02, 22:37 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Anlita ett inkassobolag. Du kan säkert hitta bolag som köper fakturan av dig.

Eventuellt kan det vara bra att kontrollera kunden för betalningsanmärkningar innan paketet skickas mot postförskott. Kanske kräva förskottsbetalning av de som har anmärkning?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017