Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Outlösta

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-03, 14:55 #11
maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 15
maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 15
Citat:
Originally posted by jonny@Apr 2 2006, 22:37
Eventuellt kan det vara bra att kontrollera kunden för betalningsanmärkningar innan paketet skickas mot postförskott. Kanske kräva förskottsbetalning av de som har anmärkning?
Vad har detta med betalningsanmärkningar att göra?
Så du menar att en som har betalningsanmärkningar inte skulle lösa ut sitt postförskottspaket?

Nej, jag tror inte att det finns någon som helst koppling.

Däremot håller jag med om förskottsbetalning. Mkt snabbt och effektivt via kort och det ska väl inte spela någon roll om kunden "förlorar" pengarna idag eller om 3 dagar när PF paketet kommer.


/mia
maria6 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 14:58 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
En kund som inte har några betalningsanmärkningar tänker sig förmodligen för lite mer jämfört med en kund som har betalningsanmärkningar. Om kunden inte har betalningsanmärkning så leder ett inkassoärende så småningom dit om inte kunden betalar.

Givetvis finns det människor som fått anmärkningar av misstag - men det finns också många som har tio eller fler betalningsanmärkningar. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att de bokstavligen skiter i att betala några räkningar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 19:35 #13
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag använde numer Kreditor och deras tjänst för outlösta postförskott.
Många betalar inte då heller, men eftersom de driver det hela vägen till inkasso och kronofogden så kommer betydligt fler på att det är bra att betala i alla fall...

Jag har faktiskt till och med funderat på att skippa PF valet i vår butik just pga att det är dyrare att skicka mina paket med posten än med fraktbolag och pga att många skiter i att hämta ut paketet, så jag förstår precis vad ni menar som är trötta på kunder som ej betalar
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 21:40 #14
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
jag har sålt på webben i ett par år nu, inga stora mänder, har väl max blivit en 2000 försändelser de senaste två åren då jag inte driver e-handelns särskilt aktivt utan jobbar och pluggar samtidigt. Jag erbjuder endast förskottsbetalning och sen jag började sälja runt 2000 har endast en handfull personer hör av sig och frågat om postförskott.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 21:55 #15
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
Med tanke på att kunder har ångerrätt enligt distansavtalslagen kan det ju bli lite svårt att kräva in den avgiften.
shibaja är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 00:45 #16
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
shibaja -> Om jag inte missminner mig så spelar det ingen roll att kunden har ångerrätt när det gäller ej utlöste postförskottsförsändelser. Även om en kund inte vill ha en vara de mottagit så är inte företaget som skickat varan skyldig att ersätta kunden med dess egna fraktkostnader etc. Kunden får också själv bekosta fraktkostnaden tillbaka till företaget.

Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader).

Rätt mig gärna om jag har fel.
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 00:51 #17
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Visst är det ett bekymmer med ej utlösta pf men det finns faktiskt saker man kan göra för att minska det.
1. Snabba leveranser, tror att kunder som får vänta länge på sina beställningar tröttnar och struntar i att lösa ut dom.
2. Mejla kollinummer till kunden eftersom Posten allt som oftast missar att skicka ut avin.
3. En inloggning i shoppen där kunden själv kan följa sin order och se vart den befinner sig.

Om kunden trots allt efter dessa punkter inte löser ut sin beställning så vill i alla fall jag inte ha kvar denne som kund och han/hon spärras i mitt system för vidare beställningar. Detta sköts automatiskt i samband med att ordern krediteras i systemet och i samband med det så går det även iväg en räkning till kunden för "Ej utlöst paket"på 195kr.

Jag har sett en tendens till att denna typen av kunder ofta inte är engångsförbrytare utan ofta beställer och struntar i att hämta ut beställningen, detta elimineras också om man spärrar kunden för vidare köp.

Sen har vi ju problemet med folk som beställer i andras namn och det bekymret kommer vi nog aldrig ifrån, men jag tror att det minskar om man upplyser noga om att man loggar IP o.s.v.

Jag får ca 1% i retur och mina krav som jag skickar ut täcker gott och väl portokostnaden för dessa.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 10:58 #18
maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 15
maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 15
Citat:
Originally posted by mellow@Apr 4 2006, 00:45
Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader).

Rätt mig gärna om jag har fel.
Nej,

Det finns inget bindande avtal.

Man kan alltid skicka en faktura och även skicka vidare denna till inkasso. Men skulle kunden bestrida ärendet när det hamnar hos KFM kommer ärendet överlämnas till lokal tingsrätt. Där kommer man se att det inte finns något bindande avtal mellan butik och kund.

Kortbetalning, paypal etc. - Förskottsbetalning är det absolut bästa!

/mia
maria6 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 14:19 #19
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Klart det finns ett bindande avtal så snart kunden beställt. Elektroniska avtal är bindande.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 17:10 #20
maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 15
maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 15
Citat:
Avtal måste säkerställas även på annat sätt än genom ett faktureringsunderlag eftersom det kan vara någon annan än abonnemangsinnehavaren som använt datorn eller telefonen för att utnyttja tjänsten.
Lag om elektronisk kommunikation (SOU 2002:60) delbetänkande av e-komutredningen (N2002/7230/ITFoU)

Om kunden inte bestrider ärendet hos KFM kommer det dock automatiskt att bli ett utslag. Därefter blir skulden lagstadgad.

Kommer det upp i tingsrätten kommer förmodligen kunden att säga -"Nej, jag har inte beställt något!" vilket kommer göra det omöjligt för butiken att få ut sina fraktkostnader.

Nu har vi långdragit det :-)

/mia
maria6 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017