FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Så du menar att en som har betalningsanmärkningar inte skulle lösa ut sitt postförskottspaket? Nej, jag tror inte att det finns någon som helst koppling. Däremot håller jag med om förskottsbetalning. Mkt snabbt och effektivt via kort och det ska väl inte spela någon roll om kunden "förlorar" pengarna idag eller om 3 dagar när PF paketet kommer. /mia |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En kund som inte har några betalningsanmärkningar tänker sig förmodligen för lite mer jämfört med en kund som har betalningsanmärkningar. Om kunden inte har betalningsanmärkning så leder ett inkassoärende så småningom dit om inte kunden betalar.
Givetvis finns det människor som fått anmärkningar av misstag - men det finns också många som har tio eller fler betalningsanmärkningar. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att de bokstavligen skiter i att betala några räkningar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag använde numer Kreditor och deras tjänst för outlösta postförskott.
Många betalar inte då heller, men eftersom de driver det hela vägen till inkasso och kronofogden så kommer betydligt fler på att det är bra att betala i alla fall... Jag har faktiskt till och med funderat på att skippa PF valet i vår butik just pga att det är dyrare att skicka mina paket med posten än med fraktbolag och pga att många skiter i att hämta ut paketet, så jag förstår precis vad ni menar som är trötta på kunder som ej betalar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jag har sålt på webben i ett par år nu, inga stora mänder, har väl max blivit en 2000 försändelser de senaste två åren då jag inte driver e-handelns särskilt aktivt utan jobbar och pluggar samtidigt. Jag erbjuder endast förskottsbetalning och sen jag började sälja runt 2000 har endast en handfull personer hör av sig och frågat om postförskott.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Med tanke på att kunder har ångerrätt enligt distansavtalslagen kan det ju bli lite svårt att kräva in den avgiften.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
shibaja -> Om jag inte missminner mig så spelar det ingen roll att kunden har ångerrätt när det gäller ej utlöste postförskottsförsändelser. Även om en kund inte vill ha en vara de mottagit så är inte företaget som skickat varan skyldig att ersätta kunden med dess egna fraktkostnader etc. Kunden får också själv bekosta fraktkostnaden tillbaka till företaget.
Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader). Rätt mig gärna om jag har fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Visst är det ett bekymmer med ej utlösta pf men det finns faktiskt saker man kan göra för att minska det.
1. Snabba leveranser, tror att kunder som får vänta länge på sina beställningar tröttnar och struntar i att lösa ut dom. 2. Mejla kollinummer till kunden eftersom Posten allt som oftast missar att skicka ut avin. 3. En inloggning i shoppen där kunden själv kan följa sin order och se vart den befinner sig. Om kunden trots allt efter dessa punkter inte löser ut sin beställning så vill i alla fall jag inte ha kvar denne som kund och han/hon spärras i mitt system för vidare beställningar. Detta sköts automatiskt i samband med att ordern krediteras i systemet och i samband med det så går det även iväg en räkning till kunden för "Ej utlöst paket"på 195kr. Jag har sett en tendens till att denna typen av kunder ofta inte är engångsförbrytare utan ofta beställer och struntar i att hämta ut beställningen, detta elimineras också om man spärrar kunden för vidare köp. Sen har vi ju problemet med folk som beställer i andras namn och det bekymret kommer vi nog aldrig ifrån, men jag tror att det minskar om man upplyser noga om att man loggar IP o.s.v. Jag får ca 1% i retur och mina krav som jag skickar ut täcker gott och väl portokostnaden för dessa. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det finns inget bindande avtal. Man kan alltid skicka en faktura och även skicka vidare denna till inkasso. Men skulle kunden bestrida ärendet när det hamnar hos KFM kommer ärendet överlämnas till lokal tingsrätt. Där kommer man se att det inte finns något bindande avtal mellan butik och kund. Kortbetalning, paypal etc. - Förskottsbetalning är det absolut bästa! /mia |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Klart det finns ett bindande avtal så snart kunden beställt. Elektroniska avtal är bindande.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Om kunden inte bestrider ärendet hos KFM kommer det dock automatiskt att bli ett utslag. Därefter blir skulden lagstadgad. Kommer det upp i tingsrätten kommer förmodligen kunden att säga -"Nej, jag har inte beställt något!" vilket kommer göra det omöjligt för butiken att få ut sina fraktkostnader. Nu har vi långdragit det :-) /mia |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|