FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Kunden ska endast bekosta frakten tillbaka till säljaren (se propositionen eller direktivet) och säljaren får alltså stå för eventuella fraktkostnader till kund. Detta har diskuterats i åtminstone en annan tråd. Citat:
Vi ponerar att en person är själv i sitt hushåll, och sedan beställer något från en säljare via internet och det hela slutar i tingsrätten. Förutsatt att säljaren då kan bevisa att beställningen skedde från hushållet ifråga har jag mycket svårt att se en tingsrätt säga att något avtal inte skulle existera, utan någon som helst motbevisning från köparens sida. Även i mindre flagranta fall torde avtal anses vara bevisat (domstolar torde göra en pragmatisk bedömning). För övrigt håller jag med shibaja; att debitera en avgift för outlösta paket låter inte förenligt med distansavtalslagen, men jag tycker att fallet är tveksamt.
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Distansavtalslagen innebär en ångerrätt, men då måste du också meddela detta till säljaren. Att inte hämta ut paketet är inte samma sak.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Nykomling
|
Trevlig diskusion detta.
Jag har idag kort, direkt betalning, förskott via plusgiro samt postförskott. Nu har jag gjort så att helt enkelt höja avgiften för dom som väljer postförskott till 70kr. Detta har gjort att de backar lite och väljer andra alternativ. Har funderat på att ta bort det men dock är ju postförskott ett sätt som hängt med under många år så vissa kunder vill ha det. Fråga: För att sälja sina fakturor, måste man ha personens person nr? Jag har ett paket som ligger ute i den grå zonen som ej hämtats ut. Vilket bolag isåfall köper dessa? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Här är mitt bidrag till denna tråd...
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...orderregler. pdf Speciellt punkt 3.8 Outlösta paket Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om storleken av sådan avgift. Och ta även en titt på punkt 4.2 Ångerrätt. Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Detta är ett regelverk för Svenska Postorderföreningens medlemmar. Inget lagstadgat.
Vode kul att veta hur en jurist ser på detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men man läser då på KO hemsida:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479 Under Distansavtal: Postorder För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen. Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ... Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|