Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Outlösta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-04, 17:57 #21
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av mellow
shibaja - Om jag inte missminner mig så spelar det ingen roll att kunden har ångerrätt när det gäller ej utlöste postförskottsförsändelser. Även om en kund inte vill ha en vara de mottagit så är inte företaget som skickat varan skyldig att ersätta kunden med dess egna fraktkostnader etc. Kunden får också själv bekosta fraktkostnaden tillbaka till företaget.
Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader).
Rätt mig gärna om jag har fel.

Kunden ska endast bekosta frakten tillbaka till säljaren (se propositionen eller direktivet) och säljaren får alltså stå för eventuella fraktkostnader till kund. Detta har diskuterats i åtminstone en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av maria6
Citat:
Avtal måste säkerställas även på annat sätt än genom ett faktureringsunderlag eftersom det kan vara någon annan än abonnemangsinnehavaren som använt datorn eller telefonen för att utnyttja tjänsten.

Lag om elektronisk kommunikation (SOU 2002:60) delbetänkande av e-komutredningen (N2002/7230/ITFoU)
Om kunden inte bestrider ärendet hos KFM kommer det dock automatiskt att bli ett utslag. Därefter blir skulden lagstadgad.
Kommer det upp i tingsrätten kommer förmodligen kunden att säga -Nej, jag har inte beställt något vilket kommer göra det omöjligt för butiken att få ut sina fraktkostnader.
Nu har vi långdragit det :-)
/mia
Det citerade stycket gäller exv bredbandsleverantörer som fakturerar sina kunder för tredjepartstjänster, och det är knappast generellt tillämpligt på avtal som sluts via internet.

Vi ponerar att en person är själv i sitt hushåll, och sedan beställer något från en säljare via internet och det hela slutar i tingsrätten. Förutsatt att säljaren då kan bevisa att beställningen skedde från hushållet ifråga har jag mycket svårt att se en tingsrätt säga att något avtal inte skulle existera, utan någon som helst motbevisning från köparens sida. Även i mindre flagranta fall torde avtal anses vara bevisat (domstolar torde göra en pragmatisk bedömning).

För övrigt håller jag med shibaja; att debitera en avgift för outlösta paket låter inte förenligt med distansavtalslagen, men jag tycker att fallet är tveksamt.
Oläst 2006-04-04, 19:13 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Distansavtalslagen innebär en ångerrätt, men då måste du också meddela detta till säljaren. Att inte hämta ut paketet är inte samma sak.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 19:27 #23
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by jonny@Apr 4 2006, 19:13
Distansavtalslagen innebär en ångerrätt, men då måste du också meddela detta till säljaren. Att inte hämta ut paketet är inte samma sak.
Ångerfristen börjar dock inte förrän köparen mottagit varan. Vid en tolkning efter lydelsen borde det i praktiken betyda att någon avgift inte kan debiteras eftersom kunden ej mottagit varan. Som jag skrev tycker jag det är tveksamt men går man efter ordalydelsen (alternativt tolkar till konsumentens fördel) verkar det som en rimlig slutsats.
Oläst 2006-04-08, 16:51 #24
naturligts avatar
naturligt naturligt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
naturligt naturligt är inte uppkopplad
Nykomling
naturligts avatar

Reg.datum: Jan 2006
Trevlig diskusion detta.

Jag har idag kort, direkt betalning, förskott via plusgiro samt postförskott.

Nu har jag gjort så att helt enkelt höja avgiften för dom som väljer postförskott till 70kr.
Detta har gjort att de backar lite och väljer andra alternativ.

Har funderat på att ta bort det men dock är ju postförskott ett sätt som hängt med under många år
så vissa kunder vill ha det.

Fråga: För att sälja sina fakturor, måste man ha personens person nr?
Jag har ett paket som ligger ute i den grå zonen som ej hämtats ut.

Vilket bolag isåfall köper dessa?
naturligt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 10:23 #25
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Pirate@Apr 2 2006, 15:54
Har en del problem med outlösta postförskottspaket. Finns det något att göra åt eländet förutom att ta bort det alternativet när man kommer till kassan?
Min största problem kommer vara att i och med begränsat lager, kommer ett postförstkottspaket binda upp produkten för länge. Därför kan det vara värt att ha "förkortad"-liggtid. Dvs. använda postförskott enbart för någon form av "falsk säkerhet" för kunden. Är det någon som har testat det? Vad är responsen hos kunderna? Fler outlösta?
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 11:36 #26
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
NuCos avatar

Här är mitt bidrag till denna tråd...

http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...orderregler. pdf

Speciellt punkt 3.8
Outlösta paket
Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att
säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att
frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om
storleken av sådan avgift.

Och ta även en titt på punkt 4.2 Ångerrätt.

Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 14:32 #27
nicces avatar
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
nicces avatar

Reg.datum: Jan 2004
Detta är ett regelverk för Svenska Postorderföreningens medlemmar. Inget lagstadgat.

Vode kul att veta hur en jurist ser på detta.
nicce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-09, 15:29 #28
NuCos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
NuCos avatar

Men man läser då på KO hemsida:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479

Under Distansavtal:
Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.

Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ...

Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande..
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017