FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
zpD:
Citat:
Det jag ville komma fram till var att de företag som påstår sig stå bakom W3C, struntar i det själva. Det är hyckleri. Kontrollera några fler på listan så kommer du få samma resultat i stort sätt. Citat:
edit:korr |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Flitig postare
|
hubbert - produktern blir en webbläsare som möjligtvis kan läsa värdelös kod, men all kod tar 5 gånger så lång tid att rendera.
Du säger att de "struntar i det själva" - men det är en ynka liten miss, knappast systematiskt felaktigt kodande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men du menar alltså att det är bättre att sidor som enligt W3C inte är korrekt kodade inte skall visas än att de visas? Det låter på mig som ett förmynderi och toppstyrning utan dess like. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fx hela tiden, även på banken (Skandiabanken). Har provat IE, men tycker inte att popup-stopparen funkar tillnärmelsevis lika bra som den i Firefox. Popup-fönster som jag vill ha fram stoppas och tvärtom. Det har aldrig hänt i Fx.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag vill inte att mina korrekta sidor skall visas fel eller långsamt på grund av att någon omskolad 60-åring skall kunna skriva en webbsida om sina katter utan att läsa igenom 1h HTML grunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Medlem
|
Det låter precis här som att om man jobbar efter standarder, så ignorerar man IE användare... och så är det ju inte. Faktum är att IE 6 länge var den bästa webbläsaren, vad gäller att följa standarder.
Yttersta poängen med att arbeta efter standarder, är att saker och ting skall användas till det som det är tänkt att användas till. IE 6 renderar HTML 4.01 korrekt, inga problem och är även hyfsad på XHTML. Men, HTML är inte tänkt att användas för layout, utan för att representera strukturen för den data som skall presenteras. För layout finns det ett ypperligt verktyg, CSS. IE har grymma problem med CSS, att tolka CSS rättare sagt. Men, vet man var problemen ligger, är det enkelt att gå runt även om det blir lite extra arbete. Det handlar inte direkt om "rocket science" här. Med tanke på att andelen användare som använder andra webbläsare än IE allt jämnt stiger, så är frågan om det inte är värt att ändra arbetssätt en aning för att få det att fungera för 99% av användarna i stället för 85% av dem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
zpd:
Citat:
Jag upprepar igen, de flesta företag som säger sig stå bakom skiter i det själva. Ang omskolad 60-åring. Om han nu gör sidan på det sättet. Vad tusan kan du göra åt det då? Ok använd FF så visas sidan fel och du kan gå till en annan sida, eller om du är intresserad av ämnet använd IE. Så mycket mer är inte att göra faktiskt. Men visst förmå IE, FF och de andra att överhuvudtaget inte visa sidan alls, så kanske de som inte kan koda enligt W3C börjar lära sig. Tills dess så är det IE som gäller om man vill ha en korrekt sida som visar vad skaparen tänkt sig. Det borde väl inte vara så mycket att argumentera om, det är fakta. Att man sedan inte gillar det är en helt annan sak. Självklart gör man en sida som fungerar i IE och FF när man bygger åt sina kunder. Men jag lider inte av dåligt kodade sidor, tvärtom. Tar betalt för att bygga om dem så att de även kan visas i FF när jag råkar ut för en kund som har en sådan sida. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Tillägg: Jag snackade med en polare idag som är programmerare åt en musiksida och han menade att IE var bättre. Han hade tidigare använt Firefox (fx, ff...) men gick nyligen över till IE 100% pga lättanvändningen och snabbheten, hehe. Nu menar jag inte på något sätt att han har rätt i alla punkter - men tänkte att det skulle vara intressant att posta en annan webmasters åsikt också här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vad du inte verkar förstå är:
|