FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jonas:
Citat:
Men de facto så visar IE fler sidor korrekt än Fx. Den (IE) är med andra ord mer förlåtande mot olika varianter av kodning som förekommer på de 100-tals miljoner hemsidor som finns. Det menar jag med korrekt visning är som hur skaparen tänkt sig att sidan skall se ut. Att sedan sitta och muttra över att koden inte följer vissa riktlinjer är inte speciellt konstruktivt. IE och Fx har valt olika linjer uppenbarligen. Fx har valt elitvarianten dvs kodar du inte enligt "standard" så då visas inte sidan som du tänkt dig. IE är mer förstående och inte så elitistisk. Snabbare tja, hos mig visar den sidorna långsammare än IE. Sedan tycker jag det är ointressant vilken webbläsare folk använder så länge sidorna man gjort visas korrekt i dem. Edit: korr |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Medlem
|
Främsta skälet att jag surfar med Fx (så då kan FF få betyda föräldrarfritt igen då) är att den är så avsevärt mycket snabbare än IE. Som natt och dag. Och senaste v. 1.5 har dom lyckats göra ännu snabbare. Allt visas blixtsnabbt. Nästan.
Och så tabbarna förstås. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tabbar har jag aldrig gillat, det var nog främsta anledningen till att jag aldrig gick över till Opera när jag övervägde det en gång i tiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lindahl:
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Medlem
|
100% IE med tabbar.
Kollar sidor jag gör i Firefox för att vara säker på att den är likadan där. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycler nog Opera är den snabbaste läsaren, men det är nåt med Firefox som gör att den är snabbare för mej eller snarare mitt sätt att surfa.
Sen, rent subjektivt, off topic och eftersom jag är på dåligt humör idag, så fattar jag inte 1) hur någon som håller på med webbkodning kan hålla fast vid en så omodern webbläsare som IE 6 faktiskt är, tekniskt omsprungen av i princip alla andra webbläsare? 2) varför inte alla förstår att följden av att följa standarder innebär att sidan blir användarvänligare, lättare att underhålla och mer tillgänglig för alla oavsett webbläsare och människa? 3) hur det kan anses vara elitistiskt att följa standarder? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Medlem
|
I princip uteslutande Opera. Nuförtiden funkar nästan alla sidor bra, till och med banken. Förr var det ju rätt bedrövligt egentligen, men jag har haft Opera som min huvudbrowser sen version 5 även om jag fick använde IE rätt ofta innan version 8.
Firefox tyckte jag inte om helt enkelt, det gav inget extra eftersom jag redan körde Opera, dessutom var det ganska segt. Byter man från IE måste det vara ett enormt lyft dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ang den sk standarden.
De här är de fem första på listan av företag som finns med i World Wide Web Consortium (W3C) Members Academia Sinica - ACCESS Co. - ACORD Corporation - Adobe Systems - Afilias Limited. Ingen av deras hemsidor följer W3C. Påpekade i ett tidigare inlägg att inte ens Mozillas validerar. Då kan man inte prata om någon form av standard överhuvudtaget, när inte ens de som säger sig vilja verka för den bryr sig om det. Så det är kvalificerat skitsnack att hålla på att tjafsa om standarder. Följaktligen är det också en elittänkade att försöka förespråka något som bara skall gälla för andra inte för en själv. Syftar nu på företagen som säger sig stödja detta. Dubbelmoral, hyckleri kan det också kallas för om det låter bättre. Sanningen är väl snarare att FF inte är en så avancerad webbläsare så den klarar av att visa alla varianter på kodning som IE. Då försöker förespråkarna skylla det på att några 100-miljoner sidor är felkodade, när det i själva verket är något annat som är felkodat. Edit:korr |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sluta snacka strunt - mozilla.com validerar, bara för att det på release sidan finns två element med samma id är det knappast hyckleri av dem att uppmana till att följa standard.
Sedan att säga att firefox är en sämre browser för att den inte försöker GISSA vad webbdesignern menade med sin värdelösa kod är ju nästan skrattretande. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|