Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad använder ni?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-06, 08:52 #61
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
MSIE Jag ser ingen större anledning att köra Eldräven. Där finns fördelar men jag har svårt att släppa IE. Det är en skön känsla och det går snabbt att använda IE eftersom den går hand i hand med kärnan i Windows.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 09:00 #62
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
FireFox för tillägget Webb developer där man bland annat kan:
Stänga av cachen - bra när man testkör
Stänga av referrer - så att man inte messar upp statistiken när man testkör
Markera tabellceller
Markera img-taggar utan ALT
Förminska fönstret i för att se hur siten ser ut i olika upplösningar.
Effektiva verktyg för att snabbt validera koden
och mycket mer.......

Blir faktiskt chockad av att det är så få här som inte använder detta tillägg. Det är av den anledninger jag kör FF och IE endast i testkörningssyfte.
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 09:03 #63
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Det finns faktiskt en web-developer toolbar till IE också: http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en
Funkar bra, inte i klass med FF, men den har en schyst linjal-grej som jag tycker är användbar.

* edit stavfel
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 11:10 #64
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Citat:
Originally posted by Bjarne@Dec 5 2005, 10:48
1) hur någon som håller på med webbkodning kan hålla fast vid en så omodern webbläsare som IE 6 faktiskt är, tekniskt omsprungen av i princip alla andra webbläsare?
2) varför inte alla förstår att följden av att följa standarder innebär att sidan blir användarvänligare, lättare att underhålla och mer tillgänglig för alla oavsett webbläsare och människa?
3) hur det kan anses vara elitistiskt att följa standarder?
1. För att man vill använda det en extremt stor del av ens användare kör för att få samma upplevelse som dom. Dock använder jag också Fx dock mest för testning. På mina Linuxburkar kör jag endast Fx. Kan säga att jag inte har märkt något som varken är bättre eller sämre med Fx.

2. Att följa standarder och jobba för användarvänlighet, tillgänglighet och att sidan skall funka för alla oavsett OS, webbläsare eller eventuella handikapp ser jag som en självklarhet oavsett vilken webbläsare man själv kör.

3. Har aldrig hört något om att det skulle vara elitistiskt att följa standarder, snarare har allt jag sätt och hört om detta sedan jag själv började göra det i slutet av 90-talet att det är en självklarhet om man vill jobba seriöst och professionellt som webbutvecklare.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 11:14 #65
abrakadabrafems avatar
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
abrakadabrafems avatar

Reg.datum: May 2005
Jag tycker båda har sina för och nackdelar. Finns plugins till IE som är svåra att få igång i FF. Men FF känns mer stabil och jag har nog aldrig varit med om att programmet "inte svarar", något som jag känner igen alltför väl, speciellt vid videouppspelning i IE.
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 11:16 #66
webbtekniks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 5 2005, 11:06
Så det är kvalificerat skitsnack att hålla på att tjafsa om standarder. Följaktligen är det också en elittänkade att försöka förespråka något som bara skall gälla för andra inte för en själv. Syftar nu på företagen som säger sig stödja detta. Dubbelmoral, hyckleri kan det också kallas för om det låter bättre.
Du måste tänka på att på de flesta företag jobbar det nog fler än 1 person, troligtvis väldigt många personer självklart är då också fallet att små missar då och då kan inträffa och det kommer det fortsätta att göra.

Jag själv har jobbat efter standarder sedan slutet av 90-talet, något som jag förespråkar starkt och jag anser det verkligen inte vara något elitistiskt utan snarare en självklarhet om man vill jobba professionellt med webb.

Däremot så finns det än i dag sidor jag gjort där det finns små buggar eller undersidor som inte validerar helt. Detta betyder inte att jag är elitistisk eller håller på med dubbelmoral, det beror på att ibland har man helt enkelt missat att validera någon sida. Eller så kanske man gjort någon snabb ändring i efterhand som utan att man tänkt på det brutit mot någon valideringsregel, man har helt enkelt missat det.

Sen finns det fall där man vet om att nått inte validerar och helt enkelt inte har tid att fixa det pga andra nya projekt....
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 11:30 #67
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Jag körde länge Opera eftersom den var (är) så mycket bättre än IE (mousegestures/tabbar, etc).

Jag valde dock att gå över till Firefox för att Opera då inte var gratis, och det känns bättre med open-source-program. Det tog emot i början, men jag kunde då lätt rabbla upp ett par fördelar med Opera jämfört med Firefox. Nu har jag glömt de flesta av dem, och många stämmer inte längre.. :)

Ur säkerhetssynpunkt vägrar jag köra IE mer än jag behöver ("View this page in IE" i Fx (IE View-ext) är skön :). Även om jag anser att jag har låst ner IE rätt mycket så litar jag inte på den. Naturligtvis bör man alltid vara vara försiktig med vad man gör, oavsett OS/Browser, men IE har så många opatchade säkerhetshål och sådan historik att jag blir mörkrädd.
anders.n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 11:56 #68
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Jag håller helt med Bjarne och de andra. Jag förstår inte hur man på ett forum som WN inte kan inse fördelen med standarden och anse att det är bättre att webbläsarna själva gissar sig fram till hur användaren vill ha det, bara för att nisse 58 ska kunna göra en hemsida.

Och att sedan klaga på 1 fel på en hemsida och kalla det "hyckleri" är ju bara löjligt. Det handlar egentligen inte om att göra det 100% rätt. Men att medvetet följa standarden. Och som någon påpekat så är ju inte standarden och IE motsatser till varandra. Det fungerar ganska bra. Men det skulle kunna fungera mycket bättre om MS la manken till. Och mycket av tiden man lägger ner går just till att fixa olikheter mellan olika webbläsare. Vilket ofta resulterar i små hacks.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 12:42 #69
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Använder Firefox med ett antal olika tillägg (CustomizeGoogle, Adblock, Fasterfox mfl) och ett slimmat skal. Har använt Firefox som standardwebbläsare under närmare 2 år nu, detta utan några större problem. Visst, vissa sidor hänger Firefox (usch för Java-applets) men överlag så är det både snabbare, enklare och säkrare med Firefox. Tabbar, RSS-flöden och Fx-tillägg förgyller min närvaro på Internet.

Edit: Fx istället för Ff.. *mummel*
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-06, 12:44 #70
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Bjarne@Dec 6 2005, 09:51
Jo, det är lätt att hamna i en sörja av div:ar över högt och lågt, men det ger ändå en renare kod än motsvarande tabelllayout. Dessutom ger definitionen av div rätt att använda dessa för att styra layout. En div är en tag vars enda poäng är att gruppera ett stycke kod. En tabell däremot, har syftet att visa tabulär data och inget annat. Så det finns inget att hyckla med egentligen.
Givetvis, precis det jag menar också. Men ur XML (XHTML) synpunkt så är strukturen i ett XHTML dokument där för att främja layouten och inte för att beskriva data på ett hierarkiskt och strukturerat sätt. Det jag menade är att folk allt för ofta tar till fel "anledningar" till varför man kör XHTML istället för HTML.
Men nog om detta.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017