Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Thailand

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-29, 23:25 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Du är nog lite väl subjektiv nu, kaptenen Thailand är långt ifrån ett säkert land när det gäller trafiken:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ted_death_rate

Att just du inte råkat ut för något säger naturligtvis absolut ingenting
Oläst 2015-01-29, 23:27 #22
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du är nog lite väl subjektiv nu, kaptenen Thailand är långt ifrån ett säkert land när det gäller trafiken:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ted_death_rate

Att just du inte råkat ut för något säger naturligtvis absolut ingenting
Du läste uppenbart inte vad jag skrev. Jag skrev ju att trafiken ÄR en reell fara. Självklart har jag koll på den statistiken. Och subjektiv. Ok, påpeka gärna något i mitt inlägg som inte är objektivt.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-29, 23:41 #23
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Några konkreta tips för att vara så gott som 100% säker här:

1. Flyg istället för att åka minibuss
2. Ta taxi, songtaew, samlaw eller tuktuk istället för att hyra moppe
3. Bli aldrig riktigt aspackad
4. Var försiktig i barmiljöer. Tjejerna må vara "gulliga" men de är ute efter dina pengar, det är deras jobb att vara det
5. Håll dig borta från narkotika. Alltid!
6. Gapa och skrik inte åt thai. Det är kulturellt förkastligt och löser inget
7. Spendera inte 12 timmar om dagen i sol
Oläst 2015-01-30, 02:44 #24
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Regeringen, med General Prayut i spetsen, deklamerade i dag att man kommer att skärpa de existerande militärlagarna. För turister kommer det förmodligen inte medföra något alls (möjligtvis undantaget eventuella utökade alkoholrestriktioner). Men naturligtvis är militärstyret och censurlagarna "anmärkningsvärda".
Oläst 2015-01-30, 08:10 #25
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Bor i Bangkok sedan flera år tillbaka. Ett par punkter som jag läser här i tråden.

1) Bangkok är definitivt den säkraste staden jag någonsin varit i, och jag skulle vilja påstå att den är mycket säkrare än exempelvis Stockholm, Uppsala, Malmö eller Göteborg som är städer som är 1/10 - 1/20 så stora som Bangkok.

Enda gången jag sett våld är en tonåring som slappade till sin flickvän som gjorde slut med honom på öppen gata, och en gång såg jag en amerikan slå till ett par koreaner inne i Starbucks. That's it.

Jag håller mig 99% av tiden i "lokala thaiområden". Jag går ofta hem mitt i natten när det är mörkt och det är alltid liv och rörelse vart du än är i staden.

Med det sagt så ska man givetvis inte vara naiv. Håll dig borta ifrån skumma människor, håll dig borta ifrån droger, var ödmjuk och inse att du är en gäst i någon annans land och håll ett leende på läpparna när du möter människor.

Självklart existerar det massiv korruption och organiserad brottslighet i Bangkok, det är däremot inte en synonym med att det är osäkert eller farligt.

2) Det är inte så billigt som folk tror. Vanlig sushi för 2 personer, räkna på ca 400 kr. Gymmedlemskap 600 kr, bio med popcorn + cola 70-100 kr. Billiga saker är streetfood och hyror. Du kan hitta en studio längre ut på Skytrain-linjen för typ 1500-2500 kr/mån.

Räkna inte med att leva bekvämt på under 5000 kr i månaden. Snarare 10,000 kr/mån.

3) Politiken och korruptionen i landet går en på nerverna. Om det är något land som har en självförstörelseknapp som någon människa slumpvis slår på så är det Thailand. Oavsett om du gör "allting rätt" så tvingas du ändå till att betala människor under bordet här och där. Jag antar att de första året så skiter nog de flesta i politiken i landet, men när man bosatt sig där ett tag så blir det mer personligt.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-30, 08:45 #26
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Det där med droger i Thailand...

Har sett filmen Bangkok hilton, hur är det i verkligheten får du livstidsfängelse för att du röker på i Thailand? Hur hårda är reglerna när det gäller droger?

Nu använder jag inte droger är mest nyfiken
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-30, 09:04 #27
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Du läste uppenbart inte vad jag skrev. Jag skrev ju att trafiken ÄR en reell fara. Självklart har jag koll på den statistiken. Och subjektiv. Ok, påpeka gärna något i mitt inlägg som inte är objektivt.
Läste lite väl snabbt, det måste jag erkänna Men oavsett så var det inget större fel i inlägget du svarade på. Det är betydligt fler som råkar illa ut i trafiken än som utsätts för allvarliga brott (+ att man personligen med ganska enkla medel kan undvika att vistas i de miljöer där de flesta sådana brott förekommer, trafiken undkommer man knappast om man inte vill leva isolerad i en lägenhet). Det blir alltså mer eller mindre per automatik ett farligare land att vistas i om risken för trafikolyckor är större. De enda undantagen är i princip krigsdrabbade länder.

Sen är det ju också upp till var och en om man vill sponsra länder där korruption och censur förekommer i stor utsträckning.
Oläst 2015-01-30, 09:10 #28
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Det där med droger i Thailand...

Har sett filmen Bangkok hilton, hur är det i verkligheten får du livstidsfängelse för att du röker på i Thailand? Hur hårda är reglerna när det gäller droger?

Nu använder jag inte droger är mest nyfiken
Hårdast är lagarna för smuggling av droger inom kategori 1 i den thailändska narkotikalagstiftningen. I den omfattas droger som heroin, amfetamin, ecstasy (MDMA) och "yaba" (metmafetamin). Om smugglingen är tillräckligt omfattande kan man dömas till döden, men detta omvandlas numer till ett livstidsstraff per praxis.

Cannabis tillhör kategori fem, vilket är den kategori med lägst straffpåföljder. Om man påträffas med gräs för eget bruk är böter och/eller ett kortare fängelsestraff vanligt.

Och så allt emellan dessa "ytterligheter"...
Oläst 2015-01-30, 09:13 #29
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2014
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar

Reg.datum: Jul 2014
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Läste lite väl snabbt, det måste jag erkänna Men oavsett så var det inget större fel i inlägget du svarade på. Det är betydligt fler som råkar illa ut i trafiken än som utsätts för allvarliga brott (+ att man personligen med ganska enkla medel kan undvika att vistas i de miljöer där de flesta sådana brott förekommer, trafiken undkommer man knappast om man inte vill leva isolerad i en lägenhet). Det blir alltså mer eller mindre per automatik ett farligare land att vistas i om risken för trafikolyckor är större. De enda undantagen är i princip krigsdrabbade länder.

Sen är det ju också upp till var och en om man vill sponsra länder där korruption och censur förekommer i stor utsträckning.
Som att det inte förekommer korruption och censur i Sverige.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-30, 09:19 #30
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Reg.datum: Jun 2011
Har bott på ett familjehotell på kho lanta några somrar.
Thailändarna man fick lite närmare kontakt med där sa att det är väldigt stor skillnad för turister beroende på vilken religion som är dominerande i området.
Så man kanske ska kolla upp det innan man bokar en resa, vet inte vilken som är bättre eller sämre dock!
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bo i thailand, thailand

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017