Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Thailand

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-15, 08:08 #51
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Thailand anammar fortfarande sitt 30-bahts-program för sina medborgare.

Detta innebär att man bara skall behöva betala motsvarande sju kronor för varje sjukhusbesök. Detta gäller dock inte på privatsjukhus och täcker inte alla typer av behandlingar.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-15, 08:14 #52
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Frågan är väl om alla "vanliga" thailändare får samma bemötande? Det går naturligtvis inte att bedöma kvaliteten och kompetensen hos ett lands sjukvård utifrån ett fåtal personliga erfarenheter.
Naturligtvis har de fattigaste inte råd med annan vård än den bristfälliga statliga (som i praktiken drivs av armén och polisen). Snittlönen i Thailand är ca 12 000 THB (3000kr). Minimilönen 350 THB per dag. Har du läst på universitet får du en ingångslön på 20-30k THB. En bättre lokal sjukvårdsförsäkring går loss på 3-4000 THB per månad.

Allmänvård är väl verkligen inget som ska avvecklas, men problemet i Sverige är ju det kompakta motståndet mot privatvård vid sidan av allmänvården. Men givetvis är staten och landstingen emot detta då de skulle bli av med många sköterskor och behöva erbjuda högre löner. Allmänvården skulle avlastas markant och Sverige skulle kunna börja bygga upp en sjukvårdsturism likt den enorma i Sydkorea och Thailand.

För att återgå till trådens ämne. Det senare året har SEK/THB kursen fallit 25%. Men Thailand är fortfarande ett av de billigaste länderna du kan leva i.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-15, 09:45 #53
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Allmänvården är trasigt, då vissa kan få betala 1 miljard skatt och någon 0 skatt.

Och den som betalat 0 i skatt får med gratis vård, och personen i frågan kan vara en pundare som går på droger hela dagarna.

Allmänvård hade varit ok om man kan välja bort den och välja ta egen försäkring och välja bort skatt.

För är fel behöva tvingas betala för värdelös sjukvård när man ändå aldrig frivilligt tänker nedgradera sig och använda sådan skit.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-16, 10:00 #54
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Värt att notera är att Thailands kung Bhumibol vårdas på statligt sjukhus, ej privat. Givetvis har han en helt annan prioritet än vanliga människor, men värt att notera att de sjuksköterskor och läkare som möter honom antagligen även vårdar andra patienter på sjukhuset.

Försök inte feltolka mig nu och få det att låta som att jag säger att alla Thailändare får samma vård som kungen. Men det jag säger är att han vårdas på statligt sjukhus med läkare och sjuksköterskor som arbetar inom den statliga sjukvården.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-16, 10:10 #55

Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Värt att notera är att Thailands kung Bhumibol vårdas på statligt sjukhus, ej privat. Givetvis har han en helt annan prioritet än vanliga människor, men värt att notera att de sjuksköterskor och läkare som möter honom antagligen även vårdar andra patienter på sjukhuset.

Försök inte feltolka mig nu och få det att låta som att jag säger att alla Thailändare får samma vård som kungen. Men det jag säger är att han vårdas på statligt sjukhus med läkare och sjuksköterskor som arbetar inom den statliga sjukvården.
Jag säger inte statlig eller offentlig vård är dålig i form av kompetens eller utrustning eller läkarna. (Om vi pratar Sverige nu) Även om du säkert hittar högre kompetens över hela kedjan på dom bättre privata sjukhusen i världen.

Problem är det är skattefinansierat, alltså landstinget har en budget som ska räcka. Eller som det inte gör vilket skapat stor belastning. Och man får prioritera folk och vårdinsattser.

Problem är en person som är en belastning för landet och inte betalar något kan få vård för flera miljoner.

Så suger för folk är belastning för samhället och dom rika blir rånade för dom parasiter ska få gratis vård.

Så hade folk faktiskt betalat marknadspriser för sin egen vård baserat som övrig försäkrings premie och låter dom som inte gör inte få komma dit hade offentlig vård funkat bra med. Självklart inte samma nivå service med eget rum utan boskapsklass behandling. Men effektivare flöde.

Sedan bör man inte klaga på vården om man inte själv samtidigt väljer privat försäkring. Eller klaga på dålig vård om man är för alla ska få gratis vård. Då får man acceptera vara en del av boskspsklass som ska behandlas efter det. ska du dela med andra får man offra kvalitén för sig själv med

Senast redigerad av patrikweb den 2015-02-16 klockan 10:18
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-16, 16:22 #56
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Sedan jag flyttade hit har jag besökt ett tiotal svenska vänner som hamnat på Bangkok Samui Hospital (jo, det heter så) pga en allsköns massa åkommor. Det har varit motorcykelolyckor, denguefeber, förstorad mjälte, matförgiftningar och lite annat. De flesta av dessa har varit 25-35 år, så det är inte bara "gamlingar" som hamnar på sjukhus.

Sjukhusräkningarna har hamnat på mellan någon tusenlapp till flera hundra tusen kronor per person!

På vissa av turistorterna lovar jag att ni hellre hamnar på privatsjukhus än på det statliga motsvarande. Samui (och öarna häromkring) är bra exempel på sådana ställen. Den statliga thailändska vårdens kvalitet skiljer sig ganska markant mellan olika provinser och städer.

Själv har jag bara spenderat en natt på thailändskt (statligt) sjukhus *ta i trä*. Det visade sig vara vätskebrist/saltbrist/uttorkning. Min försäkring hade naturligtvis täckt det, men eftersom räkningen gick på 1500 baht (inkl privat rum med luftkonditionering och TV) så betalade jag ändå för att slippa krångel med papperexercis och eventuell försämrad premie. Detta var INTE på Samui, utan i Takua Pa. Ett sjukhus som för övrigt bär på en mycket tragisk historia. Det var dit en stor del av de skadade och döda fördes efter tsunamin, 2004. Tur att man inte tror på spöken!

Senast redigerad av Captain Thailand den 2015-02-16 klockan 16:28
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bo i thailand, thailand

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017