Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Thailand

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-26, 23:47 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Är det inte för varmt i Thailand?

Har aldrig varit där, men om man svettas och får huvudvärk av värmen låter det inte kul i längden.

Malta är nog bättre, inte för varmt och inte kallt.
Handlar om luftfuktighet med, hög luftfuktighet värre. Går mycket smidigare kostym i exempelvis Dubai vid över 40+ än 30+ Malta med högre luftfuktighet.

Men Malta kan med komma över 40 på sommaren, så många månader med mycket värme där med.

Jag gillar värme så van bo i varma länder, föredrar värme före kyla.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-27, 00:14 #12
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Man acklimatiserar sig... Jag har bott här i över ett decennium och värmen är inget av mina problem.

Jag har inte jobbat en enda sekund i kostym sedan jag kom hit, undantaget på ett fåtal hotellbjudningar och seminarium. Men då i nämnda luftkonditionering som innebär att temperaturen motsvarar svensk kontorsmiljö.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-29, 09:34 #13
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Tack för alla tips Ska läsa och fundera ///KP
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-29, 12:20 #14
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Du kan få ett så kallat triple-entry turistvisum från ambassaden (eller ombud) i Sverige som ger dig rätt att stannat totalt nästan 9 månader. Det kostar dig ett par tusen plus att du måste göra 2 utresor.

Du bör inte heller nämna för Thailändska myndigheter att du jobbar på distans (eller vad du nu gör), om du inte är anställd i Thailand eller har affärsvisum.

Och som sagt, det drar iväg med priserna. Många tror de är rikare än de är för att man KAN leva billigt. Vips så är pengarna slut och kreditkortet maxat. Det mesta som måste importeras kostar mer än i Sverige, exempelvis elektronik, västerländsk mat, etc. Däremot får du ganska mycket boende för pengarna, 3-4k/mån så har du en fräsch lägenhet med pool, gym, bastu, 24h vakter och personal.

Kolla in Vietnam och Kambodja annars. Filippinerna har riktigt smidiga visumregler och alla kan engelska, men vad jag hört ska levnadskostnader tydligen vara högre än i Thailand (trots att landet är mindre utvecklat).

Senast redigerad av Adestro den 2015-01-29 klockan 12:23
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-29, 14:16 #15

Att spara pengar är inte så svårt, bara åka till Polen så är dina pengar 100% mer värda. Nu är iofs inte Polen så mycket bättre klimat men. Men finns även EU länder som är billiga.

En hög länder i Afrika finns ju med. Men sanningen är att en svensk medelinkomst utan skatt ger mer levnadsstandard i nästan alla länder utanför Sverige om man räknar bort Norge, Schweiz etc.
Oläst 2015-01-29, 14:40 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Att många varnar för att hålla hårt i plånboken i Thailand är för att det finns så fruktansvärt många fall där folk blir luspanka och tvingas låna för att åka hem. Har man svårt att motstå alla frestelser slutar det illa.

Sen ska väl påpekas att Thailand numera är ett av världens farligaste länder att vistas i som turist. Världens näst dödligaste vägar om jag inte minns fel. En korrupt polis som kommer vända allt emot dig i jakt på mutor. Scammers i varje gatuhörn och på varje strand, som polisen ofta får sin del av och därför inte kommer hjälpa dig. Grundregeln är att inte ta något för givet och inte tro att något fungerar som i Sverige.

Tips är att följa thaivisa.com (där folk dock är överdrivet hatiska) och gå med i FB-grupper som "desperately seeking bangkok" och andra expat-grupper.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-29, 14:55 #17

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Att många varnar för att hålla hårt i plånboken i Thailand är för att det finns så fruktansvärt många fall där folk blir luspanka och tvingas låna för att åka hem. Har man svårt att motstå alla frestelser slutar det illa.

Sen ska väl påpekas att Thailand numera är ett av världens farligaste länder att vistas i som turist. Världens näst dödligaste vägar om jag inte minns fel. En korrupt polis som kommer vända allt emot dig i jakt på mutor. Scammers i varje gatuhörn och på varje strand, som polisen ofta får sin del av och därför inte kommer hjälpa dig. Grundregeln är att inte ta något för givet och inte tro att något fungerar som i Sverige.

Tips är att följa thaivisa.com (där folk dock är överdrivet hatiska) och gå med i FB-grupper som "desperately seeking bangkok" och andra expat-grupper.
Fast det problem finns i många länder även inom EU, även korruption. Dock som rik ser man mer korruption som en förmån.

Sedan folk är lika efterblivna i Sverige när det gäller ta lån, sms lån är ännu bättre exempel.

Är man en efterbliven och naiv svensk kommer man inte klara sig någon stans i princip.

Är man inte efterbliven och helt korkad så klarar man sig bra även i Thailand.
Oläst 2015-01-29, 19:54 #18
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Lugna dej lite nu Patrik. Här snackar vi om Thailand.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-29, 21:14 #19
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Hade åkt till Samui och provat på med Captain som vägvisare:
http://www.wn.se/showthread.php?t=1063993
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-29, 23:12 #20
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Aldrig i helsike att det skulle vara ett av det farligaste länderna att vistas i som turist PER CAPITA. Thailand har ca 25 miljoner turister per år och jag tror delvis att de senaste rykterna om detta baseras på boken "Thailand Deadly Destination" av sensationsförfattaren John Stapleton. Det finns mängder av överdrifter i denna bok. Att Thailand skulle vara farligare att turista i än Brasilien, Mexiko, Egypten etc är ju bara tramsigt. Man måste sätta saker i relation till antalet turister per år.

Det som är farligt är trafiken och kombinationen droger/alkohol/hög värme. Och där håller jag med, detta är reella faror. Och visst, landet har onekligen uppenbara problem med korruption, mutor etc. Inget snack om den saken.

Jag har vistats femton år i Thailand (sedan tonåren) totalt och det är ju väldigt konstigt att att i princip inget hänt mig, om nu denna bok skulle vara ett sanningsvittne. Jag känner mig tryggare här än i Stockholm. Garanterat.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bo i thailand, thailand

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017