FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men Malta kan med komma över 40 på sommaren, så många månader med mycket värme där med. Jag gillar värme så van bo i varma länder, föredrar värme före kyla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Man acklimatiserar sig... Jag har bott här i över ett decennium och värmen är inget av mina problem. Jag har inte jobbat en enda sekund i kostym sedan jag kom hit, undantaget på ett fåtal hotellbjudningar och seminarium. Men då i nämnda luftkonditionering som innebär att temperaturen motsvarar svensk kontorsmiljö.
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla tips
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan få ett så kallat triple-entry turistvisum från ambassaden (eller ombud) i Sverige som ger dig rätt att stannat totalt nästan 9 månader. Det kostar dig ett par tusen plus att du måste göra 2 utresor.
Du bör inte heller nämna för Thailändska myndigheter att du jobbar på distans (eller vad du nu gör), om du inte är anställd i Thailand eller har affärsvisum. Och som sagt, det drar iväg med priserna. Många tror de är rikare än de är för att man KAN leva billigt. Vips så är pengarna slut och kreditkortet maxat. Det mesta som måste importeras kostar mer än i Sverige, exempelvis elektronik, västerländsk mat, etc. Däremot får du ganska mycket boende för pengarna, 3-4k/mån så har du en fräsch lägenhet med pool, gym, bastu, 24h vakter och personal. Kolla in Vietnam och Kambodja annars. Filippinerna har riktigt smidiga visumregler och alla kan engelska, men vad jag hört ska levnadskostnader tydligen vara högre än i Thailand (trots att landet är mindre utvecklat). Senast redigerad av Adestro den 2015-01-29 klockan 12:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Att spara pengar är inte så svårt, bara åka till Polen så är dina pengar 100% mer värda. Nu är iofs inte Polen så mycket bättre klimat men. Men finns även EU länder som är billiga.
En hög länder i Afrika finns ju med. Men sanningen är att en svensk medelinkomst utan skatt ger mer levnadsstandard i nästan alla länder utanför Sverige om man räknar bort Norge, Schweiz etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att många varnar för att hålla hårt i plånboken i Thailand är för att det finns så fruktansvärt många fall där folk blir luspanka och tvingas låna för att åka hem. Har man svårt att motstå alla frestelser slutar det illa.
Sen ska väl påpekas att Thailand numera är ett av världens farligaste länder att vistas i som turist. Världens näst dödligaste vägar om jag inte minns fel. En korrupt polis som kommer vända allt emot dig i jakt på mutor. Scammers i varje gatuhörn och på varje strand, som polisen ofta får sin del av och därför inte kommer hjälpa dig. Grundregeln är att inte ta något för givet och inte tro att något fungerar som i Sverige. ![]() Tips är att följa thaivisa.com (där folk dock är överdrivet hatiska) och gå med i FB-grupper som "desperately seeking bangkok" och andra expat-grupper. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
Sedan folk är lika efterblivna i Sverige när det gäller ta lån, sms lån är ännu bättre exempel. Är man en efterbliven och naiv svensk kommer man inte klara sig någon stans i princip. Är man inte efterbliven och helt korkad så klarar man sig bra även i Thailand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Administratör
|
Lugna dej lite nu Patrik. Här snackar vi om Thailand.
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hade åkt till Samui och provat på med Captain som vägvisare:
http://www.wn.se/showthread.php?t=1063993 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det som är farligt är trafiken och kombinationen droger/alkohol/hög värme. Och där håller jag med, detta är reella faror. Och visst, landet har onekligen uppenbara problem med korruption, mutor etc. Inget snack om den saken. Jag har vistats femton år i Thailand (sedan tonåren) totalt och det är ju väldigt konstigt att att i princip inget hänt mig, om nu denna bok skulle vara ett sanningsvittne. Jag känner mig tryggare här än i Stockholm. Garanterat.
![]() |
Svara |
|
|