Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Heja Jimmie - Heil Hitler

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-16, 11:35 #21
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
I många islamistiska stater är det just många som "kämpar" mot människors lika värde (i detta fallet gentemot kvinnor och judar) och för att det är fel i deras sexuella läggning (exempelvis homosexualitet). Är det "lika lite fel" att ge sig på dessa som fascister?

Diskussionen är i mina ögon löjlig. Allt politiskt våld är uppenbart LIKA förkastligt om det inte sker i reellt (och inte fabricerat och förskönat) självförsvar. Att Joels knivhugg i ryggen skulle vara "ädlare" än när någon nazistjä*el gör motsvarande är hyckleri i sin renaste form.
Ja, en kamp för inklusion är för mig alltid ljusare än en kamp för exklusion. Rätt är aldrig vitt och fel är aldrig svart. Själv är jag emot all typ av politiskt våld liksom du verkar vara men det gör det inte homogent om man inte väljer att blunda för skillnaderna ...

Kan passa på att säga att jag helt saknar respekt för AFA, RF, SMR, SvP osv. I min ungdom var det mycket konflikter i närheten och jag tror vissa av personerna därifrån är fortfarande aktiva i samma kretsar. Jag vet både vem som fick en yxa i dörren eller blev nedslagen med järnrör av vilka grupper. Liksom vilka som gick ut för att slå ner antirasist-demonstranter på hemvägen eller vandalisera RFSU-lokaler.

När RF ger sig på annat än nazisterna eller nazisterna ger sig på annat än RF/AFA så tycker jag det är precis lika förkastligt. Det är när tredje part drabbas som jag tycker det är mycket mycket värre (det händer även från vänsterhåll, men det tillhör undantagen).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-16, 11:48 #22
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Klart, SVP är inte mycket bättre. Men när senast såg du SVP attackera personers hem m.m.? Det är av samma skrot, men de är betydligt mindre än RF och AFA. Dessutom ser du inte media försvara SVP på något sätt, medans dessto fler försvarar RF.
Personers hem vet jag inte. Men de flesta i ledande skiktet (även partiledaren själv) har en stor samling domar mot sig som rör sig över hela våldsidealiserande spektrumet med brott mot knivlagen, våldsamt upplopp, grov misshandel, mord (!) osv. Ska säga att jag inte har 100% koll på hur just SvP beter sig nu men samma typer hade för vana att attackera folk med fel utseende eller antirasist-demonstranter på hemväg och vandalisera lokaler för "meningsmotståndare" på tiden innan SvP fanns.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-16, 12:08 #23
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Personers hem vet jag inte. Men de flesta i ledande skiktet (även partiledaren själv) har en stor samling domar mot sig som rör sig över hela våldsidealiserande spektrumet med brott mot knivlagen, våldsamt upplopp, grov misshandel, mord (!) osv. Ska säga att jag inte har 100% koll på hur just SvP beter sig nu men samma typer hade för vana att attackera folk med fel utseende eller antirasist-demonstranter på hemväg och vandalisera lokaler för "meningsmotståndare" på tiden innan SvP fanns.
Ja, jag håller med då det gäller SvP utan tveka. Men, som sagt, du kommer aldrig hitta artiklar inom etablerad media försvara SvP. Däremot en hel del ang. RF, bara titta efter uppdrag granskning. Free Joel kampanjen t.ex.

Det är dubbelmoralen.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-17, 00:03 #24
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
När RF ger sig på annat än nazisterna..
Där är vi väl redan? Folk har ju blivit hotade och misshandlade enbart för att de är "borgare" (främst liberaler). Myndigheter har utsatts för skadegörelse och dess företrädare har hotats, på grund av sitt jobb. Kanske inte uttalat att det är just RF, men iaf samma kretsar.

Lägger man sen till att Den autonoma vänstern är ganska tighta med djurrätts rörelsen så har vi ett gäng angrepp till att lägga till listan. JA jag är så enkelspårig att jag sorterar dessa under samma kategori. Det är samma modus operandi, men olika ursäkter för att angripa åsiktsmotståndare.

Ser man till RF:s lilla hjälte Joel så skall man ta i beaktande att han även dömdes för brott begångna i Tantolunden, där han och "RF" var på Nazist-jakt. De bestämde sig för att ett gäng ungdomar var nazister och att det således skulle ha stryk. Även där viftades det med kniv från Joels sida.

De högerextrema är förvisso inte mycket bättre i det stora hela, dock har de uppenbarligen ingen direkt numerär att komma med. Det verkar ju vara samma lilla klick som är med vid samtliga uppmärksammade fall senaste året.

Senast redigerad av rhdf den 2014-05-17 klockan 00:07
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-17, 08:13 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Men menar du på allvar att om ett parti som SD kommer hamnar i regeringsställning (genom demokratiska val) skall FN gå in med trupp och avsätta dem genom en coup d'etat och ta över styret själva? Känns det realistiskt? Och om ja, vad händer när supernationalistiska och "främlingsfientliga" Ryssland lägger in sitt veto (vilket jag gissar att USA också skulle göra)?

Huruvida vänsterextremism eller högerextremism är värre kan ju vi medelklass-förståpåare älta i absurdum. Fråga istället nazismens offer, Stalintidens offer, Röda armé-fraktionens offer, Pinochets offer, Pol Pots offer osv osv.
Jag skrev ju "precis" att det bör finnas andra alternativ däremellan? Sedan menar jag inte att det skulle vara riktat mot specifika partier utan det beror helt och hållet på vad som sker i landet. SD är knappast bland de mest extrema i Europa (lyckligtvis). Säkerhetsrådet måste också avskaffas om FN ska fungera bra, annars behövs det en ny och mer effektiv internationell sammanslutning, t.ex. genom att EU går samman med övriga regionala organ såsom AU.

Jag var aldrig intresserad av att diskutera huruvida högerextremism eller vänsterextremism är värst. Det var Johan H som tog upp den barnsliga diskussionen. Med någon märklig logik som bara han och hans gelikar förstår sig på så försöker man halvlegitimera den ena sidan genom att hävda att vissa personer inom media favoriserar den ena sidan? Obefogat våld är aldrig okej oavsett vem måltavlan är eller vem som utövar det (befogat våld = försvar) och vår lagstiftning är självklart också mycket tydlig på den punkten. Nu är det ju dock så att i Europa så är högerextremism det största problemet idag. I t.ex. Nordkorea är läget ett helt annat.

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-05-17 klockan 08:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-18, 05:01 #26
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu är det ju dock så att i Europa så är högerextremism det största problemet idag.
De nationalistiska (sk högerextrema) partierna är utan tvekan på frammarsch och stöds främst av arbetarklassen, som tidigare traditionellt röstat åt vänster. Jag ägnade några minuter för att kika på vad respektive nationalistiskt och invandringskritiskt parti hade för väljarstöd i respektive senaste val:

Sverigedemokraterna, Sverige: 5,7%

Framstegspartiet, Norge: 16,3%

Dansk Folkeparti, Danmark: 12,3%

Sannfinnländarna, Finland: 19,1%

Nationella Alliansen, Lettland: 13,9%

IRL, Estland: 20,1%

Nationella fronten, Frankrike: 13,6%

Schweiziska Folkpartiet: 26,6%

Frihetspartiet, Nederländerna: 10,1%

Frihetspartiet, Österrike: 20,5%

Vlaams Belang, Belgien: 7,8%

Svoboda, Ukraina: 10,4%

Gyllene Gryning, Grekland: 6,9% (enligt många att anse som ett nazistiskt parti)

Jobbik, Ungern: 16,7%

Attack, Bulgarien: 7,3%

VMRO-DPMNE, Makedonien: 43% (!)

Lite slarvigt kan man alltså dra slutsatsen att 10-15% av europeerna stödjer nationalistiska och invandringskritiska partier (dvs de som brukar benämnas som högerextremister). Knappast en oansenlig väljargrupp. Frågan är väl om denna del kommer öka ännu mer? Hamnar partier över 20-25% börjar de utgöra en verklig maktfaktor och kan hamna i vissa fall hamna i regeringsställning (i varje fall via koalitioner).
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-18, 06:28 #27
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Statsvetaren Peter Esaiasson tycker jag sätter huvudet på spiken i detta SR-reportage. Han menar att en ensidig kampanj mot SD faktiskt kan öka partiets stöd, eftersom många svenskar (som röstar på andra partier) faktiskt sympatiserar med SD i frågan om en begränsad flyktingpolitik. Lyssna gärna om ni är intresserade:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5864783

Den holländska högerpopulisten och islamkritikern Geert Wilders fiskar samarbete med bland annat Lega Nord, Front National och Sverigedemokraterna. Även detta har uppmärksammats av Sveriges radio:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5862718
Oläst 2014-05-18, 13:11 #28
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Sedan folk är bara för demokrati när det passar dom, att säga andra länder ska ta över andra länder när deras egna Styre inte passar sin egna åsikter.

Eller säga att folk röstat fel om man röstar på SD eller liknande. Det liknar mer diktatur mer än demokrati.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-18, 13:33 #29
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan folk är bara för demokrati när det passar dom, att säga andra länder ska ta över andra länder när deras egna Styre inte passar sin egna åsikter.

Eller säga att folk röstat fel om man röstar på SD eller liknande. Det liknar mer diktatur mer än demokrati.
Flera av de etablerade partierna har sina lik i garderoben...

Företrädare för föregångaren till vänsterpartiet (VPK) åkte på mutresor till diktaturerna i öst och hyllade dessa regimer i tal, trots att oppositionella fängslades och tom mördades för åsina sikter.

Föregångaren till moderaterna hade ett ungdomsförbund som på trettiotalet startade ett "kampförbund" vilka inspirerades av nazismen och Hitler-Jugend.

Jag minns att KDS (nuvarande KD) "utsattes" för en liknande kampanj (om än i mindre skala) när de kom in i riksdagen. Många i partiet var tidigare benhårt emot homosexualitet och alla former av abort. Vissa var så värdekonservativa att de kunnat klassas som reaktionära.

SD:s kopplingar till BSS och Framstegspartiet (sedemera Sverigepartiet) är förstås en uppenbar belastning. Förmodligen än mer än ovan nämnda exempel. Heilande skinnskallar (runt 1990) finns fortfarande kvar på näthinnan hos många. Konstigt att Jimmie "inte såg dessa" när han gick med.
Oläst 2014-05-18, 13:50 #30

Jag är emot stat och politiskt styre i grunden, anser det är mer för boskspsklasen som inte kan ta hand om sitt eget liv. Du blir aldrig fri under en stat.

Och känner inte att jag ska vara låst till ett land eller tycka mitt land är bäst.

Jag är mer global och använder olika lands lagar som passar mitt behov, och i många fall behandlar diktaturer mig mycket bättre än demokratier. Demokratiter vill bara förgöra rika personer och ej behandla dom med deras nivå.

Men finns självklart länder jag inte vill bo i eller besöka, men beror kanske inte på landar utan säkerhets läget med dumma boskap.

Jag personligen hade tyckt att både vänster extrema och högerextrema som endast går ut för sloss o döda varandra och begränsa folks rätt till egna val och åsikter skulle skjutas i huvudet och slängs i närmaste soptunna. Hade varit bättre för hela samhället. Men hade aldrig häng i så svagt land som Sverige
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017