Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Leva på ditt företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-07, 21:53 #21
ewestergard ewestergard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
Medlem

ok, ja då är det ju några år kvar

Jag tror du har helt rätt, och svårare kommer det bli. Därför gäller det väl att haka på innan det är helt försent. Kan inte tänka mig att man kan hålla på med internetmarknadsföring på hobbynivå om 5-10 år. Då lär det ligga på tok för mycket pengar i det.

Får hoppas på att fler söker idag än för 10-15 år sedan och sen måste man nischa in sig på en eller ett par hemsidor och verkligen köra hårt på dem och skapa sig ett brand. Dock har jag fått en känsla av att det är väldigt svårt i resebranschen då det finns en del riktigt stora aktörer som lär få mer och mer mark i Google
ewestergard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 21:54 #22
Medlem

Medlem

glömde säga tack för att du delar med dig, det gör det lite lättare att få perspektiv. Lätt att känna att "alla andra lyckas direkt"
ewestergard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 22:38 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ewestergard Visa inlägg
Får man fråga hur länge ni som har heltidsinkomster har hållit på med webben?

Har själv precis startat egen firma och tycker det känns som en evighet att få en heltidsinkomst för de webbsidorna som jag driver.
Långt ifrån alla här på WN lever på intäkter från egna webbsidor. Det finns de som är anställda som webbutvecklare, systemutvecklare eller designers likväl som de som driver egna företag som erbjuder sådana tjänster. Det finns representanter för webbhotell och andra hostingleverantörer. Sedan finns det också de som har intäkter från flera olika typer av verksamheter.
Oläst 2012-11-08, 06:14 #24
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

bara jag som tycker det blivit lättare att tjäna pengar på nätet än de va förr? Svenskarna mer och mer vana vid att plocka fram visa för nätshopping. alla har snabba internetuppkopplingar hemma, folk shoppar och använder nätet helt enkelt mer och mer till att hitta produkter och tjänster. Visst var det lättare förr att tjäna pengar på en sunkig sida, och konkerrens var mindre, men tycker det jämnar ut sig bra ändå .

Inom porren var de ju dock större skillnad, det var lättare 10 år sen 10000x om .

till TS som skrev att han upplever det svårt och som en långprocess att få sidor att ticka in heltidsinkomst, så joo det är svårt tippar på att det är 1 av 100 svenska entrepenörer som överhuvudtaget lyckas fast 90 av dem säger att de gör det.

Kan vara lättare att sätta upp lite mål som är lättare att nå, jobba paralellt som anställd och ha som mål att nå 5.000-10.000 mån ens , gå ner på deltid på vanliga jobbet och sätt upp nästa mål tills du är uppe i heltid. Tror många gör fel här, det är inte enligt mig särskilt lätt att starta eget för att sen leva heltid på det på nätbaserad verksamhet. Men det ska inet vara lätt heller annars skulle landet kollapsa, vem vill va städerska om det är lätt att håva in heltidsinkomst framför datorn hemma

Senast redigerad av knullis den 2012-11-08 klockan 06:17
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 06:52 #25
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

knullis,

Trevligt att datingbranschen fortfarande verkar blomstra ;-)

Min reflektion är enbart baserad på egen erfarenhet. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron. Jag talar således inte för internethandeln i allmänhet, utan bara hur jag upplevt det, som en liten aktör och småföretagare.

Mitt bästa år hittills var 2012, så jag motsäger mig själv en del. Men 2004 var inkomsten nästan densamma, genererad från en eller två webbplatser (istället för 10-15 stycken i dagsläget).

Jag håller med om att folk i mycket större utsträckning vågar betala på nätet osv, men är också övertygad om att mängder av aktörer har svårt att få det att gå runt, pga den enorma konkurrensen inom vissa branscher. Jag har sett väldigt många exempel på småföretagare som levt på sina sajter, som nu sadlat om eller varit tvungna att acceptera en anställning.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 07:50 #26
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Captain joo visst är det så att vissa nischer drabbats av så hård konkurrens att andra gått omkull. Väldigt kul bara tycker jag att spekulera lite i det hela då rent generellt har alla inställningen "det var bättre och lättare förr" vilket det var.. men borde ju balanseras upp tack vare tex detta att fler vågar betala med kort, fler har internet..fler shoppar på nätet och söker efter tjänster på nätet än bara 5 år sen
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 08:17 #27
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Flitig postare

Det känns ju som att arbetsinsatsen för att komma igång idag och börja tjäna pengar på nätet är större jämför med för några år tllbaka. På samma sätt verkar kunskapen om SEO har spridit sig och fler är idag medvetna om det "viktigaste" sakerna man måste optimera på sin sida för att ens vara med i leken.

Därför tror jag det blir tuffare startsträcka men samtidigt som många redan nämnt så är möjlogheterna och alternativen betydligt fler idag. Fler sätt att tjäna pengar, fler annonsörer osv.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 08:19 #28
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
knullis,

Mitt bästa år hittills var 2012, så jag motsäger mig själv en del. Men 2004 var inkomsten nästan densamma, genererad från en eller två webbplatser (istället för 10-15 stycken i dagsläget).
Kaptenen, ingår dina två webbplatser du hade förut i din portfölj av 10-15 idag? Har alltså konkurrensen ökat där eller fins det mindre pengar i nischen upplever du?
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 08:29 #29
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Hehe, jag är kanske väääl transparent nu, men ok då:

1. Ja, de är kvar.

2. Det finns MYCKET MER pengar att göra idag. Dock är det de stora aktörerna med hundratals eller tusentals anställda som attraherar de flesta kunderna. Lite samma fenomen som MediaMarkt vs småaktörer i Sverige.

I mitt segment är Priceline och i viss mån TripAdvisor, Kayak, Wotif och Expedia störst. De har lagt beslag på en MYCKET stor del av marknaden de senaste åren och dominerar även de kommersiella resultaten i serpen.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 09:56 #30
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag skulle säga att det är lättare att komma igång med någon verksamhet på webben idag än för 10 år sedan. Förr var man ju tvungen att bygga allt från grunden varje gång, idag kan man köpa in/hyra in färdigpaketerade tjänster för alla möjliga behov.

Men i och med att det är så lätt att starta en versamhet så är det ju massor av akörer som kan göra det på ett professionellt sätt och därmed ökar konkurrensen böand leverantörerna och kunderna har mycket enklare tat hitta flera leverantörer än i den gamla världen före internet fanns.

Resultatet blir att det är lättare att starta verksamhet men betydligt svårare att bli nummer ett i sin branch idag. Det är ju betydligt fler aktörer som krigar om förstaplatsen om kundens metvetande och i inkomstligan.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017