Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

passiv VS aktiv verksamhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-10, 11:59 #1
freteks avatar
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Medlem
freteks avatar

Standard passiv VS aktiv verksamhet

Jag har en enskild firma som jag driver vid sidan av en fast anställning. Firman är registrerad som passiv eftersom jag inte lägger mer än 600timmar årsarbetstid.

Men nu läser jag (i boken Enkild firma av Björn Lundén) att om verksamheten baseras på egen arbetskraft kan man betraktas som aktiv även om man lägger mindre än 600 timmar (villket är typiskt för konsultfirmor). Det är ju en stor fördel att vara aktiv som jag förstått det hela eftersom man då betalar egenavgifter istället för löneskatt. Löneskatt ger inga sociala förmåner och är inte pensionsgrundande.

Är det någon som har bättre kläm på detta med aktiv/passiv verksamhet och vad som är mest fördelaktigt om man samtidigt har fast anställning (betalar FA skatt)?

Hur bytar man och går det att göra detta "retroaktivt"? Frågorna hopar sig och givetvis kan jag ringa skatteverket direkt men vill ha lite mer "kött på benen" först. Vet ju inte riktigt vad jag skall fråga om ;-)

Misstänker att det är många här på WN som inte reflekterat över detta och att det kan finnas mycket att tjäna på att ha firman registrerad rätt.
fretek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 08:24 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Jag skulle tro att nästan alla oavsett kunskapsnivå har firman registrerad som aktiv inom webben. Tror inget annat är tillåtet om man har en verksamhet.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 21:45 #3
ovdahlberg ovdahlberg är inte uppkopplad
Read Only

Reg.datum: Jan 2012
ovdahlberg ovdahlberg är inte uppkopplad
Read Only

Reg.datum: Jan 2012
Diskuterade detta med min revisor för någon vecka sedan och som konsult, skribent eller hantverkare räknas alltid verksamheten som aktiv, oavsett hur många arbetstimmar man lägger ner på verksamheten.

Som du säger finns det vissa fördelar med att verksamheten är aktiv. Sen behöver du inte göra något i nuläget utan man fyller i det i deklarationen.
ovdahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-17, 18:33 #4
freteks avatar
Medlem

Medlem
freteks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ovdahlberg Visa inlägg
Diskuterade detta med min revisor för någon vecka sedan och som konsult, skribent eller hantverkare räknas alltid verksamheten som aktiv, oavsett hur många arbetstimmar man lägger ner på verksamheten.

Som du säger finns det vissa fördelar med att verksamheten är aktiv. Sen behöver du inte göra något i nuläget utan man fyller i det i deklarationen.
Varit i kontakt med skatteverket och det är precis som du säger, det skall vara aktiv verksamhet.
fretek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017