FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har en enskild firma som jag driver vid sidan av en fast anställning. Firman är registrerad som passiv eftersom jag inte lägger mer än 600timmar årsarbetstid.
Men nu läser jag (i boken Enkild firma av Björn Lundén) att om verksamheten baseras på egen arbetskraft kan man betraktas som aktiv även om man lägger mindre än 600 timmar (villket är typiskt för konsultfirmor). Det är ju en stor fördel att vara aktiv som jag förstått det hela eftersom man då betalar egenavgifter istället för löneskatt. Löneskatt ger inga sociala förmåner och är inte pensionsgrundande. Är det någon som har bättre kläm på detta med aktiv/passiv verksamhet och vad som är mest fördelaktigt om man samtidigt har fast anställning (betalar FA skatt)? Hur bytar man och går det att göra detta "retroaktivt"? Frågorna hopar sig och givetvis kan jag ringa skatteverket direkt men vill ha lite mer "kött på benen" först. Vet ju inte riktigt vad jag skall fråga om ;-) Misstänker att det är många här på WN som inte reflekterat över detta och att det kan finnas mycket att tjäna på att ha firman registrerad rätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle tro att nästan alla oavsett kunskapsnivå har firman registrerad som aktiv inom webben. Tror inget annat är tillåtet om man har en verksamhet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Read Only
|
Diskuterade detta med min revisor för någon vecka sedan och som konsult, skribent eller hantverkare räknas alltid verksamheten som aktiv, oavsett hur många arbetstimmar man lägger ner på verksamheten.
![]() Som du säger finns det vissa fördelar med att verksamheten är aktiv. Sen behöver du inte göra något i nuläget utan man fyller i det i deklarationen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||