FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har en liten fundering... Om jag startar en AB måste jag ju betala skatta, socialavgifter samt arbetsgivaravgift om jag vill ta ut lön till mig själv. Medan om jag startar ett EF så betalar jag ju bara skatt... eller har jag fattat det hela fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I ett AB kan du ju spara pengarna i bolaget vilket inte går på samma sätt i en EF. I ett AB tror jag att du även kan ta ut pengar som utdelning istället för lön vilket kan vara gynnsamt i vissa lägen. Har aldrig haft ett AB själv så har lite dålig koll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, det är inte rätt. Främst så är en EF inte skild från dig som juridisk person, och all ersättning i EF kommer att beskattas som lön.
AB kan behålla vinst så det är AB du menar är det intressanta, där du kan kombinera lön och utdelning (utdelning ger en lägre skattesats och blir därför väldigt fömånlig). Kör hårt! Du kan läsa mer om företagande på min sajt, finns i sidfoten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Viktigt att notera är att dessa beräkningar kan ses som uppskattningar och att man kan rekommendera att lägga på lite extra i skatter för att vara på den säkra sidan.
1.Beräkna (Intäkter efter moms) – Kostnader = Vinst 2.På vinsten görs ett schablondrag (för egenavgifter) på 25% (Man kan multiplicera med 0,75) och då får du verksamhetens överskott. 3.På verksamhetens överskott görs ett grundavdrag, från en tabell hos skatteverket, och när detta är gjort så har du den den beskattningsbara inkomsten. Nu kan vi beräkna egenavgifterna och den kommunala skatten. Egenavgifterna är cirka 29% av verksamhetens överskott och skatten är 31% av den beskattningsbara inkomsten. Du får alltså fram dessa genom: 1.Egenavgifter = 0,29*verksamhetens överskott 2.Skatt = 0,31*beskattningsbar inkomst Så det du skall betala till skatteverket är alltså summan av egenavgifter och skatt tillsammans den moms du skall betala in till skatteverket. Ett konkret exempel på att ta ut lön i Enskild firma För att göra dessa beräkningar ännu mer konkreta skall vi ta ett exempel. Låt säga att du har intäkter på 300 000 kronor. Av dessa pengar är momsen 60 000 kronor så dina intäkter efter moms är alltså 240 000 kronor. Under året har du haft 20 000 i utgifter. Nu skall vi först beräkna verksamhetens överskott och beskattningsbar inkomst. Sedan hur mycket skatt du skall betala och slutligen hur mycket lön du kan ta ut. 1.Vinst: Intäkter – Kostnader = 240 000 – 20 000 = 220 000 i 2.Verksamhetens överskott: 0,75* 220 000 = 165 000 3.Beskattningsbar inkomst: Verksamhetens överskott – Grundavdrag = 165 000 – 29 500 = 135 500 kronor. Nu kan vi beräkna både egenavgifter och kommunalskatt: 1.Egenavgifter = 0,29*165 000 = 47850 2.Skatt = 0,31*135 500 = 42005 Totalt att betala in till skatteverket: Moms + Egenavgifter + skatt = 60 000 + 47850 + 42005 = 149855 kronor. Vi får alltså ta ut 300 000 - 149 855 kronor = 150 145 men för att vara på den säkra sidan skulle man kunna öka på mängden man betalar till skatt till 160 000 för att vara säker. Då återförs dessa pengar till dig efter att skatten är uträknad. "hittat på nätet" Mvh M Senast redigerad av Red71 den 2013-04-18 klockan 16:29 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
skulle du (eller någon annan) kunna skriva exakt samma sak fast för AB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker att man först måste förstå vad begreppet vinst står för innan man ger sig på att ge råd i företagsekonomiska frågor och skatteberäkningar.
Jag har skrivit ett inlägg som visar på skillnaden mellan Enskild Firma och AB när man beräknar egenavgifterna i EF och arbetsgivaravgifterna i AB. http://www.wn.se/showpost.php?p=20466323&postcount=11 Från bruttolönen ska man alltid dra preliminärskatt enligt den skattetabell och skattekolumn var och en har. Det är exakt lika för EF respektive AB så det är inget som skiljer mellan de olika företagsformerna. Omsättning eller försäljning (de är inte helt ekvivalenta begrepp men den detaljen tar vi inte nu) redovisas ALLTID exklusive moms. Vinst är det som blir kvar efter att ALLA kostnader är dragna, exempelvis kostnader för varuinköp, lön, lönebikostnader och skatter. Det som bli kvar när man sålt en vara och man dragit bort den direkta kostnaden för inköpet av varan kallas för Täckningsbidrag och förkorstas TB eller TB1 (finns även TB2 och TB3). Om man tar TB och dividerar med Försäljningssumman exklusive moms så får man något som kallas Täckningsgrad och som förkortas TG (TG1, Tg2, och TG3 finns då i motsvarande mån). Från och med nu hoppas jag att de som inte ens vet vad vinst är, tar och söker på Wikipedia, frågar sin lärare i ekonomi på gymnasienivå innan ni ger några som helst felaktiga råd i dessa frågor i fortsättningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Jag har haft nytta av dina inlägg många gånger conny, och jag har full respekt för din kunskap. Ibland kan jag tycka att man får ha lite "splitvision" då man skall förklara saker, en enkel fråga behöver inte alltid ha ett krångligt svar. Du får gärna peka ut vad som var fel i texten, vilken del som är felräknad. Vilken summa får du då du räknar ut samma siffror? Och förklara gärna så en "obildad idiot" som mig förstår oxå, inte 500 tecken med "jag påstår inte att det är oförsvarbart att förneka motsatsen till sanningshalten i mina påståenden." förklaring. Jag är fortfarande nybörjare, och ibland känns det som att istället för att berätta för en 2åring att det kallas vatten det som kommer ur kranen så börjar man dra periodiska systemet med dess mening och innehåll innan man kommer fram till H2O,och när 2åringen går därifrån så funderar han va fan H2O är. ![]() Som sagt, jag vill gärna veta vad felet ligger så jag själv kan lära mig rätt. Gå gärna igenom steg 1. steg 2. osv som ovan. Tack på förhand! Mvh M |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Hade för mig att samma fråga var uppe för ett tag sedan och här är den länken.
http://www.wn.se/t1052540-15-2.html Hoppas du blir hjälpt laak. Mvh M |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag reagerade på att du inte tycks förstå vad begreppet vinst är (enligt andra stycket i din första text i denna tråd): Citat:
Du måste sätta dig in i dessa begrepp ordentligt innan du ger råd på detta sätt. Jag har sett många här på WN som gjort samma grundläggande misstag, och jag försöker förklara det gång, på gång, på gång, men hela tiden dyker denna felaktighet upp igen, därav min frustration.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok då förstår jag vad du menar, men om jag skrev kostnader och det verkliga ordet är varukostnader så förstår jag att det får katastrofala följder för vederbörande som startade denna tråd och undrade om det är mer "kostnader" än skatt som försvinner som EF. Och har jag börjar skriva TB1 TB2 osv så har det troligtvis väckt mer frågor.
Sedan är det absolut korrekt det du säger,men återigen till "splitvision" dvs förklara lekmannamässigt. Sedan förutsätter jag att om man skall deklarera för EF så kontaktar man skattemyndigheten och/eller bokföringsfirma om något är oklart inte förlitar sig helt på ett forum där till och med tokar som jag får skriva o tycka. Men jag skall ta till mig det du säger och plugga in korrekta termerna, då jag gick bygg o anläggning i gymnasium så har jag tyvärr ingen lärare i ekonomi som jag kan fråga som du rekommenderade, så jag får nöja mig med dig. Trevlig Helg! Mvh M |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|