FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kommer man med något nytt så är det precis lika lätt att lyckas idag som det var för 10 år sedan men man kommer tjäna betydligt mer pengar eftersom betydligt fler använder internet idag oavsett aktivitet. Man kan också vara ganska säker på att bli kopierad snabbare så det gäller att bevaka sin position noga. Förbättrar man något som redan finns så är det lite svårare. Finns det en stor aktör med resurser redan så är risken stor att denne tar efter dig och du får svårt att konkurrera ändå.
Försöker man göra något som andra redan gör så är det precis som flera redan varit inne på betydligt hårdare konkurrens idag vilket gör det svårare att lyckas. Använder man sig av färdig mjukvara i sina projekt så kan i princip vem som helst idag göra precis samma sak som du själv ifall du inte har någon annan unik kvalitet. Det mesta är lite svårare idag kan man nog säga, med undantag för att det är hur lätt som helst att bara starta något enklare projekt. Man behöver ju sällan ens köpa eller hyra in färdiga produkter som Conny skriver utan det mesta går att få gratis.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-11-08 klockan 10:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ok,
Jag skall komma på ett nytt sätt att resa och turista (min fetish i nätbranschen). Ubåtscharter och grotthotell. Vänta bara ;-) Seriöst har du förstås rätt. Diskussionen blir galet haltande eftersom vi gör så radikalt olika saker på webben. Det blir ofta lika intetsägande som att jämföra en idrottslärares jobb med en rektors arbete på en skola.
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En liten uppföljare igen. Ni som nu kommit till det stadie där ni kan leva på ert företag, hur stora variationer har ni i inkomster från månad till månad?
Har ni backat upp med cash innan eller tar ni helt enkelt ut lön beroende på hur månaden går. Förutsatt att man tar ut lön i företaget och inte delar ut pengar i ett AB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag valde att lägga upp en fast löneutbetalning som var exakt samma belopp varje månad. Privat har jag ganska fasta kostnader som hyra, mat, m.m. så jag vill vänja mig själv med att ha en lå¨ngsiktig planering och inte frossa vissa månader för att sen svälta andra.
Men först ska man bygga upp en rejäl buffert i bolaget och har man sin vanliga lön från annan arbetsgivare så finns kanske inget behov att ta ut lön ur egna bolaget, då buffrar man detta så länge det går. Fördelen med att ha pengarna buffrade är att du får en stabilare ekonomi och kan ha råd att gör amisstag vilket man garanterat kommer göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Låter väldigt klokt så som du säger conny. Man behöver helt klart ha svängrum för att göra misstag och då gäller det att ha en buffert.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
|
Om du äger bolaget själv kan du ju välja att ta ut lönen senare, när du själv bestämmer. den möjligheten har man inte när man är anställd av någon annan, då ska man se till att få betalt så fort som möjligt, eftersom man vill minimera risken att pengarna "fryser inne", den risken finns inte på samma sätt om du själv äger bolaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Medlem
|
För fem år sedan (15 år) startade jag min första hemsida. Ungefär runt november 2010 kunde jag leva på det. Kör man heltid och startar från noll tror jag man får räkna med åtminstone ett år innan man kan leva på det.
Det är det som är saken med affiliate, det tar tid. Men när du väl sitter där med stora länkresurser och mycket kosing så kommer hävstångseffekten in och gör det betydligt lättare att skala upp och öka intäkterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jontz det låterrimligt som du säger.Tror att väldigt många ger upp alldeles för tidigt och därför missar den stora uppgången som kan komma efter ett tag. Och det gäller mycket annant också så som sparande i aktier osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett vanligt altenativ till att leva på sina sidor som har diskuterats en del i tråden är ju att komplettera inkomsten med konsultarbete, vilket jag gör.
Plockar i snitt ut en svensson-lön varje månad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
|
Det tar nog längre tid än ett år att kunna leva på intäkterna, så se till att "smyga igång", dvs ha en anställning som er dig pengar till din försörjning. Det finns ingen anledning att ta onödiga risker, men kalkylerade och sunda risker måste man ta för att komma någon vart i livet.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|