Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför ska man ha en Mac?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-10, 23:25 #41
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Har WN som tidsfördriv

Något jag stör mig på i OSX är dock när jag kör 2 skärmar, hur smidigt är det då att menyn är längst upp i vänstra fönstret.
Då är det smidigare med menyn i varje program som Windows har, då slipper man flytta musen drygt 1 skärm...

Både Windows och OSX är bra system, båda har för och nackdelar.
Man ska dock inte jämföra lågpris-pc med en Mac, utan jämför då i lika prissegment så är även hårdvaran på PC bra och inte plastig.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-10, 23:28 #42
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Något jag stör mig på i OSX är dock när jag kör 2 skärmar, hur smidigt är det då att menyn är längst upp i vänstra fönstret.
Då är det smidigare med menyn i varje program som Windows har, då slipper man flytta musen drygt 1 skärm...
Du vet att du kan flytta menyn till den skärm du vill ha den på? Bara dra och släppa menyn där du arrangerar skärmarna.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 07:37 #43
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
min 27" imac har blivit sjukt seg i uppstarten. Jämför man med min win7 burk så är det två olika världar... känns som det är helt nödvändigt med en ssd.

finder är inte heller min favorit, har inte vant mig än och ändå är jag 3 år in på mina macar. hatar hur den ersätter filer/mappar när man egentligen vill slå ihop som man är van vid från explorern.

i övrigt är den väl helt ok.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 07:52 #44
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Du vet att du kan flytta menyn till den skärm du vill ha den på? Bara dra och släppa menyn där du arrangerar skärmarna.
Vad hjälper det om jag arbetar på båda skärmarna, eller kan man välja att menyn visas i skärmen där jag har aktuella fönstret?
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 11:21 #45
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av weetabix Visa inlägg
min 27" imac har blivit sjukt seg i uppstarten. Jämför man med min win7 burk så är det två olika världar... känns som det är helt nödvändigt med en ssd.
Trist!

Vi (firman) har fyra iMac och alla utom en används dagligen. Den äldsta är fem år och "går fortfarande som en klocka". Vad kan ha orsakat segheten?

Ps. Jag har flera vänner som haft problem med relativt nya MacBooks som plötsligt slutat fungera (olika fel). Allt är givetvis inte frid och fröjd med Mac. Dock verkar de alla fått en snabb service och därmed fått tillbaka datorn fort.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 12:13 #46
Flitig postare

Flitig postare

iMac kommer inte med SSD, om du inte köper en snordyr från Apple eller installerar en själv. Det är nog det som orsakar segheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Ps. Jag har flera vänner som haft problem med relativt nya MacBooks som plötsligt slutat fungera (olika fel). Allt är givetvis inte frid och fröjd med Mac. Dock verkar de alla fått en snabb service och därmed fått tillbaka datorn fort.
Min Macbook Pro valde att lägga av i våras, närmsta serviceverkstad var 5 mil bort. Så mitt enda val var att åka dit, så jag gjorde det en måndag. På tisdagen ringde de och sa att Apple godkände mitt reklamationsärende och skulle laga den gratis (den var 2.5 år gammal), men jag behövde komma och skriva under ett papper... 10 mil t.o.r åkte jag på onsdagen. På torsdagen ringde de och sa att arbetet var klart, så på fredagen hämtade jag datorn igen. Åkte totalt 30 mil för att laga datorn, men det tog en arbetsvecka! Jag är väldigt nöjd med deras service, men inte speciellt nöjd med placeringen av serviceverkstaden.

En kompis krånglade förra sommaren med sin Asus, fem gånger under ett halvår låg den på verkstaden, han kunde använda datorn max en vecka totalt under det halvåret innan Asus godkände hans reklamation och gav honom en ny dator. Nu är det en konsumentdator, men det är ju min Macbook Pro med? Så varför skall lagning ta sån jäkla tid för andra tillverkare?!
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 12:20 #47
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
+1 på den.

Och ja, en Mac kör du utan problem i 4-5 år. Din Windows-dator behöver du installera om efter nåt år..
Dumheter, jag har inte installerat om någon dator sedan Windows 7 kom (och inte i Vista heller för den delen) och de har fungerat utmärkt. Min nuvarande Windowsburk kör Windows 7 se 2 år och 10 månader nu och är snabb och har aldrig strulat (minus att jag tappade den i en stentrapp och fick byta skärmen).

Dotterns Macbook Air däremot, inköpt i februari, tvärdog i juni och tillbringade 18 dagar hos Mac innan den kom tillbaka fungerande igen, men utan vettig förklaring...

Min egna Macbook Air däremot har fungerat mer eller mindre felfritt i ett år, men även den hänger sig ibland (precis som min Windows också gjort någon gång).

Vill nog påstå att man arbetar lika bra och effektivt i Mac som i Windows och det hänger bara på vad man är van vid. :-)
Oläst 2012-09-11, 12:24 #48
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
iMac kommer inte med SSD, om du inte köper en snordyr från Apple eller installerar en själv. Det är nog det som orsakar segheten.

Min Macbook Pro valde att lägga av i våras, närmsta serviceverkstad var 5 mil bort. Så mitt enda val var att åka dit, så jag gjorde det en måndag. På tisdagen ringde de och sa att Apple godkände mitt reklamationsärende och skulle laga den gratis (den var 2.5 år gammal), men jag behövde komma och skriva under ett papper... 10 mil t.o.r åkte jag på onsdagen. På torsdagen ringde de och sa att arbetet var klart, så på fredagen hämtade jag datorn igen. Åkte totalt 30 mil för att laga datorn, men det tog en arbetsvecka! Jag är väldigt nöjd med deras service, men inte speciellt nöjd med placeringen av serviceverkstaden.

En kompis krånglade förra sommaren med sin Asus, fem gånger under ett halvår låg den på verkstaden, han kunde använda datorn max en vecka totalt under det halvåret innan Asus godkände hans reklamation och gav honom en ny dator. Nu är det en konsumentdator, men det är ju min Macbook Pro med? Så varför skall lagning ta sån jäkla tid för andra tillverkare?!
Det är därför jag på mina Windowsburkar har Dells Pro Support som kommer ut till mig dagen efter och fixar allt på plats om det skulle hända något... :-)

Vi har utnyttjat den tjänsten på företaget några gånger och det har alltid fungerat snabbt och smidigt och man har aldrig behövt åka iväg med sin dator :-)

Dessutom ryms den supporten i priset för en maskin som är lika dyr som en Mac. Klagar inte på Mac, men jag vet inte om jag är imponerad av deras support direkt (jämför med Dells Pro Support och jag har provat Macs support med dotterns maskin, se ovan).
Oläst 2012-09-11, 12:37 #49
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
men jag behövde komma och skriva under ett papper... 10 mil t.o.r åkte jag på onsdagen. På torsdagen ringde de och sa att arbetet var klart, så på fredagen hämtade jag datorn igen. Åkte totalt 30 mil för att laga datorn, men det tog en arbetsvecka! Jag är väldigt nöjd med deras service, men inte speciellt nöjd med placeringen av serviceverkstaden.
Åka tio mil för att skriva på ett papper känns inte 2012. Superlöjligt! Men skönt att det gick bra med servicen i övrigt...

Några slumpvist utvalda webbplatser som betygsätter eller tipsar om bärbart (2012):

- CNET- http://reviews.cnet.com/best-laptops/

- GIZMODO: http://gizmodo.com/5930896/the-best-...laptop-of-2012

- PC MAG: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2369981,00.asp

- LAPTOP MAG: http://www.laptopmag.com/mobile-life...card-2012.aspx
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 13:14 #50
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Jag kan också rekommendera Dells Pro Support. Sambon spillde vin på laptopen/tangentbordet, dagen efter kommer Dell hem till en och byter ut alla skadade komponenter.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017