FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag har en liten community där jag låter användare ladda upp profilbilder. De får vara max 2 MB stora. Sen använder jag ett php skript som resizar den uppladdade bilden till vald storlek och sen outputtar den som en bild. Jag gör detta eftersom jag använder profilbilden i olika storleker på olika ställen på webbsidan. Är detta ett bra sätt att göra eller ska jag från börjar göra olika miniatyrer med storlekarna 50x50, 60x60 100x100 osv... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du borde från början göra olika miniatyrer, eller skapa bilden första gången den visas och sedan spara den.
Att resiza med php tar mycket serverresurser medan småbilder inte tar mycket plats, dessutom är diskutrymme billigt jämfört med processorkapacitet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
men det handlar om väldigt många olika storlekar i miniatyrer
är det inte bättre att använda t.ex lazyload? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Som föregående sa är det bättre du sparar ned bilden i alla de storlekar du behöver.
Om alla bilder laddas genom samma php-fil kanske du får cache-problem. Allt funkar ju i små sidor men ska du skala bör du lagra alla bilder. Sen om du vill göra sämre lösningar är det helt okej för min del då jag inte är delaktig i sidan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oftast är det bättre att generera alla format i samband med uppladdningen. Det blir enklare att felsöka när fel uppstår och som andra tidigare har nämnt blir det effektivare för servern. Sparar du originalbilderna går det ju att komplettera med andra format via t.ex. ett batchjobb i efterhand, om det skulle behövas.
Har du en massa olika storlekar skulle jag fundera en extra gång om det verkligen är nödvändigt. Hittills har jag inte varit med om att en kund behövt mer än 5 bildstorlekar och då har jag ändå varit med och byggt ett antal produktadministrationssystem där bilduppladdning och skalning såklart ingår. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du skall definitivt göra om bilderna vid uppladdning.
En annan stor fördel med detta, förutom att du då direkt sparar enormt mycket prestanda på webbservern, är att du kan lägga bildhämtningen på ett eget domännamn / server som bara är till för statiskt innehåll. Det kan vara smidigt om din webbplats växer sig stor. I förlängningen kan du med enkelhet lägga ut det statiska innehållet på ett CDN. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|