Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför ska man ha en Mac?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-10, 10:33 #11
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Det släpptes i dagarna en ny version av något äldre OS X, så uppdateringar kommer. Dock brukar slutet av en version av OS X vara rätt stabil. Men en uppdatering kostar under 200kr (till skillnad från Windows där du får punga ut några tusen) så det finns ju absolut ingen anledning att inte uppdatera.
...

6. Det går ju rykten om att man aldrig får virus, är det verkligen sant och ska man som till PC skaffa ett antivirusprogram det första man gör?
Virus är inget problem. Det går inte att neka att det inte skulle finnas, men det är som sagt inget problem idag. Det är inget som sprids eller är känt i dagsläget iaf.
Fast en ny version av OSX är snarare som en SP för Windows.
Jag har Snow Leopard och får varken iMessage, iCloud, nya Mail som kom i Mountain lion osv...
Det känns extremt meningslöst att kräva en ny version av ett helt operativsystem bara för att få uppdateringar av ett program och några helt nya.
Om de t.ex. klarar av att ge folk med WIndows XP iCloud ser jag inte anledningen att Snow Leopard inte ska få det. Som sagt, de har kort cykel för sina produkter och vill att folk ska uppdatera både osx samt hårdvara snabbare.

Angående virus osv kommer ju osx förinstallerat med gatekeeper, så även om du inte tror det finns virus är Apple av en annan åsikt :-)
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-10, 11:17 #12
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Tyvärr felaktigt. Det kommer trojaner titt-som-tätt till Mac OS X. Även plattformsoberoende attacker mot Java och Adobe Reader/Flashplayer drabbar OS X. Det senaste kritiska säkerhetshålet i Java 7 Update 6 drabbade OS X lika mycket som Windows och Linux.

Mängden attacker är inte lika många som till Windows, men när du nu har 100 miljoner naiva användare att rikta dig mot gör man gärna detta. 100 miljoner som fortfarande tror de går säkra.
Det finns visserligen en en del säkerhetshot mot Mac i dagsläget, men de flesta kräver ändå mycket mer för att någon ska bli drabbad, det går inte ens att jämföra med att köra Windows.

Av alla människor jag känt som använt Mac i alla år (hundratals inom form och numera även webb) så har jag inte en enda incident jag kan berätta om där någon fått sin dator infekterad eller drabbad på något vis. Frågar jag mina bekantar med Windows så har i princip samtliga blivit drabbade av något virus/spyware/malware (inklusive jag själv då jag haft Windows dator).

Så *ja*, det kommer mer och mer till Mac, men det är så *långt* ifrån nivån på PC att man inte ens kan jämföra, och så kommer det nog ändå att vara inom en överskådlig framtid. Oavsett vad förstå-sig-påare och "säkerhetsexperter" säger hela tiden så är man trygg som Mac användare, man behöver ingen antivirus, och man behöver inte bry sig alls så länge man har lite sunt förnuft och inte installerar skit som kommer bifogat ett spam-mail.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-10, 11:19 #13
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Jag använder uteslutande Mac pga:

1. Kvalitén och livslängden. Personligen uppfattar jag den som betydligt bättre än de flesta PC-tillverkares, men det finns säkert undantag.

2. Mycket bra färgåtergivning och bildskärpa och riktigt bra skärmar (iMac) som förenklar grafisk design och bildbearbetning (vilket jag pysslar med ca 1000 timmar om året).

3. Ofta bättre service och mottagande när den går sönder (här i Thailand ivf).

4. Gillar operativsystemet och gränssnittet. Tycker det förenklar mitt arbete. Det är välstrukurerat och genomtänkt.

Mina två absoluta favoriter hittills är 27" iMac och 13" MacBook Air.

Ps. Tidigare kunde jag uppleva att folk kunde störa sig på att man köpte Mac. Deras argument var "varför köpa en (relativt) dyr dator när du kan få den för hälften?". Mitt svar är: Varför köpa en BMW när du får en Skoda för hälften? Givetvis lite provokativt, men det finns nog en poäng.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-09-10 klockan 11:21
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-10, 11:28 #14
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,
Ps. Tidigare kunde jag uppleva att folk kunde störa sig på att man köpte Mac. Deras argument var "varför köpa en (relativt) dyr dator när du kan få den för hälften?". Mitt svar är: Varför köpa en BMW när du får en Skoda för hälften? Givetvis lite provokativt, men det finns nog en poäng.
Håller med helt och fullt, det där kan man ofta stöta på när man träffar någon inbiten Windows-användare som nästan verkar bli förbannad och ta det personligt att man köpt en dyr dator.

Och just den där "varför betala mer när man kan få något för mindre" mentaliteten tycker jag spricker hela tiden, det har ju med personlig smak att göra. Skulle man applicera det på samtliga områden i livet så skulle vi alla köpa jeans på ICA Maxi istället för Levi's, Audi skulle gå i konkurs, och mobiltelefoner hade fortfarande haft knappsatser och plastpennor... Det håller liksom inte att bara köra prisargumentet, uppenbarligen tycker vi Mac användare att vi får något extra för våra pengar.

Nästa gång man blir attackerad för priset på en Mac tycker jag att vi alla ska titta på skorna på Windows användaren som häcklar oss och fråga varför han har Adidas sneakers när det finns alldeles utmärkta skor på ICA.
Oläst 2012-09-10, 11:32 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
1. Vad är den största anledningen till att Du använder MB/iMac?
2. Är det verkligen skönt att navigera i deras operativsystem?
3. Hur fungerar utbudet av program, är de lika svindyra som själva datorn. Dvs. att man måste betala flera tusen kronor när man väl har sin dator för att kunna använda typ ett musikprogram? Eller finns det som till PC massor med gratis program att använda?
4. Har ni er MB/iMac som en personlig dator eller en arbetsdator?
5. Skulle du säga att man kan ha stor glädje av sin MB/iMac även vid privat bruk?
6. Det går ju rykten om att man aldrig får virus, är det verkligen sant och ska man som till PC skaffa ett antivirusprogram det första man gör?
1. Mjukvaran
2. Ja, men det är en övergångsperiod innan man flyger omkring obehindrat i OSet
3. Jag skulle nästan säga att utbudet på små billiga program (t.o.m. gratis) är bättre än för Windows idag då Mac-utveckling har blivit så sjukt populärt. Jag sitter ofta på program som mina Windows-användande kollegor blir sjukt avis på, medans dom inte har ett skit som jag vill ha :-)
4. Både och, iMac 27" och Macbook Air 13" för jobb/privat.
5. Så länge du inte spelar spel (även om de flesta stora spel börjar släppas på mac nu också) så har du precis lika stor glädje privat som i arbete av en Mac.
6. I dagsläget kommer du inte att få virus, punkt. Du behöver inget virusprogram alls, det är lurendrejeri att sälja sånt till Mac.
Oläst 2012-09-10, 11:42 #16
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Exakt,

Datorer har ju blivit så pass billiga så dyrhets-argumentet håller ganska dåligt. Jag minns min Compaq 486:a som jag gladeligen hostade upp dryga 50 laxar för (avbetalning förvisso). Allt var inte bättre förr ;-)

Och så utanför ämnet:

För att vara lite politiskt korrekt, men ändå "seriös". Jag kan väl tillägga att jag inte är så överförtjust i Apples miljöarbete och deras arbetsvillkor för sina anställda i låglöneländer. Men det är bra att folk reagerar, så de tvingas tänka om en smula, för att inte riskera att tappa marknadsandelar (många av deras kunder är välutbildade och därmed medvetna). Internet är en maktapparat, ÄVEN av godo.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-09-10 klockan 11:44
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-10, 11:47 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Det finns visserligen en en del säkerhetshot mot Mac i dagsläget, men de flesta kräver ändå mycket mer för att någon ska bli drabbad, det går inte ens att jämföra med att köra Windows.

Av alla människor jag känt som använt Mac i alla år (hundratals inom form och numera även webb) så har jag inte en enda incident jag kan berätta om där någon fått sin dator infekterad eller drabbad på något vis. Frågar jag mina bekantar med Windows så har i princip samtliga blivit drabbade av något virus/spyware/malware (inklusive jag själv då jag haft Windows dator).

Så *ja*, det kommer mer och mer till Mac, men det är så *långt* ifrån nivån på PC att man inte ens kan jämföra, och så kommer det nog ändå att vara inom en överskådlig framtid. Oavsett vad förstå-sig-påare och "säkerhetsexperter" säger hela tiden så är man trygg som Mac användare, man behöver ingen antivirus, och man behöver inte bry sig alls så länge man har lite sunt förnuft och inte installerar skit som kommer bifogat ett spam-mail.
Ungefär samma sak säger naiva Windows-användare Använder man datorn professionellt så är det en självklarhet att skydda den oavsett om det är en Mac eller Windows-dator. Allt annat är oprofessionellt. Det är som sagt var även en självklarhet att det kommer allt fler virus riktade mot samtliga Apple-produkter, inte bara Mac.
Oläst 2012-09-10, 12:17 #18
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2009
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2009
En stor fördel med Mac som sällan uppmärksammas är styrplattan. På Mac så fungerar den så bra att du inte tänker på den. Jag har hittills inte hittat någon Windows-dator som är i närheten av det, styrplattan på pc-datorer är snarare en total katastrof, det är som att de aldrig lämnat 90-talet.
Andreas_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-10, 13:41 #19
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Min stationära windows-dator pajjade och jag behövde en laptop till skolan m.m. Det blev en Macbook. Detta var i början av 2008. Den tuffar på som tåget även om vissa lite mer krävande program går lite slött ibland. Aldrig installerat om den. Fick Leopard med och uppgraderade till Snow-Leopard och sedan Lion.

Den största anledningen till att jag kommer fortsätta med Mac är att jag är fantastiskt nöjd med den jag har. Även de iPhones jag har (har haft) funkar kalas. Macbooken kostade väl ca 10500:- tror jag. Snart har den använts dagligen i 5 år utan problem. Det blir 2100:- per år. Inte så farligt dyrt. Köper du en lågbudget-laptop för 4k håller den ju oftast inte i mer än något år ändå.

OSX och alla appar har (oftast) ett bra UI och systemet känns överlag väldigt gediget och stabilt.

Dessutom funkar OSX oftast bättre vid (många typer av) utveckling då det bygger på UNIX. Iaf för mig som kör mycket Ruby/Rails men även för annan typ av utveckling. I Windows får man ofta mecka med Cygwin alt. köra en VM med Linux.

Detta är ju dock min högst personliga åsikt

Det _absolut_ viktigaste är att man väljer något man själv trivs med, arbetar bra med, är effektiv med och som fungerar bra för det man ska ha den till! För vissa är det en 11" Air och för andra en vattenkyld kärnreaktordriven Linux-maskin.

Det finns inget rätt eller fel

EDIT:

1. Vad är den största anledningen till att Du använder MB/iMac?
Se ovan.

2. Är det verkligen skönt att navigera i deras operativsystem?
Ja, lite ovant i början såklart.

3. Hur fungerar utbudet av program, är de lika svindyra som själva datorn. Dvs. att man måste betala flera tusen kronor när man väl har sin dator för att kunna använda typ ett musikprogram? Eller finns det som till PC massor med gratis program att använda?
Det finns både och. Dock är min erfarenhet att de flesta program till mac är mer stabila. Men det beror nog på att fler program kostar till Mac också. Program som kostar håller oftast högre kvalitet.

4. Har ni er MB/iMac som en personlig dator eller en arbetsdator?
Arbetsdator/Studiedator/Privatdator

5. Skulle du säga att man kan ha stor glädje av sin MB/iMac även vid privat bruk?
Absolut!

Det kan man. Eller trojaner i alla fall. Dock har jag aldrig fått något under mina 5 år på Mac. Jag sitter inte på en massa suspekta sidor och klickar på alla länkar jag kan hitta heller Men man ska absolut inte tro att det inte går att få.

Senast redigerad av Linuus den 2012-09-10 klockan 13:49 Anledning: Svar på de faktiska frågorna...
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-10, 15:12 #20
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag kör mac eftersom:

1. Photoshop funkar bättre..
2. CodeKit funkar bara på mac ( verktyg för LESS för css och javascript )

självfallet går det mesta att lösa på en PC..

Är väll lite som bilar... antingen kan man köra en ful bil ( PC ). eller så kör man en modern bil ( MAC )
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017