FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
(Lite osäker på om detta ska ligga i annan kategori men det gäller ledarskap så jag gissar på att det passar i Företagsamhet...)
14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs 1. Fokus 2. Förenkla 3. Delegera helhetsansvar 4. Hoppa bock när du ligger efter 5. Produkterna kommer före vinsten 6. Var inte slav under kundönskemålen, tänk längre 7. Utmana verkligheten 8. Lägg vikt vid presentation och upplevelse 9. Pressa för perfektion 10. Arbeta bara med dem som vill vara i världsklass 11. Håll personliga möten 12. Se både den stora bilden och detaljerna 13. Kombinera humanism med teknik 14. Var hungrig, var tokig (Walter Isacsson, Harvard Business Review, april 2012) The Real Leadership Lessons of Steve Jobs http://hbr.org/2012/04/the-real-lead...mber_107474159 källa: (www.Epsilon.nu 2012-04-15) http://www.linkedin.com/groupItem?vi...066TC-TD1folc1 Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-15 klockan 15:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Tycker listan är generellt väldigt bra, men saknar lite en punkt:
15. Var snabb att fatta viktiga beslut och dra dig inte för att fatta svåra beslut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Steve Jobs var enligt samstämmiga uppgifter inte alls någon "trevlig" ledare, han var hård och ofta elak mot personal, men han jobbade bara med A-människor, så han tyckte inte han behövde vara "barnavakt" åt dem.... Jag tror att en riktigt bra ledare kan jobba med fler än bara A-människor och låta dem växa in i en roll där de blir riktigt bra. Det förutsätter att ledaren har förmågan att se dolda talanger och hämmade talanger. Att ha en miljö där penalism frodas är sällan till fördel för vare sig produktivitet eller innovation. Innovation och effektivitet frodas när personalen trivs och är självmotiverade och självmotiverande, samt att ledningen och övrig personal har insikten att det hör till vardagen att göra misstag, ju mer innovativ och kreativ verksamhet desto fler misstag. Om målet är att vara världsledande på innovation så kan man naturligt inte bestraffa de som skapar företages innovation och konkurrensfördelar in i framtiden. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-22 klockan 00:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror ärligt talat inte att Steve Jobs var den ensamma nyckeln till Apples framgång även om han självklart var en kompetent ledare. Inte heller tror jag att en slumpvis vald ledare per automatik blir en bättre ledare för att denne försöker följa dessa punkter. I så fall vore det hur enkelt som helst att leda ett företag. Det handlar mycket om vad som fungerar för personen och det specifika företaget.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-21 klockan 17:21 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det var inte någon som skrev det heller. Varken här eller i artikeln? Den handlar om Steve Jobs ledarskapsfilosofi. Väl värd att läsa!
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Helt rätt men med den listan som huvuddel i inlägget så får man lätt det intrycket. Håller med dig i övrigt.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Personligen fick jag inte det intrycket, utan jag tänkte lite mer eftertänksamt på hur jag själv kan utvecklas utifrån dessa punkter. Dessa punkter utmärker mer ledaregenskaper än tvärtom, dvs de visar om du är en ledare eller inte, och det handlar inte riktigt om att om du "följer dessa punkter" så blir du en bra ledare. Det är en sak att förstå en sak och en helt annan sak att realisera den, samtidigt som en punkt kan hjälpa dig på vägen, men självklart beror det mesta på dig som ledare, något som är rätt självklart och underförstått.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
När det gäller listan så anser jag följande punkter vara rent nonsen: 4. Hoppa bock när du ligger efter 7. Utmana verkligheten 9. Pressa för perfektion 10. Arbeta bara med dem som vill vara i världsklass 11. Håll personliga möten 13. Kombinera humanism med teknik 14. Var hungrig, var tokig |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Utmana verkligheten = Du jobbar utöver gränserna istället för att jobba tills du har nått gränsen. Pressa för perfektion= Organisationen får en perfection culture vilket betyder att alla vill göra allting så perfekt som möjligt. Det betyder också att man inte slutar jobbar bara för att man har nått sitt mål. Utan den här punkten hade iPhonen troligen inte sett ut som den gjorde idag! Håll personliga möten = Dessa hjälper personlig utveckling och om du kollar på maslows hierarchy of needs ser du att en människa behöver känna sig delaktig och utvecklas. Var hungrig, var tokig= En ledare som har dessa två egenskaper ger väldigt mycket energi åt de anställda och kör en så kallad "leading by example" teknik. Väldigt effektivt! Hur hade det varit med en ledare som inte var så entusiastik om produkterna som säljes? Edit: Titeln är: 14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs Det är alltså inte en lista om alla ledarskapskvalitéer enligt steve jobs. Det är egentligen bara 14 tips. Så det ska alltså inte vara meningen att det ska ge en helhetsbild av Apple. Sedan vill jag även säga att jag inte är en fan av Steve Jobs, jag tycker heller inte illa om honom. :P Så att ni vet att jag inte är en Steve Jobs fanatiker som bara försvarar honom. ![]() Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 12:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
En av mina åsikter är att jag tycker att de punktlistor ("5 punkter: så blir du en bra ledare", "Nisses 7 steg för att lyckas", etc) som förekommer (i t.ex. tidningen Chef) ger en allt för enkel bild av verkligheten och är mer underhållning än en väg till ett bättre ledarskap. Se gärna mitt inlägg lite högre upp för en utveckling av mitt första inlägg. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|