Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-22, 22:06 #11
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar

Reg.datum: Sep 2009
Kommer säkert upplevas som en slösinnad, men vad menade han med "Hoppa bock när du ligger efter"? Ta genvägar eller vadå?
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 01:05 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Såg idag att det kommit en ny bok "Steve Jobs - En biografi" av Walter Isaacsson översatt till svenska, utgivet av Albert Bonniers förlag. ISBN 978-91-0-012817-3. Boken finns att köpa på pressbyrån för 99 kr. Det är en mastig bok på 650 sidor.

Walter Isaacson har gjort 40 intervjuer med Steve Jobs och intervjuat ett hundratal personer i hans närhet, för att kunna skriva en ganska omfattande biografi om Steve. Boken har ett 40-tal kapitel och kändes totalspäckad med personliga berättelser. Har inte haft tillfälle att läsa den ännu, men den ligger just nu först på min lista att avverka.

Bland annat kunde jag se vid lite snabb blädderläsning att det finns många detaljerade beskrivningar om hur Steve skällde ut medarbetare och gjorde sig omöjlig i många situationer (så envis han var), Flera berättelser från NeXt, Pixar, Disney m.m.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-23 klockan 01:16
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 11:12 #13
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Jag utvecklar gärna mina åsikter.

Steve Jobs har fått en nästan ikonisk status och även om jag inte tvivlar på att han var en bra ledare så har Apple sett både framgångar och motgångar under hans ledning. Det finns många som tillskriver alla företagets framgångar hans person och lederegenskaper men jag är säker på att han skulle hålla med mig om att det bara var en del av helheten. Tillfälle och tur är två andra faktorer som oftast betyder mer. Ergo, han var säkert en bra ledare och vissa av punkterna i listran är säkert bra men det blir lite fånigt med liknande punktlistor eftersom det är ett så dåligt sätt att beskriva helheten på.

Det andra är att punktlistan är lite för kortfattad och poetiskt utformad för att det skall gå att leva efter den i praktiken. Den ger för stort utrymme för läsarens egna värderingar och personlighet att lysa igenom. På vissa sätt är den för generell och många av punkterna kan tolkas som självklarheter idag. Något annat man kan fundera på är vad motsatsen till punkten egentligen skulle vara.

Enligt min åsikt dugen den som underhållning & inspiration men kanske inte mycket mer.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 12:12 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
coredev, varför skulle det vara nonsens? Tex. vad är det för fel på att hålla personliga möten? Själv upplever jag att jag utmanar verkligheten varje dag. Kan du utveckla mera? Har du själv erfarenhet av att vara chef eller ha anställda under dig?
Jämförde du dig precis med Steve Jobs? Sorry, kunde inte låta bli

Det där är väl ett ganska tydligt exempel på hur absurt det blir om man tror att listan bokstavligen i sig är nyckeln till framgång oavsett person och företag. Att alltid hålla personliga möten är oftast en dålig idé, att aldrig hålla personliga möten är likaledes oftast en dålig idé.
Oläst 2012-04-23, 12:25 #15
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jämförde du dig precis med Steve Jobs? Sorry, kunde inte låta bli
Nej, jag jämför mig definitivt inte med Steve, och skillnaderna oss emellan (eller var) är enorma. Dock undrar jag hur du ens kunde komma på tanken att så skulle vara fallet och vad du egentligen åsyftar med vad du skrev.

Senast redigerad av Danielos den 2012-04-23 klockan 12:27
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 13:03 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Nej, jag jämför mig definitivt inte med Steve, och skillnaderna oss emellan (eller var) är enorma. Dock undrar jag hur du ens kunde komma på tanken att så skulle vara fallet och vad du egentligen åsyftar med vad du skrev.
Man skulle kunna tro att det gick fram med dubbla smilies men tydligen inte

Den relevanta delen av inlägget kom därefter.
Oläst 2012-04-23, 13:07 #17
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Man skulle kunna tro att det gick fram med dubbla smilies men tydligen inte
Nej, jag tolkar dom mest som dubbla hånleenden.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 12:00 #18
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag måste hålla med dig här, man gör det mycket enkelt för sig om man tror att en punktlista kan sammanfatta företagets framgång under de senaste åren. Jobs ledarskapsstil bidrog säkert till Apples framgångar, men det krävs mycket mer för att kunna ge en komplett förklaring. Inte minst tur och tillfälle är viktiga faktorer.

När det gäller listan så anser jag följande punkter vara rent nonsen:
4. Hoppa bock när du ligger efter
7. Utmana verkligheten
9. Pressa för perfektion
10. Arbeta bara med dem som vill vara i världsklass
11. Håll personliga möten
13. Kombinera humanism med teknik
14. Var hungrig, var tokig
Att du tycker dessa punkter är nonsens bevisar bara att du inte har någon kunskap alls inom ledarskap eller är påläst inom det. Själv har jag studerat Business Management på en av Europas bästa universitet och VET att dessa punkter är bra. Jag respekterar din personliga åsikt, men det betyder inte att din åsikt är rätt.

Utmana verkligheten = Du jobbar utöver gränserna istället för att jobba tills du har nått gränsen.

Pressa för perfektion= Organisationen får en perfection culture vilket betyder att alla vill göra allting så perfekt som möjligt. Det betyder också att man inte slutar jobbar bara för att man har nått sitt mål. Utan den här punkten hade iPhonen troligen inte sett ut som den gjorde idag!

Håll personliga möten = Dessa hjälper personlig utveckling och om du kollar på maslows hierarchy of needs ser du att en människa behöver känna sig delaktig och utvecklas.

Var hungrig, var tokig= En ledare som har dessa två egenskaper ger väldigt mycket energi åt de anställda och kör en så kallad "leading by example" teknik. Väldigt effektivt! Hur hade det varit med en ledare som inte var så entusiastik om produkterna som säljes?

Edit:
Titeln är:
14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs

Det är alltså inte en lista om alla ledarskapskvalitéer enligt steve jobs. Det är egentligen bara 14 tips. Så det ska alltså inte vara meningen att det ska ge en helhetsbild av Apple.

Sedan vill jag även säga att jag inte är en fan av Steve Jobs, jag tycker heller inte illa om honom. :P Så att ni vet att jag inte är en Steve Jobs fanatiker som bara försvarar honom.

Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 12:04
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 14:17 #19
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Att du tycker dessa punkter är nonsens bevisar bara att du inte har någon kunskap alls inom ledarskap eller är påläst inom det. Själv har jag studerat Business Management på en av Europas bästa universitet och VET att dessa punkter är bra.
Kul att det finns en sådan bredd på WN.se och vad spännande att denna lista är så polariserande. :-) Bara för att jag inte delar dina åsikter betyder det inte att jag är okunnig eller erfaren. Jag har både utbildning och bred erfarenhet av ledarskap, både inom mitt yrkesliv, mitt egna företagande och i föreningslivet. Det kanske bara handlar om att jag har ett annat synsätt och andra åsikter.

En av mina åsikter är att jag tycker att de punktlistor ("5 punkter: så blir du en bra ledare", "Nisses 7 steg för att lyckas", etc) som förekommer (i t.ex. tidningen Chef) ger en allt för enkel bild av verkligheten och är mer underhållning än en väg till ett bättre ledarskap. Se gärna mitt inlägg lite högre upp för en utveckling av mitt första inlägg.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 17:15 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Kul att det finns en sådan bredd på WN.se och vad spännande att denna lista är så polariserande. :-) Bara för att jag inte delar dina åsikter betyder det inte att jag är okunnig eller erfaren. Jag har både utbildning och bred erfarenhet av ledarskap, både inom mitt yrkesliv, mitt egna företagande och i föreningslivet. Det kanske bara handlar om att jag har ett annat synsätt och andra åsikter.

En av mina åsikter är att jag tycker att de punktlistor ("5 punkter: så blir du en bra ledare", "Nisses 7 steg för att lyckas", etc) som förekommer (i t.ex. tidningen Chef) ger en allt för enkel bild av verkligheten och är mer underhållning än en väg till ett bättre ledarskap. Se gärna mitt inlägg lite högre upp för en utveckling av mitt första inlägg.
Det står ingenstans att du blir en bra ledare enbart av att följa dessa punkter. Det är i stort sett bara tips, och bör inte tas som något mer än det.

Men sedan håller jag med dig om att man inte blir en bra ledare av att enbart följa t.ex "7 enkla steg för att bli en manager"...

Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 17:18
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017