FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kommer säkert upplevas som en slösinnad, men vad menade han med "Hoppa bock när du ligger efter"? Ta genvägar eller vadå?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Såg idag att det kommit en ny bok "Steve Jobs - En biografi" av Walter Isaacsson översatt till svenska, utgivet av Albert Bonniers förlag. ISBN 978-91-0-012817-3. Boken finns att köpa på pressbyrån för 99 kr. Det är en mastig bok på 650 sidor.
Walter Isaacson har gjort 40 intervjuer med Steve Jobs och intervjuat ett hundratal personer i hans närhet, för att kunna skriva en ganska omfattande biografi om Steve. Boken har ett 40-tal kapitel och kändes totalspäckad med personliga berättelser. Har inte haft tillfälle att läsa den ännu, men den ligger just nu först på min lista att avverka. Bland annat kunde jag se vid lite snabb blädderläsning att det finns många detaljerade beskrivningar om hur Steve skällde ut medarbetare och gjorde sig omöjlig i många situationer (så envis han var), Flera berättelser från NeXt, Pixar, Disney m.m. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-23 klockan 01:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag utvecklar gärna mina åsikter.
Steve Jobs har fått en nästan ikonisk status och även om jag inte tvivlar på att han var en bra ledare så har Apple sett både framgångar och motgångar under hans ledning. Det finns många som tillskriver alla företagets framgångar hans person och lederegenskaper men jag är säker på att han skulle hålla med mig om att det bara var en del av helheten. Tillfälle och tur är två andra faktorer som oftast betyder mer. Ergo, han var säkert en bra ledare och vissa av punkterna i listran är säkert bra men det blir lite fånigt med liknande punktlistor eftersom det är ett så dåligt sätt att beskriva helheten på. Det andra är att punktlistan är lite för kortfattad och poetiskt utformad för att det skall gå att leva efter den i praktiken. Den ger för stort utrymme för läsarens egna värderingar och personlighet att lysa igenom. På vissa sätt är den för generell och många av punkterna kan tolkas som självklarheter idag. Något annat man kan fundera på är vad motsatsen till punkten egentligen skulle vara. Enligt min åsikt dugen den som underhållning & inspiration men kanske inte mycket mer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() ![]() Det där är väl ett ganska tydligt exempel på hur absurt det blir om man tror att listan bokstavligen i sig är nyckeln till framgång oavsett person och företag. Att alltid hålla personliga möten är oftast en dålig idé, att aldrig hålla personliga möten är likaledes oftast en dålig idé.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, jag jämför mig definitivt inte med Steve, och skillnaderna oss emellan (eller var) är enorma. Dock undrar jag hur du ens kunde komma på tanken att så skulle vara fallet och vad du egentligen åsyftar med vad du skrev.
Senast redigerad av Danielos den 2012-04-23 klockan 12:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Den relevanta delen av inlägget kom därefter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Utmana verkligheten = Du jobbar utöver gränserna istället för att jobba tills du har nått gränsen. Pressa för perfektion= Organisationen får en perfection culture vilket betyder att alla vill göra allting så perfekt som möjligt. Det betyder också att man inte slutar jobbar bara för att man har nått sitt mål. Utan den här punkten hade iPhonen troligen inte sett ut som den gjorde idag! Håll personliga möten = Dessa hjälper personlig utveckling och om du kollar på maslows hierarchy of needs ser du att en människa behöver känna sig delaktig och utvecklas. Var hungrig, var tokig= En ledare som har dessa två egenskaper ger väldigt mycket energi åt de anställda och kör en så kallad "leading by example" teknik. Väldigt effektivt! Hur hade det varit med en ledare som inte var så entusiastik om produkterna som säljes? Edit: Titeln är: 14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs Det är alltså inte en lista om alla ledarskapskvalitéer enligt steve jobs. Det är egentligen bara 14 tips. Så det ska alltså inte vara meningen att det ska ge en helhetsbild av Apple. Sedan vill jag även säga att jag inte är en fan av Steve Jobs, jag tycker heller inte illa om honom. :P Så att ni vet att jag inte är en Steve Jobs fanatiker som bara försvarar honom. ![]() Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 12:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
En av mina åsikter är att jag tycker att de punktlistor ("5 punkter: så blir du en bra ledare", "Nisses 7 steg för att lyckas", etc) som förekommer (i t.ex. tidningen Chef) ger en allt för enkel bild av verkligheten och är mer underhållning än en väg till ett bättre ledarskap. Se gärna mitt inlägg lite högre upp för en utveckling av mitt första inlägg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men sedan håller jag med dig om att man inte blir en bra ledare av att enbart följa t.ex "7 enkla steg för att bli en manager"... Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 17:18 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|