FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Dels intention, dels har de stämts flera gånger.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Man kan dra hur många paralleller som helst, om en viss typ av båt används i 9/10 till att smuggla droger, ska företaget som tillverkar båten vara ansvarigt? Etc, det låter löjligt, ja, men i slutet av dagen så är detta en diskussion mella de som tror på ett fritt internet och de som inte bryr sig om det blir censurerat och tycker att om någon erbjuder en tjänst så ska de hållas ansvariga för hur folk använder den. För min del(och jag har all respekt för andras åsikter) så kommer jag göra vad jag kan för att se till att det inte blir så - även om det endast påverkar nån hundra/tusendels % ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Tycker ditt resonemang är ganska naivt och verklighetsfrämmande. Naturligtvis är något väldigt fel om 90% av alla postpaket skulle utgöras av olagliga försändelser, oavsett om det är droger eller någonting annat. Det vore då ur samhällssynpunkt rent vansinnigt att låta dem fortsätta på det viset.
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
Alla jämförelse med posten, facebook eller youtube är ganska irrelevanta i sammanhanget med Megaupload. Ta och läs igenom åtalet som ledde fram till det hela så ser man att det är lite mer än att bara ha tillhandahållit en tjänst för fildelning.
En av de mest komiska sakerna i det hela är att dom försökt kopiera alla youtube-filmer för att lansera dom på sin egen sajt. Minst 30% hade dom lyckats med enligt deras interna mail. ![]() För att slippa DMCA-stämningar måste dom följa Online Copyright Infringement Liability Limitation Act (OCILLA). Där står det bl.a. att man klarar sig om man har copyright-skyddat material utan sin egen vetskap, att man ska ta bort det direkt när någon upptäcker det och att man inte får tjäna pengar på det. (Utan tillåtelse.) Megaupload bryter mot alla dessa saker plus en hel del annat. Källor: http://en.wikipedia.org/wiki/Online_...Limitation_Act http://www.scribd.com/doc/78786408/Mega-Indictment |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du får gärna tycka vad du vill om mitt resonemang, jag tycker att ditt är fegt och bekvämt(detta tankesättet är tyvär inbakat i sverige kultur) ![]() Resonemanget att det är ok att posten skickar droger genom sverige, så länge det inte är mer än X kg/paket/etc är inget jag håller med dig om heller för den delen. Som någon påpekat så vart de inte ens fällda för detta utan för andra åtalspunket, så det är lika bra att släppa denna diskussion som verkar leda mer och mer OT :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ska de som säljer egentillverkade bongpipor också stämmas? Medhjälp till narkotikabrott...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
När det gäller "att man inte får tjäna pengar på det" så ska det vara direkt kopplat och inte indirekt. I megauploads fall är den direkta kopplingen i mitt tycke tveksam då det har gått att tanka filerna utan att betala. Domarna i USA är dock köpta så jag har inte mycket till övers för dem (de väljs och val i USA styrs av mest pengar/resurser, inte mest kompetens) förutom möjligtvis Supreme Court of the United States där en vald domare inte kan väljas bort (federal court är liknande). Senast redigerad av Westman den 2012-01-24 klockan 14:37 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-24 klockan 14:50 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är enklare att förstå det på engelska än att försöka uttrycka det på svenska. ![]() Men innebörden är att materialet ska tas bort, vilket inte skett hos Megaupload, där enbart länkar har tagits bort. Den direkta kopplingen vad gäller pengar är deras "reward points", där folk har fått poäng när dom har laddat upp material. Och sedan växlat in dessa mot pengar. Det är alltså Megaupload som har betalat ut pengar när folk laddat upp copyright-skyddat material. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
|
Citat:
Det som däremot kommer att fälla vissa av de åtalade är de otroligt korkade mail som utväxlats samt det faktum att de aktivt kopierat YouTubes innehåll. Där råder det ingen tveksam om uppsåt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|